۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
پیمان اسدیان

جنگ سرد فوتبال

کد خبر : ۲۴۴۳۲۱
صراط: تنها دو روز مانده به انتخابات ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال، سونامی دستگیری سران بلندپایه فیفا به اتهام فساد مالی، همه را شگفت‌زده کرد. در ساعت ابتدایی کسی نمی‌دانست داستان چیست؟ برخی خود بلاتر را سر منشأ ماجرا می‌دانستند و معتقد بودند او برای رفع اتهام از خود، معاونانش را در معرض دستگیری قرار داده تا برای ادامه ریاست مشکلی نداشته باشد، برخی دیگر شاهزاده بن حسین اردنی، تنها رقیب بلاتر را عامل اصلی می‌دانستند و می‌گفتند او و جریان حامی‌اش در آستانه انتخابات، برای تضعیف بلاتر دست به این اقدام زده‌اند.
 اما با فاصله اندکی مشخص شد وزارت دادگستری، آمریکا و پلیس فدرال این کشور (fbi)، عامل دستگیری هشت مقام فیفا هستند. وزارت دادگستری ایالات متحده با استناد به مدارکی درباره میزبانی جام‌های جهانی 2018 و 2022 تصمیم به بازداشت سران فیفا گرفت و از پلیس سوئیس خواست پس از دستگیری، متهمان را برای بازجویی به آمریکا منتقل کند. انتخابات فیفا هم تنها دو روز پس از این ماجراها برگزار شد و بر اساس پیش‌بینی‌ها بلاتر سوئیسی بار دیگر بر کرسی ریاست نشست، اما این پایان کار نبود. با روشن شدن زوایای بیشتری از فساد گسترده در پولدارترین نهاد ورزشی دنیا و اعتراف برخی از مقامات فعلی آن از جمله ژروم والکه دبیرکل، بلاتر هم مجبور به کناره‌گیری شد تا بحران، وارد مرحله جدی‌تری شود. با نگاهی جامع‌تر به سونامی ویرانگر فیفا یک‌‌تئوری بیش از بقیه رخ‌نمایی می‌کند.

بحران سیاسی فعلی بین آمریکا و روسیه، تحریم‌های این کشور علیه مسکو و تبعیت اتحادیه اروپا از آن، نشان می‌دهد، ورود آمریکا به ماجرای میزبانی جام جهانی 2018، تنها برای مقابله با فساد در فوتبال نیست و قصد واشنگتن تضعیف مواضع روسیه حتی در ورزش و منزوی کردن این کشور در عرصه بین‌المللی است. از سوی دیگر آمریکا تلاش می‌کند بار دیگر خود را قیم دنیا نشان دهد و وانمود کند، تنها این کشور است که می‌تواند هر مشکلی را در حتی فراتر از مرزهای خود برطرف کرده و همچون فیلم‌های تولیدی در هالیوود، پیروز نهایی همیشه آمریکاست . اما ماجرای اخیر علاوه بر دردسر تازه روسیه، ضربه مهلکی به خود فیفا هم وارد کرد زیرا این نهاد که با 209 عضو، حتی از سازمان ملل هم اعضای بیشتری دارد با بحران حقوقی جدی نیز مواجه شده است. تاکنون فیفا هر یک از اعضای خود را به بهانه دخالت دولت‌هایشان در امور فوتبال تهدید به تعلیق عضویت می‌کرد و با این قانون در تلاش بود نشان دهد نهادی کاملا مستقل و قدرتمند است که حتی دولت‌ها نیز باید از آن حساب ببرند. پس از دستگیری‌های اخیر آن هم به دستور وزارت دادگستری آمریکا، مشخص شد حتی فیفا هم با وجود ادعاهایش نهاد مستقلی نیست و خودش توسط ابرقدرت‌ها در مظان تهدید قرار دارد. همچنین وابستگی بیش از حد فدراسیون بین‌المللی فوتبال و مقاماتش به پول‌های شرکت‌ها و کارتل‌های بزرگ آمریکایی، باعث شد در مورد اخیر، یک شرکت نوشابه‌سازی و یک شرکت کارت اعتباری آمریکایی که از حامیان مالی اصلی فیفا محسوب می‌شوند تهدید به عدم حمایت مالی کرده و رئیس 79 ساله را مجبور به استعفا کنند. حال با وجودی که هنوز این رشته سر دراز دارد و ماجرا به همین دستگیری‌ها ختم نخواهد شد، اما ظاهرا آمریکا و انگلیس به هدف اصلی خود که زیر سوال بردن میزبانی روسیه بوده رسیده‌اند، اما نمی‌توان فراموش کرد که یک‌پای این جنگ سرد نیز روسیه است که قطعا دست روی دست نمی‌گذارد و آنجا که میزبانی و اعتبارش با تهدید جدی‌تری روبه‌رو شود احتمالا باید منتظر پاسخی کوبنده از سوی پهناورترین کشور دنیا نیزباشیم.
منبع: جام جم
برچسب ها: صراط اسدیان