۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴

۱۰ ویژگی ممتاز کوپا آمریکا چیست؟!

قدیمی‌ترین تورنمنت بین‌المللی فوتبال همواره توام با نام‌های بزرگ، بازی‌های بزرگ، چهره‌های فراموش شده و قهرمانان آینده است که ویژگی‌هایی دارد و سایر رقابت‌ها از آن‌ها بی‌بهره‌اند.
کد خبر : ۲۴۵۰۹۴

صراط: 10 تیم ملی فوتبال آمریکای جنوبی (که پنج تا از آن‌ها، بین 10 تیم نخست جدول رده‌بندی فیفا قرار دارند) به علاوه مکزیک و جامائیکا که دو میهمان به شمار می‌روند، دوازده‌تایی یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های بین‌المللی ورزشی را رقم می‌زنند؛ رقابت‌هایی که از روز گذشته، چهل و چهارمین دور آن آغاز شده است.

کونمبول (سازمان اداره‌کننده فوتبال در آمریکای جنوبی) که قدیمی‌ترین و کوچک‌ترین کنفدراسیون فیفا به شمار می‌رود، هر دو سال کوپا آمریکا را برگزار می‌کند.

برخی تیم‌های این مسابقات در موقعیت‌های جهانی در بالاترین سطوح قرار داشته اند، همچون برزیل با پنج قهرمانی در جام‌‌جهانی و آرژانتین و اروگوئه هر کدام با دو عنوان از این جام.

در رابطه با کوپا آمریکا گفتنی فراوان است و بدین ترتیب در ادامه به 10 ویژگی غیر قابل چشم پوشی از آن را بیان می‌کنیم:

1. جایی است که ستارگان نمایان می‌شوند: لوئیز سوارز، نیمار، مسی، آگوئرو، رودریگز و کاوانی تنها تعداد کمی از ستارگانی هستند که در این مسابقات تا کنون حاضر شده‌اند.

2. این مسابقات از سال 1916 یعنی 12 سال پس از تاسیس فیفا و 14 سال پیش از نخستین جام جهانی شروع به برگزاری کرد و بنابراین میراث‌دار فرهنگ و رقابت دیرین و یک سده‌ای است.

3. جمع قابل ملاحظه‌ای از قدرتمندترین تیم‌های ملی فوتبال جهان در این مسابقات هستند و به نوعی می‌توان ژرفای قدرت را در رویارویی این‌ ابرقدرت‌ها در زمانی که با هم شاخ به شاخ می‌‌شوند مشاهده کرد.

4. غیرقابل‌پیش‌بینی بودن: این‌که هشت تیم از مجموع 12 تیم به مرحله حذفی صعود می‌کنند، و در آن مرحله (یک چهارم نهایی)، و نیمه نهایی، وقت اضافه (دو پانزده دقیقه) وجود نخواهد داشت. عامل دیگر برای قابل پیش‌بینی نبودن، زمان برگزاری مسابقات است؛ چنان‌که در طول یک سال تنها بازی‌های دوستانه برگزار می‌شد، حال این‌ رقابت‌ها با حالتی جدی‌تر، هیجان خاصی را به دنبال دارد، هیجانی که سایر رقابت‌ها ندارد.

5. مدت کوتاه: جام جهانی یک مجموعه رقابت طولانی‌ است؛ جام‌ملت‌های اروپا هم نسبت به گذشته گسترده‌تر شده است؛ اما کوپا آمریکا همواره 12 تیمی بوده و کمتر از سه هفته به پایان می‌رسد.

6. فشار بر سه تیم بزرگ: تیم‌های برزیل، آرژانتین و تیم میزبان سه تیمی هستند که معمولا انتظار بالایی از آن‌ها می‌رود؛ این به نوعی در کوپا آمریکا 2015 ویژه‌تر شده است، زیرا شیلی میزبان است، میزبانی که هرگز به عنوان قهرمانی دست نیافته‌ است.

7. توازن حمله: تورنمنت‌ها غالبا آهنگ و لحنی دارند که بر تمام مسابقات همچون سایه، بسیاری از شئون را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این دوره از مسابقات، روحیه هجومی در دستور کار است زیرا به غیر از آن نمی‌توان نتیجه مناسبی به دست آورد.

8. جو: در چند دوره پیش، تعداد پلیس‌ها در ورزشگاه‌ها بیشتر از تعداد هواداران و تماشاگران بود. در سال‌های اخیر، راه‌های ارتباطی بهتر شده و همچنین سفر کردن ساده‌تر گردیده است. امروزه سطح بالای امنیت چشمگیر است و هواداران با آرامش بیشتری می‌توانند در ورزشگاه‌ها حاضر شوند.

9. تعداد بازیکنان حاضر در این تورنمنت که در لیگ برتر انگلیس بازی می‌کنند، از تمام دوره‌ها بیشتر است. این عامل می‌تواند سبب بهبود سطح فنی مسابقات بشود زیرا لیگ برتر بالاترین سطح فوتبال را در جهان ارائه می‌دهد.

10. افتتاحیه‌ای چشمگیر: شیلی با برد قاطع و دو به صفر خود مقابل اکوادور خود را به عنوان یک مدعی که حاضر نیست از موضع قدرت کناره‌گیری کند معرفی کرد. پس از آن که برزیل در جام سال گذشته شکست سختی از آلمان خورد و آن‌چه از او انتظار داشتند را نتوانست برآورده کند، حوزه کونمبول نیاز به یک قدرت جدید دارد تا آرامش به این حوزه برگردد؛ به نظر می‌رسد آن پدیده، شیلی باشد!

منبع: فارس