۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹

ناهار وزیر خارجه اتریش برای خبرنگاران

سباستین کورتس، وزیر خارجه اتریش خبرنگاران رسانه‌های مختلف که برای پوشش خبری و تصویری مذاکرات در وین به سر می‌برند را روز یک‌شنبه به ناهار دعوت کرد.
کد خبر : ۲۴۷۵۷۸
صراط: بیش از 300 خبرنگار و تصویربردار ایرانی و خارجی از کشورهای مختلف در شرق و غرب دنیا برای پوشش خبری و تصویری آخرین مرحله از مذاکرات جامع هسته‌ای به وین آمده‌اند.

وین در یک سال و نیم گذشته میزبانی مذاکرات هسته‌ای را برعهده‌دار شده است. هر چند برخی از مذاکرات دو جانبه و عمومی در سطح معاونان و وزیران خارجه در برخی از شهرهای دیگر انجام شده است اما اغلب مذاکرات در وین برگزار شده است.

در همین چارچوب در ماه‌های اخیر نیز بخش قابل توجهی از مذاکرات در سطح کارشناسی و معاونان در دو ماه گذشته به طور مستمر و دایمی در وین برقرار بوده است.

هتل پله کوبورگ که از هتل‌های مجلل و تاریخی شهر وین است از شروع مذاکرات جامع هسته‌ای میزبان مذاکره‌کنندگان هیات‌های دو طرف بوده است.

با وجود اخباری مبنی بر جاسوسی از محل مذاکرات از سوی برخی رسانه‌ها و نگرانی‌ها در این مورد اما اتریش بر برگزاری مذاکرات تا رسیدن به نتیجه نهایی تاکید دارد و از این خواسته خود هم کوتاه نیامد. هیات‌های مذاکره کننده ترجیح می‌دادند این مذاکرات در ژنو یا نیویورک باشد اما با توجه به میزبانی طولانی اتریش از خواسته خود دست کشیدند.

از آذرماه سال 1393 که مذکرات جامع تاکنون تمدید شده است و با توجه به حضور و رفت و آمد خبرنگاران به محل مذاکرات، مسوولان وزارت خارجه این کشور به این فکر افتادند که علاوه بر تامین امنیت و آرامش مذاکره کنندگان فضای مناسبی را برای خبرنگاران در نظر بگیرند از این رو در چندین دور گذشته چادری سفید رنگ و بزرگ مقابل هتل کوبورگ با امکانات مناسب اینترنت و برگزاری کنفرانس‌های خبری در نظر گرفته شد که با استقبال رسانه‌ها رو به رو شد و هر بار امکانات و شرایط این چادر که مدت‌هاست دیگر شکلی دایمی به خود گرفته است کامل‌تر می‌شود. این چادر در فصل سرما و گرما خبرنگاران را در خود جای داده است و حالا در گرمای 35 درجه وین مسوولان وزارت خارجه اتریش با در نظر گرفتن یک تهویه دیگر فضای داخل چادر را مطلوب ساختند. از سویی در چند روز گذشته یخچالی حاوی بستنی نیز برای خبرنگاران قرار داده‌اند.

تقریبا محیط اطراف هتل کوبورگ تحت حفاظت و رعایت مقرارت رفت و آمد از سوی خبرنگاران، شهروندان اتریشی و حتی معدود میهمانان این هتل برقرار است. به غیر از خبرنگاران با کارت‌های مخصوص رفت و آمد افراد دیگر در محدوده خاصی در مقابل هتل ممنوع است.

در همین چارچوب وزیر خارجه اتریش خبرنگاران و رسانه‌های ایرانی و خارجی که برای پوشش مذاکرات به وین آمده‌اند را روز یک‌شنبه 14 تیر به ناهار دعوت کرده است.
منبع: ایسنا