۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش

روحانی و لاریجانی نبودند/ مجلس وزارت «فانی» را تمدید کرد

روحانی و لاریجانی در جلسه استیضاح غایب بودند. علی‌اصغر فانی با 167 رأی مخالف نمایندگان مجلس به «عدم ‌اعتماد» به وی، باز هم وزیر آموزش و پرورش باقی ماند.
کد خبر : ۲۴۶۲۸۲
صراط: استیضاح وزیر آموزش و پرورش دقایقی پیش در صحن علنی مجلس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد.

نشست بررسی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آمورش و پرورش از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد.

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته با 49 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

* قوانین مربوط به استیضاح در مجلس شورای اسلامی

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد و استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر 2 نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در بخشی دیگر از آیین‌نامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏‌گذارد و در صورتى که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏‌کنندگان مطالب خود را بیان مى‏‌کنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مى‏‌کند.

مخاطبین عزیز می‌توانند با کلیک بر روی تیترهای زیر، از متن اخبار مربوط به استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطلع شوند.

* اسحاق جهانگیری و نوبخت در صحن علنی مجلس حاضر شدند


معاون اول رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت برای بررسی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس حضور یافتند.

* مخالفت فراکسیون اصولگرایان رهروان با استیضاح وزیر آموزش و پرورش


سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در جلسه امروز خود بر حمایت از وزیر آموزش و پرورش و کمک به وی در جهت حل مشکلات تاکید داشتند.

این جلسه صبح امروز و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس برگزار شد.


* اسامی سخنرانان موافق استیضاح «فانی» در صحن علنی مجلس


8 نماینده مجلس در موافقت با طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی سخنرانی خواهند کرد.

* توضیحات ابوترابی فرد درباره درج غلط اسامی برخی از نمایندگان در طرح استیضاح فانی


نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی توضیحاتی پیرامون درج اسامی غلط برخی از نمایندگان در طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش ارایه کرد.

* کوچکی‌نژاد (موافق استیضاح): 80 درصد فرهنگیان طالب استیضاح وزیر هستند/ فانی نمی‌‌تواند حق فرهنگیان را از دولت بگیرد/ آنچه اجرا می‌شود قانون خدمات کشوری است نه ارتقای رتبه‌بندی


نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید بر فقدان هر گونه شائبه سیاسی در استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم بیش از 80 درصد فرهنگیان تقاضای استیضاح آقای فانی را دارند.

* موسوی‌نژاد (موافق استیضاح): انتقاد از نگاه سیاسی و جناحی در آموزش و پرورش/ عملکرد وزیر موجب پیگیری طرح استیضاح شد


نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی انتقادات فراوانی را متوجه وزارت آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد که به دنبال استیضاح نبودیم اما عدم حل مشکلات باعث پیگیری استیضاح شد.

* قاضی‌پور (موافق استیضاح): نشریه «نیمکت» آموزش و پرورش برای جناح خاصی تبلیغ می‌کند/ در برخی مناطق کشور شاهد مدارس کپری هستیم


نماینده ارومیه در مجلس با بیان اینکه نشریه «نیمکت» آموزش و پرورش که با هزینه دولت چاپ می‌شود برای جناح و افراد خاصی تبلیغ می‌کند، گفت: متأسفانه در برخی مناطق کشور شاهد وجود مدارسی هستیم که در کپر و کانکس برگزار می‌شوند.

* بشیری (موافق استیضاح): استیضاح فانی فقط برای مطالبه فرهنگیان است/باید ناامیدی محض در آموزش و پرورش رفع شود


نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش فقط برای مطالبه فرهنگیان انجام می‌شود، گفت: هیچ موضوع سیاسی در استیضاح وزیر وجود ندارد و بحث پیرامون موضوع مطالبات مادی و معنوی و فرهنگیان است.

* قادرمرزی (موافق استیضاح): بیشتر بودجه‌ وزارت آموزش و پرورش صرف امور غیر آموزشی می‌شود/ برخی مدارس به گدایی افتادند


نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی گفت: پنج ششم بودجه‌ وزارت آموزش و پرورش صرف امور غیر آموزشی می‌شود و تنها یک ششم بودجه‌ این وزارتخانه حقوق معلمانی است که به مدارس‌ می‌روند.

* علیمردانی (موافق استیضاح): فانی مقبولیتی بین فرهنگیان ندارد/ فعالین ستادهای انتخاباتی روحانی در آموزش و پرورش پست گرفتند

نماینده مردم زنجان و طارم با بیان اینکه فانی مدیر اجرایی خوبی نیست، گفت: هر کس که در ستادهای انتخاباتی آقای روحانی بوده در آموزش و پرورش پستی گرفته است و این یعنی باندبازی و حذف نخبگان از مدیریت کشور.

* انصاری (موافق استیضاح): وضعیت آموزش و پرورش بسیار نابسامان است/واقعیت در روستاهاست نه در کاغذهایی که شما چاپ می‌کنید

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش گفت: هنوز دانش آموزانی را داریم که در خوزستان با وجود گرمای طاقت‌فرسا در کانتینر درس می‌خوانند.

* شکری (موافق استیضاح): برخی مدیران آموزش و پرورش یک روز کار فرهنگی نکردند/ فانی گفت من با نمایندگان کاری ندارم

نماینده مردم تالش در مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش در کشور، سال به سال در حال نزول و سقوط است، گفت: آقای فانی مدیرانی منصوب کرده است که یک روز کار فرهنگی نکردند.

* فانی (وزیر): استراتژی  آموزش و پرورش «کیفیت‌بخشی» است/نقشه راه سند تحول را تهیه کرده‌ایم

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش استراتژی خود را کیفیت‌بخشی می‌داند و در همین راستا سیاست‌های 5 گانه‌ای را اعلام کرده‌ایم.

* آریایی‌نژاد (موافق استیضاح): عملکرد دولت‌ها در آموزش و پرورش سلیقه‌ای است/ کنایه به عدم حضور روحانی و لاریجانی در جلسه استیضاح

نماینده ملایر در مجلس با بیان اینکه با تعویض وزیر آموزش و پرورش مشکل حل نمی‌شود، گفت: هر دولتی یک سوگلی دارد اما آموزش و پرورش سوگلی هیچ دولتی نبوده است.

* تاج گردون (مخالف استیضاح): استیضاح امروز پاسخ مناسبی به احساسات فرهنگیان نیست/ وزیر را متناسب با سهمی که دارد زیر سوال ببریم

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاحی که امروز در مجلس در حال انجام است پاسخ مناسب به احساسات و دغدغه‌های فرهنگیان نیست. استیضاح امروز نتیجه نخواستن‌های دیروز و نتوانستن‌های امروز است.

* مصباحی‌مقدم (مخالف استیضاح): بیشتر مشکلات آموزش و پرورش به وزیر مرتبط نیست/معلمان از تبعیض رنج می‌برند/برکناری وزیر معادله باخت-باخت است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: مشکل معلمان این است که از تبعیض رنج می‌برند و اگر تبعیض میان فرهنگیان و کارمندان سایر دستگاه‌ها رفع شود معلمان مشکلی ندارند.

* عثمانی (موافق استیضاح): تغییر در آموزش و پرورش نیاز ضروری برای دولت است

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش گفت: تغییر در آموزش و پرورش نیاز ضروری برای دولت است.

* نقوی‌حسینی (موافق استیضاح): چگونه حق‌التدریس معلمان پرداخت نمی‌شود اما پاداش‌های میلیونی مدیران به موقع داده می‌شود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این سوال را از وزیر آموزش و پرورش پرسید که چگونه حق‌التدریس معلمان پرداخت نمی‌شود اما پاداش‌های میلیونی مدیران به موقع داده می‌شود؟

* 167 رأی مخالف نمایندگان به استیضاح/ «فانی» باقی ماند/نمایندگان مجلس مجدداً به وزیر آموزش و پرورش اعتماد کردند

علی‌اصغر فانی با 167 رأی مخالف نمایندگان مجلس به «عدم ‌اعتماد» به وی، باز هم وزیر آموزش و پرورش باقی ماند.


منبع: فارس
برچسب ها: صراط فانی استیضاح