۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴

زندگی در دمای بالای پنجاه درجه

زندگی در شرایط سخت به ویژه در دمای بالاتر از حد استاندارد این روزها در سیستان و بلوچستان و به ویژه در مناطق شمالی این استان به امری طبیعی مبدل شده است. گرمای هوایی که در ماه مبارک رمضان شرایط سپری کردن اوقات سحر تا افطار را برای روزه داران این خطه به خصوص کارگران و کارکنان اداری سخت‌تر کرده است.
کد خبر : ۲۴۷۱۹۲

صراط: زندگی در شرایط سخت به ویژه در دمای بالاتر از حد استاندارد این روزها در سیستان و بلوچستان و به ویژه در مناطق شمالی این استان به امری طبیعی مبدل شده است. گرمای هوایی که در ماه مبارک رمضان شرایط سپری کردن اوقات سحر تا افطار را برای روزه داران این خطه به خصوص کارگران و کارکنان اداری سخت‌تر کرده است.

در ایران وبه ویژه در استان‌هایی که شرایط آب و هوایی گرم و خشک دارند موضوع تعطیلی و اعطای تسهیلات خدماتی و رفاهی در دمای بالای 50 درجه رونقی دوچندان دارد. قانونی که در مورد وجود یا نبود آن گاهی از سوی مسئولان میانی و پایه، حرف‌های ضد و نقیض به گوش می‌رسد.

موضوعی که به صراحت نمی‌توان عدد دمای بالای پنجاه درجه را در قانون‌های موجود یافت و همین به دغدغه‌ای برای فعالین زیست محیطی و رسانه‌ای مبدل شده است .

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در وب سایت خود در متن "قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا" در ماده 7 می‌نویسد "در مواقع اضطراری که به علت کیفیت خاص جوی، آلودگی هوای شهرها به حدی برسد که به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی سلامت انسان و محیط زیست را شدیداً به مخاطره بیاندازد، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور (‌شهرداری‌ها و نیروی‌انتظامی جمهوری اسلامی ایران) ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای منابع آلوده‌کننده برقرار کرده و بلافاصله مراتب‌ را از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع عموم خواهد رساند.

با برطرف شدن وضعیت اضطراری و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار شده اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به‌اطلاع عموم خواهد رسانید."

اگرچه در این قانون به صراحت در مورد دمای هوا موردی ذکر نشده اما در بخش‌های نخستین این ماده آنجا که از "مواقع اضطراری که به علت کیفیت خاص جوی" سخن می‌گوید را می‌توان هم داستان با موضوع مورد بحث دانست و در خصوص آن واکاوی عالمانه‌ای صورت داد.

سیستان و بلوچستان استانی است که در شرایط خاص جوی مانند سرمای هوا و ازدیاد غلظت ریزگردها، تعطیلی‌های چند روزه را به خود دیده است. تعطیلی‌هایی که از سوی ستاد مدیریت بحران استانی و شهرستان‌ها به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود، اما در خصوص گرمای شدید هوا تا به حال اقدام موثری که از روال رسانه‌های عمومی به اطلاع مردم رسیده باشد مشاهده نشده است.

آنچه در این بحث قابل تامل است آن است که ستاد مدیریت بحران همواره بر اساس اعلام‌های سازمان هواشناسی تصمیم‌گیری می‌کند و حداقل در سال جاری از سوی هواشناسی در هیچ نقطه‌ای از استان دمای هوای بالای 50 درجه گزارش نشده است؛ موضوعی که با اطلاعات خام منتشر شده از سوی مردم مغایرت دارد.

این روزها در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از دماسنج‌های جیوه‌ای خانگی و دیجیتالی خودروهای روز در سیستان و بلوچستان منتشر می‌شود که با دمای اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی تغییرات فاحشی دارد! اطلاعات خام و یا گاها نادرستی که افکار عمومی را به بی‌توجهی مسئولان نسبت به شرایط آب و هوایی سوق می‌دهد. عده‌ای نیز بر این باور هستند که دماسنج‌های سازمان هواشناسی دمای سایه را اندازه‌گیری و اعلام می‌کند و نه دمای زیر تیغ تیز آفتاب را!

از همین روی از نمایندگان مردم شریف استان سیستان وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین سازمان هواشناسی می‌خواهیم تا درخصوص روشنگری در این باره، هم قوانین موجود در خصوص شرایط آب و هوای نامطلوب را به مردم یاد آور شوند و هم چگونگی تعیین دمای هوای شهرستان‌ها و مناطق را برای مردم بازگو کنند تا خدای نکرده هم ظن این نرود که متولیان اجرایی استان نسبت به آنچه در استان می‌گذرند بی‌تفاوت هستند و هم این‌که از هدر رفت انرژی‌ها (آب و برق و...) در دمای بالاتر از حد استاندارد آن هم برای استانی که هم به یک قطره آبش نیاز است و هم یک ولت جریان برق برایش دارای اهمیت است، جلوگیری شود.

منبع: ایسنا