۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶

چهار شرط ظریف برای توافق هسته‌ای ایران

دیپلمات‌ها سعی خواهند کرد امروز و روزهای آتی پس از ضرب‌الاجل مواضع‌شان نزدیک‌تر شود،‌ تا شاید در حالی که گویی همه بر عدم تمدید بلندمدت اتفاق نظر دارند، بتوانند حرکت به سمت توافق را تسریع کنند.
کد خبر : ۲۴۷۰۵۴
صراط: در آخرین روز ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 قرار داریم. البته همانگونه که طی چند روز گذشته هم دیپلمات‌ها گفته بودند، گفتگوها را برای چند روز دیگر ادامه خواهند داد، اما ظاهرا بنای تمدید بلند مدت مذاکرات را ندارند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورما، که امروز به همراه علی‌اکبر صالحی، مرد اول هسته‌ای ایران، به مذاکرات وین بازگشت می‌گوید: "احساس می‌کنم که مذاکرات به مرحله بسیار حساسی رسیده است. و در این مرحله با اراده سیاسی، عزم و با تلاش  فراوان امکان پیشبرد کار است. آنچه که بیش از هر چیزی نیاز است اراده سیاسی طرف مقابل هست که کار را برای رسیدن به یک سرانجام قابل قبول و توافقی که خود توافق باعث پایداری شود، فراهم آورد."

امروز علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هم به همراه ظریف به وین آمد، اقدامی که به گفته وزیر خارجه کشورمان نشان از جدیت ایران در فرآیند مذاکرات دارد. همتای صالحی،‌ ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، هم اکنون در وین حضور داد و پیش از مذاکرات رسمی با حضور در اتاق صالحی برای وی آرزوی بهبودی هر چه سریع‌تر کرد.

علاوه بر ظریف و کری،‌ سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم امروز (سه‌شنبه)، به وین آمد و به ملاقات با وزیر ایرانی رفت. وزرای خارجه اروپایی نیز که به مانند ظریف یکشنبه وین را ترک کرده بودند طی روزهای آتی به مذاکرات خواهند پیوست تا همانگونه که فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بیان کرده،‌ در صورت پیشرفت در مذاکرات و تدوین متن "آن را نهایی سازند."

هنوز نمی‌توان به صورت قطعی بیان کرده که مذاکرات چه روندی را طی می‌کنند. اختلافات بین ایران و گروه 1+5 عمدتا بر حوزه‌هایی چون چگونگی رفع تحریم‌ها،‌ دسترسی‌های بازرسان آژانس و همچنین چگونگی تداوم تحقیق و توسعه هسته‌ای در ایران متمرکز هستند.

آنگونه که گزارش‌ها نشان می‌دهند آمریکایی‌ها با زیر پا گذاشتن برخی از اصولی که در تفاهم لوزان (13 فروردین) پذیرفته بودند طی روزهای گذشته سعی داشته‌اند محدودیت‌های جدیدی را به تیم مذاکره کننده کشورمان بقبولانند، اقدامی که با پاسخ قاطع و منفی دیپلمات‌های ایرانی مواجه شده‌ است.

طی روزهای آتی باید منتظر ماند و دید طرف‌ها تا چه میزان می‌توانند مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنند. وزیر امور خارجه ایران امروز گفت:‌ "تنها توافقی پایدار خواهد بود و تنها توافقی را مردم ایران خواهند پذیرفت که توافقی عادلانه و متوازن بوده و بر اساس عزت ملی و حقوق مردم ایران باشد. فکر می‌کنم که این واقعیت را طرف مقابل هم درک کرده که بدون یک توافق خوب و بدون شناسایی حقوق مردم ایران رسیدن به یک توافق دراز مدت امکان پذیر نیست."

منبع: تسنیم
برچسب ها: ظریف توافق صراط