۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲

جایزه‌ای که اسنودن از نروژ دریافت کرد

«ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق سازمان اطلاعات آمریکا روز سه‌شنبه در نروژ جایزه آزادی بیان گرفت.
کد خبر : ۲۴۴۱۲۶

صراط: «ادوارد اسنودن» کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) روز سه‌شنبه (دیروز) در نروژ جایزه آزادی بیان گرفت که این مسئله بار دیگر موضوع احتمال ورود او به این کشور منطقه اسکاندیناوی و متحد نزدیک آمریکا را مطرح می‌کند.

بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه و به گفته هیئت داوران، این آمریکایی 31 ساله جایزه آزادی بیان موسوم به «بیرنسون» را به دلیل اقداماتش در حفاظت از زندگی خصوصی و روشن کردن زوایای پنهان نظارت دولت‌ها بر شهروندان خود و دیگران دریافت کرد.

ادوارد اسنودن که پس از افشای دامنه برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از سوی واشنگتن به جاسوسی متهم شده و هم‌اکنون در روسیه پناهنده شده، در روز پنجم سپتامبر برای دریافت جایزه به نروژ دعوت شده که این امر مقامات نروژی را در وضعیت بالقوه دردسرسازی قرار داده است.

آمریکا اسنودن را که پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی این کشور بوده است، به جاسوسی متهم می‌کند.

پیش از این اسنودن افشا کرده بود بر اساس حکم یک دادگاه آمریکایی، آژانس امنیت ملی آمریکا از 193 کشور جهان جاسوسی می‌کند و فقط چهار کشور جهان شامل انگلیس، نیوزلند، استرالیا و کانادا از این جاسوسی‌ها معاف هستند. علت این مساله همکاری‌های نزدیک اطلاعاتی آنان با آمریکا و تشکیل گروهی موسوم به پنج چشم برای تبادل اطلاعات جاسوسی بوده است.

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز