۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

نظر رفسنجانی درباره تشکیل احزاب فراگیر

مدیر اجرایی بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم تیر به بیان جزئیات نشست دبیران کل احزاب در ضیافت افطاری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت.
کد خبر : ۲۴۶۸۵۰
صراط: مدیر اجرایی بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم تیر به بیان جزئیات نشست دبیران کل احزاب در ضیافت افطاری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت.

جمشید ایرانی مدیر اجرایی بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم تیر به بیان جزئیات نشست دبیران کل احزاب در ضیافت افطاری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که امشب در ساختمان مجمع تشخیص برگزار شد، پرداخت.

وی گفت: در این مراسم دبیران کل احزاب و شخصیت‌های سیاسی احزاب آقای حق‌شناس از حزب اعتماد ملی، بابک آذرباد، بهروز نادری، نیشابوری، حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار، جمشید ایرانی دبیرکل احزاب ایران‌زمین، محسن صفرپور رئیس دوره‌ای جبهه‌ اصلاح‌گرایان و زارع دبیرکل جامعه اسلامی دانشگاهیان حضور داشتند.

مدیر اجرایی بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم تیر تصریح کرد: آقای مسیح مهاجرانی و اصغرنیا از جانبازان حادثه تروریستی حزب جمهوری اسلامی در این مراسم به سخنرانی پرداختند و آقای محمدرضا بهشتی پسر آیت‌الله شهید بهشتی فضای یادواره شهدای هفتم تیر را در سال جاری پررنگ برشمرد.

نیشابوری خاطرنشان کرد: آقای محمدرضا بهشتی گفت که فضای یادواره شهید بهشتی امسال از حال رسمی خارج شد و حوزه‌های مدنی نیز به این فضا وارد شدند و این اقبال مردم به نگاه شهید بهشتی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: آقای محمدرضا بهشتی در این نشست گفتند که نگاه ملت از حالت پوپولیستی خارج شده و پایگاه مردمی برای مشارکت دادن مردم در عرصه تصمیم‌گیری‌ها افزایش یافته تا در قالب حزب نقش‌آفرینی کنند. در حالی که این نگاه در زمان شهید بهشتی وجود داشت اما جوسازی‌هایی صورت گرفت و نگذاشتند نگاه شهید بهشتی در این باره درست تبیین شود.

مدیر اجرایی بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم تیر به اظهارات اصغرنیا در دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره و خاطرنشان کرد: آقای اصغرنیا در این نشست گفتند که شهدای هفتم تیر قبل از حادثه مثل اینکه احساس می‌کردند قرار است اتفاقی بیفتد و برخی از آنها برای رفتن به معراج لباس آراسته به تن کرده بودند.

ایرانی خاطرنشان کرد: آقای مرتضوی کیاسری در این نشست گفت: برخی‌ها تلاش داشتند که آقای هاشمی را از کشتی انقلاب پیاده کنند اما با توجه به اعتقاد عمیق آیت‌الله هاشمی و صبوری ایشان این کار ناکام ماند.

وی در ادامه به برخی از اظهارات آیت‌الله هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست با دبیران کل احزاب اشاره و خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی در مورد احزاب فراگیر سخن گفت و تصریح کرد که باید حزب فراگیر ایجاد شود.

مدیر اجرایی بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم تیر اظهار داشت: از نگاه آیت‌الله هاشمی حزب فراگیر حزبی است که زمینه‌ حضور مردم را به صورت تمام و کمال به وجود آورد.

به گفته وی «آیت‌الله هاشمی اظهار داشت که متأسفانه هر وقت در مدت 33 سال تلاش شد که حزب فراگیر به وجود بیاید گویا دست پنهانی نمی‌خواست این اتفاق بیفتد. اگر حزب باشد دیگر قرار نیست نظام در مورد فسادهای مالی، اقتصادی و مسائل سیاسی پاسخگو باشند بلکه این احزاب هستند که به مردم جوابگو باشند و احزاب از طریق مردم و رقبا کنترل می‌شوند و اگر انحرافی صورت بگیرد مردم با آنها برخورد خواهند کرد.»

ایرانی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی معتقد بود که روی کار آمدن بنی‌صدر کودتای اول و حادثه تروریستی شهدای هفتم تیر و ترور دولت رجایی کودتای دوم بود و هر چند نظام از این کودتاها سربلند بیرون آمد اما با متلاشی شدن حزب جمهوری نظام متحمل هزینه‌هایی شد و آن هزینه این بود که مشارکت و حضور مردم همانگونه که حزب جمهوری تقویت کننده آن بود، صورت نگرفت.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی گفتند که بعد از متلاشی شدن حزب جمهوری برخی از اعضای شورای مرکزی حزب تلاش کردند حزب جمهوری اسلامی را مجدداً احیا کنند اما برخی از روحانیت مرتجع که نگاهشان این بود تا وقتی روحانیت هست نیازی به حزب نیست، مانع این کار شدند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط رفسنجانی