۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲

توفان در سیستان ادامه دارد

توفان شدید شن که از سه روز گذشته منطقه سیستان واقع در شمال این دیار را در بر گرفته است امروز به اوج خود رسید ضمن رساندن غلظت گرد و خاک به شش برابر حد مجاز ادارات زابل و زهک را تعطیل کرد.
کد خبر : ۲۴۷۷۶۷
صراط: بر اساس پیش بینی ها توفان از صبح امروز در سیستان شدت گرفت و مشکلات بسیاری زیادی را به مردم این دیار تحمیل کرد، شدت توفان به حدی است که به منظور کنترل شرایط، ستاد بحران سیستان و بلوچستان تشکیل جلسه داد و تقویت تیم های درمانی و امدادی منطقه در دستور کار قرار گرفت.

شدت گرد و غبار ادارات زهک و زابل را به تعطیلی کشاند
بر اساس اعلام ستاد بحران استان ادارات شهرستان های زابل و زهک با هدف جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی به دلیل شدت غلظت گرد و غبار از ساعت 10 امروز تعطیل شد.

در این اطلاعیه آمده است: دید افقی اکنون در شهرستان زهک به زیر 100 متر و زابل به 400 متر کاهش پیدا کرده است که تداوم توفان شرایط سختی را به مردم منطقه تحمیل کرده است.

این اطلاعیه می افزاید: تمام دستگاه های عضو ستاد بحران منطقه سیستان در حالت آماده باش هستند تا در صورت بروز هر گونه حادثه احتمالی در سریع ترین زمان ممکن برای خدمات رسانی در محل حاضر شوند.

غلظت گرد و غبار به شش برابر جد مجاز رسید

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار مهر گفت: حد مجاز ذرات معلق در هوا را 150 میکرو گرم بر متر مکعب است که تا صبح امروز غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان  674 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است.

سعید محمودی افزود: شدت توفان به حدی است که لحظه به لحظه بر میزان غلظت گرد و غبار در هوا افزوده می شود که بر اساس اطلاع از آخرین اطلاعات مرکز پاش هوای سیستان، آخرین میزان ریزگردها و غلظت گرد و غبار به شش برابر حد مجاز رسید.

وی افزود: غلظت ذرات معلق در هوای، اکنون در منطقه سیستان به هزار و 47 میکرو گرم بر متر مکعب رسیده است.

سرعت توفان به 80 کیلومتر در ساعت رسید

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، حداکثر سرعت وزش باد در سیستان در 24 ساعت گذشته 80 کیلومتر بر ساعت گزارش شده که شعاع دید در زابل را به 400 متر و در زهک به 100 متر کاهش داده است.

 این وضعیت تا سه شنبه با همین شدت تداوم دارد و بعد از آن شاهد کاهش شدت باد در منطقه خواهیم بود، همچنین در این مدت برای نواحی مرکزی، جنوبی و غربی استان وزش باد نسبتا شدید همراه با گرد و خاک و در برخی ساعات افزایش غلظت غبار پیش بینی می شود.

هلال احمر به حالت آماده باش در آمدند/ماسک ها به صورت رایگان در حال توزیع است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان به خبرنگار مهر گفت: کلیه تیم های امدادی در منطقه سیستان به منظور ارائه خدمات امدادی به حادثه دیدگان احتمالی به حالت آماده باش در آمدند.

رسول راشکی بیان کرد: از صبح در بخش هائی که توفان شدت بیشتری داشت از سوی این نهاد ها ماسک به صورت رایگان توزیع شد.

تردد در محورهای سیستان به کندی صورت می گیرد

در همین رابطه فرمانده پلیس راه  شمال سیستان و بلوچستان در گفتگو با مهر گفت: در اثر طوفان شدید شن اکنون دید افقی در منطقه سیستان به ۱۰۰ متر رسیده و  تردد ها در محورهای اصلی و فرعی باز است اما به کندی صورت می گیرد.

سرهنگ ایوب شرافتی افزود: توصیه می شود رانندگان از ترددهای غیر ضروری در محورهای شمالی خودداری کنند زیرا در صورت کاهش دید بیشتر حسب یقین محورها بسته خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی نیروی های پلیس راه با تمام توان در محورهای شمالی حضور دارند و از رانندگان درخواست می شود تا به منظور حفظ ایمنی با چراغ روشن و رعایت سرعت مطمئنه در این شرایط تردد کنند.

تمامی بیمارستان های سیستان به حالت آماده باش در آمدند

دانشگاه علوم پزشکی زابل با توجه به شرایط بحرانی منطقه اعلام کرد که تمامی بیمارستان منطقه سیستان به سبب خدمات رسانی به بیماران احتمالی تنفسی به حالت آماده باش در آمدند.

این دانشگاه اعلام کرده است که همچنین در مناطقی از سیستان که شرایط بحرانی است، توزیع ماسک رایگان نیز در دستور کار قرار دارد و امید است در تعامل دانشگاه با مردم بتوان سلامت مردم را به بهترین شکل حفظ کرد.

سیستان شامل پنج شهرستان زابل، هیرمند، هامون، نیمروز و زهک است.

منبع: مهر