۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
قزاقستان و رد یک شایعه تاریخی

شایعه ساخت بمب اتمی اسلامی رد شد!

خبرگزاری کیودوی ژاپن روز شنبه در گزارشی از آستانه اعلام کرد که دولت قزاقستان یک شایعه تاریخی مبنی بر تلاش برای ساخت یک بمب اتمی اسلامی ! به پیشنهاد معمر قذافی دیکتاتور معدوم لیبی را رد کرد.
کد خبر : ۲۴۷۵۸۱
صراط: کاسیم جورمات توکایف، رییس مجلس سنای قزاقستان امروز گفت: از آنجایی که قزاقستان هرگز در پی ساخت بمب اتمی نبوده و حتی به خطرات عملی ساختن چنین پیشنهادی واقف بود، لذا هرگز نه به آن پیشنهاد گوش داده و نه تاکنون بدان عمل کرده است.

وی در گفت وگو با کیودو افزود: از آنجایی که قزاقستان خود از کشورهای پیشرو در مبارزات خلع سلاح هسته ای، عضو پیمان منع گسترش تسلیحات غیر متعارف (ان پی تی) است و از سپتامبر (شهریور) امسال به همراه ژاپن ریاست این پیمان جامعه را در نیویورک به عهده بگیرد، هیچ وقت به خود اجازه نداده و نخواهد داد به چنین اقدام غیرانسانی دست بزند.

توکایف که خود در آن برهه از زمان نخست وزیر و وزیر خارجه کشورش نیز بود در این خصوص افزود: در 29 اوت سال 1991 بود که نظربایف سایت آزمایش تسلیحات هسته ای سمیپالتینسک قزاقستان که شوروی سابق 456 آزمایش هسته ای در آن انجام داده بود را بست، چرا که دولت معتقد بود آن آزمایشات بیش از یک و نیم میلیون شهروند این کشور را بیمار کرده بود.

در بهار سال 1992 (1371) درست چند ماه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود که معمر قذافی، دیکتاتور معدوم لیبی به نورسلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان پیشنهاد داده بود تا با مشارکت فنی آن کشور و کلاهک های هسته ای بجا مانده از زمان شوروی سابق در لیبی، اولین بمب هسته ای اسلامی ! را تولید کند.

وی ضمن تایید شایعات قدیمی افزود: از آنجایی که لیبی در آلماتی سفارتخانه نداشت، از طریق سفیر خود در مسکو این پیشنهاد را طی نامه ای به دفترم که آن زمان معاون وزیر خارجه بودم ارایه کرد، با این مضمون که 'برادر نظریایف! جهان اسلام با فروپاشی شوروی هیچگاه چینین فرصتی را به دست نخواهد آورد تا بتواند به چنین سلاحی برای از بین بردن دشمنان از جمله اسراییل مسلح شود.

' این پیشنهاد به سبب احساسات ضد هسته ای مردم قزاقستان در نطقه خفه شد و هرگز عملی نگردید و حتی پس از آن بود که آلماتی در سال 1995، یک هزار و 400کلاهک هسته ای و 40 بمب بسیار قوی هسته ای و حتی موشک های قاره پیمای خود را نیز به خواست مردم نابود کرد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: قزاقستان صراط