۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱

کارتر: گزینه نظامی روی میز است

وزیر دفاع آمریکا گفت به توصیه رئیس جمهور این کشور، گزینه نظامی برای ایران همچنان بر روی میز است.
کد خبر : ۲۴۷۲۶۳
صراط: وزیر دفاع آمریکا گفت به توصیه رئیس جمهور این کشور، گزینه نظامی برای ایران همچنان بر روی میز است.

اشتون کارتر در نشستی خبری با ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

در ادامه این جلسه ی پرسش و پاسخ، خبرنگاری درباره ی ایران پرسید و گفت: راهبرد نظامی از اهداف ملی حمایت می کند. در رسانه ها حرف و حدیث های زیادی درباره ی طرح جایگزین مطرح شده است تا درصورتی که گفتگوها با ایران شکست بخورد، تاسیسات هسته ای ایران بمباران شود. یکی از این تسلیحات ، تسلیحات سنگر شکن است. این سلاح می تواند ویران کننده باشد. مقامات قبل از شما، از سال 2009 به بعد گفته اند که بهترین کاری که شما می توانید بکنید این است که یک تا سه سال(برنامه ی هسته ای ایران) را به تاخیر اندازید یا دو تا چهار سال آن را به تاخیر اندازید. شما چند ماه پیش در سی ان ان گفته بودید که ما می توانیم برنامه ی هسته ای ایران را ویران کنیم. به ما بگوئید که تفکر کنونی درباره بهترین کاربرد حملات نظامی آمریکا چیست؟ آیا چند سال به تاخیر خواهد انداخت یا اینکه ما اکنون توانایی داریم که خسارتهای زیادی وارد کنیم؟

اشتون کارتر در پاسخ به این خبرنگار گفت: واقعیت های اساسی تغییر نکرده است یعنی ما همچنان ابزارهای این کار را داریم و همچنان گزینه ی نظامی را حفظ می کنیم چون رئیس جمهور چنین توصیه ای به ما کرده است. عزم رئیس جمهور این است که ایران سلاح هسته ای نداشته باشد. درحالیکه جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا هم اکنون روی این مسئله هسته ای کار می کند وبه دنبال دستیابی به توافقی است که در واقع نداشتن آن بهتر از داشتن یک توافق خوب است( وزیر دفاع آمریکا به اشتباه چنین جمله ای را گفت درحالیکه باید می گفت: نداشتن توافق بهتر از توافق بد است).

اشتون کارتر افزود: ما سالها است که این گزینه را داریم. گزینه ی نظامی در برنامه ی هسته ای ایران مانع ایجاد می کند اما روشن است که هرچیزی مثل این برنامه می تواند با گذر زمان دوباره ایجاد شود. حمله ی نظامی از این نوع، مانعی است که ایجاد می کند اما این حمله نمی تواند از ایجاد دوباره ی این برنامه در آینده ممانعت کند. این مسئله اساسا مطرح بوده است.

در ادامه مارتین دمپسی خطاب به خبرنگاری که پرسش ایران را پرسیده بود ، گفت: از گفته ی شما به نظر می رسد که ما این کار را یکبار انجام می دهیم ! گزینه ی نظامی یکبار مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه همچنان پابرجا است. ما همیشه گزینه ی نظامی داریم و تسلیحات سنگر شکن یکی از آنها است.
منبع: تسنیم