۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲

انفجار محموله دیگر ناسا در حین پرتاب

فضاپیمای باری بدون که قرار بود همراه راکت فالکون ۹ به ایستگاه فضایی برود، بلافاصله پس از پرتاب از سکوی پرتاب کیپ کاناورال دچار انفجار شد.
کد خبر : ۲۴۶۹۲۴
صراط: فضاپیمای باری بدون سرنشینی که قرار بود همراه راکت فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی برود، بلافاصله پس از پرتاب از سکوی پرتاب کیپ کاناورال دچار انفجار شده و نابود شد.

براساس گزارش BBC، قطعات متلاشی شده این راکت درون اقیانوس اطلس سقوط کردند. فالکون 9 که پیش از این سانحه 18 پرواز موفقیت‌آمیز داشته‌است، درحال حمل محموله بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده‌است.

اعلام کرد در پی این سانحه تجهیزات ارزشمند . گران‌بهایی نابود شده‌اند اما ایستگاه فضایی و ساکنان آن در امنیت کامل به سر می‌برند و سه سرنشین ایستگاه تا پایان اکتبر از ذخیره کافی آب، اکسیژن و غذا برخوردارند؛ البته تا پیش از فرا رسیدن این تاریخ پروازهای دیگری به سوی ایستگاه انجام خواهد‌شد.

این سانحه در صد و سی و نهمین ثانیه پس از آغاز پرتاب رخ داد،‌درست پیش از آنکه اولین مرحله جداسازی راکت از بخش بالایی آن انجام گیرد. ناسا می‌گوید این مشکل در اثر بروز نقص در پرتابگر راکت و مخزن اکسیژن مایع آن رخ داده‌است.

شرکت اسپیس‌ایکس اکنون درحال بررسی دلیل وقوع این سانحه پرهزینه تحت نظارت سازمان هوانوردی آمریکا و ناسا است و این به آن معنی است که فالکون 9 در آینده‌ای نزدیک به ایستگاه فضایی سفری نخواهد‌داشت.

ناسا فضاپیمای باری دراگون را با فالکون 9 همراه کرده‌بود و در این فضاپیما دو تن تجهیزات برای تجهیز و تامین مایحتاج ایستگاه فضایی بین‌المللی گنجانده شده‌بود که از آن جمله می‌توان به مکانیزم جدید اتصال فضاپیما به ایستگاه فضایی اشاره کرد که قرار است در آینده‌ای نزدیک امکان اتصال فضاپیماهای جدید را فراهم آورد. اکنون ناسا پیش از ارسال مکانیزم دومی که قرار بود به زودی به ایستگاه ارسال کند، باید جایگزینی نیز برای اولی بسازد.

منبع: همشهری
برچسب ها: ناسا انفجار صراط
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز