۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

واکنش معاون وزیر به انتقادات معروف

معاون مالی وزارت ورزش گفت: در دولت تدبیر و امید به اینکه یک قولی بدهیم و نتوانیم به آن عمل کنیم اعتقادی نداریم و همیشه قولی می‌دهیم که بتوانیم به آن عمل کنیم.
کد خبر : ۲۴۶۵۲۹

صراط: مناف هاشمی در مورد مشکلات وزارت ورزش گفت: مشکلات مالی برای همه وزارتخانه‌ها از جمله وزارت ورزش وجود دارد، اما می‌توان در شرایط سخت هم به اولویت‌ها توجه کرد و تا حدی که کار در زمین نماند در حوزه ورزش کارها را پیش برد. در سال 93 حدود 76 میلیارد به فدراسیون‌ها پول دادیم اما خود فدراسیون‌ها 285 میلیارد درآمدزایی کردند یعنی حدود سه برابر پولی که ما دادیم درآمد داشتند که البته در والیبال، فوتبال و کشتی این رقم بیش از 6 برابر بود و این یعنی نباید همیشه متکی به منابع دولت باشیم.

وی افزود: تلاش کردیم در هیأت رئیسه فدراسیون‌ها یکی دو نفر افراد اقتصادی در کنار ورزشی‌ها باشند تا اوضاع بهتر شود. شما فکر می‌کنید در والیبال کمک ما چقدر بود؟ ما حدود سه چهار میلیارد بودجه داریم، اما این در حالی بود که 25 میلیارد بودجه فدراسیون بود و یا در تکواندو همچنین، و یا در کشتی 8 تا 10 میلیارد بودجه تعلق گرفت اما دوستان در روش‌های مختلف 60 میلیارد بودجه بستند و این یعنی وضعیت فدراسیون‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است.

هاشمی گفت: در سال 93 به حدود 93.5 درصد تعهدات خود عمل کردیم و در سال 94 نیز برای فدراسیون‌ها 20 درصد رشد داشتیم که این رشد برای ورزشی‌های المپیکی 25 درصد و فدراسیون‌های عادی 10 درصد بود.

وی یادآور شد: در سال 93 برای تخصیص بودجه به فدراسیون‌ها تفاهم‌نامه‌ای را با کمیته ملی المپیک امضا کردیم که کمیته برای سال 93 قرار شد تا در دو مرحله کمیته ملی المپیک منابع خود را از دولت دریافت کند و با توجه به سهمی که مقرر شده است، منابع بین فدراسیون‌ها تقسیم شود. حس می‌کنم مرحله دوم این تخصیص از سوی دولت به کمیته پرداخت نشده است.

معاون مالی وزارت ورزش یادآور شد: از سال 91 حسابرسی‌های ما مانده بود که با استقرار تیم جدید در وزارت ورزش، این موضوع نیز انجام شد و به جرأت می‌توانم بگویم اشکالاتی که امروز در حوزه فدراسیون‌ها داریم قابل قیاس با چهار سال پیش نیست، ضمن اینکه الان در حسابرسی‌ها کمترین مغایرت را پیدا می‌کنیم، البته یک بخشنامه تنظیم شد که اگر حسابرسی فدراسیون‌ها با حضور افراد خبره باشد، دیگر حسابرسی وزارت ورزش نیازی نیست.

وی تأکید کرد: بودجه وزارت ورزش حدود 40 درصد برای امسال رشد داشته هر چند که با توجه به محدودیت‌ها، دولت یک سری ظرفیت ها را به ما داد تا به طور مثال با تبدیل به احسنت کردن برخی پروژه های نیمه کاره بتوانیم سایر پروژه‌ها را تمام کنیم که الان در هر استان 3 تا 10 پروژه شناسایی شده که برای وزارت ورزش کاربرد ندارد که قرار شده با فروش آنها سایر پروژه‌ها را تمام کنیم.

وی افزود: در سال 93 120 پروژه را تمام کردیم که امسال تعداد به 280 رسید، برای سال آینده هدفگذاری کردیم که این تعداد دو برابر شود که البته باز هم راضی‌کننده نیست.

هاشمی گفت: سال 93 وزیر دستور داد هر هفته یکی از معاونان سفر استانی داشته باشد تا از نزدیک با مشکلات آشنا شویم که البته این یکی از تکالیف مدیران است تا از نزدیک مشکلات را لمس کرده و اینطور نباشد که تصمیمات در اتاق دربسته گرفته شود، البته وضعیت نیروی انسانی و معیشت کارکنان نیز در دوره جدید بهتر شده است.

هاشمی گفت: در سال 93، دو مراسم بزرگ برای تقدیر از ورزشکاران برگزار کردیم حدود 43 میلیارد بودجه برای آن تخصیص پیدا کرد و جوایز اخیری که به ورزشکاران کشتی و واترپول پرداخت شد که حدود 500 میلیون تومان بود خارج از تعهد هیأت دولت محسوب می‌شد و ما با این کار قصد داشتیم بگوییم قهرمانانمان را فراموش نکرده‌ایم.

وی در مورد انتقادات سعید معروف از مسئولان ورزش و این خواسته او که حداقل قول دروغ بدهید که دلمان خوش شود، گفت: نمی‌توان از مظلومیت حوزه ورزش به راحتی عبور کرد اما اینکه در دولت تدبیر و امید قول بدهیم و به آن عمل نکنیم، به این موضوع اعتقاد نداریم. قولی می‌دهیم که به ‌آن عمل کنیم. در خود فدراسیون نیز مبلغی به عنوان پاداش در نظر گرفته شده که این مبلغ برای سال گذشته 1.5 میلیارد از سوی دولت پرداخت شد، اما گویا قول خودرویی که داده بودند به مصوبه ریالی تبدیل شده و این ناراحتی‌ها را در پی داشته است.

هاشمی در مورد انتقادات کیانوش رستمی از وضعیت ورزشکاران گفت: نمی‌دانم مشکلات مالی آنها چیست، اما همین دو روز پیش 300 میلیون تومان فقط به وزنه‌برداری دادیم چون رشته المپیکی است و برای ما مهم به شمار می‌رود، ضمن اینکه برای عزیزانی که برای کسب سهمیه المپیک کار می‌کنند حقوق ماهیانه تعریف شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تا این حد در ورزش تبعیض وجود دارد، گفت: باید به ماهیت رشته‌ها توجه کرد، به طور مثال؛ کمترین قرارداد فوتبالی‌ها 50 برابر رشته های دیگر است و چطور می‌توان قرارداد بازیکن فوتبال را با یک کشتی‌گیر و یا ورزشکار رشته‌های دیگر مقایسه کرد. پس این موضوع به ماهیت رشته برمی‌گردد و اینکه رشته فوق در دنیا جا افتاده است. آیا والیبال ما سه سال پیش چنین جایگاهی را در دنیا داشت‌؟ و یا معروف همین سه سال پیش همین قیمت را داشت؟ قطعاً اینطور نبود، اما تلاشی که شد والیبال جایگاه خود را در جهان پیدا کرد، پس باید تلاش کرد تا بتوانیم جایگاه ورزش خود را در دنیا پیدا کنیم.

معاون مالی وزارت ورزش در مورد اینکه چطور می‌توان در بازی‌های آسیایی موفق شد، گفت: اگر بودجه‌ای که داریم دو برابر شود، برای ما کافی است. الان بسیجی‌وار کار می‌کنیم و این را می‌توانید از مقایسه سرمایه‌گذاری ایران با کشورهای اطرافش متوجه شوید. پس بچه‌های ما با نیت قلبی و اعتقادی وارد میدان می‌شوند که چنین جایگاهی به دست می‌آید. به نظر شما آیا در همین والیبال به اندازه آمریکا و لهستان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؟ فکر می‌کنم اگر بودجه‌مان دو برابر شود که البته خیلی خواسته زیادی نیست، بتوانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم. الان در حوزه همگانی بودجه‌مان حدود 15 میلیارد تومان است که باید این بودجه برای حوزه سلامت و همگانی به 200 میلیارد تومان برسد.


منبع: فارس
نظرات بینندگان
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۴ - ۰۵ تير ۱۳۹۴
۱۰
۱
راستگویی مثل نوبخت