۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹

آیا شما تابستان‌ها افسرده می‌شوید؟

افسردگی تابستانی، یکی از انواع افسردگی‌های فصلی است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با گرم‌شدن هوا، خلق‌وخویتان تغییر پیدا کرده و به‌نوعی در دام افسردگی ناخواسته افتاده باشید.
کد خبر : ۲۴۷۸۱۷
صراط: افسردگی تابستانی، یکی از انواع افسردگی‌های فصلی است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با گرم‌شدن هوا، خلق‌وخویتان تغییر پیدا کرده و به‌نوعی در دام افسردگی ناخواسته افتاده باشید. 

برخی افراد در تابستان وزن کم‌می‌کنند، بی‌اشتها می‌شوند، به انزوا تمایل پیدا می‌کنند و به‌راحتی خونسردی خود را از دست می‌دهند. گفته می‌شود از هر بیست نفر، یک‌نفر در آغاز فصل گرما دچار این حالات می‌شود. این اختلال روانی در افرادی ایجاد می‌شود که در مواقع دیگر سال حالات طبیعی دارند. برای اولین‌بار نورمَن روزنتهال و همکارانش در مؤسسه ملی بهداشت روان ایالات متحده آمریکا این حالت را توصیف کردند.

روان‌شناسان می‌گویند شیوع افسردگی‌های فصلی در سنین بالای 45 و زنان بیشتر است. واکنش بیوشیمیایی بدن در برابر تغییرات آب و هوایی در این سنین و در زنان به ایجاد تغییرات خلقی دامن می‌زند. البته بعضی از افراد به‌طور ژنتیک مستعد ابتلا به این اختلال هستند.

احتمال ابتلا به این افسردگی در مناطق گرم و مرطوب به 20 درصد می‌رسد. افزایش گرما و رطوبت هوا نقش مهمی در ابتلا به این اختلال دارد. کاهش اشتها، اختلال در خواب شبانه، کاهش وزن، افزایش استرس و تپش قلب از جمله علائم شایع در افراد مبتلا است. تغییر در نظم زمانی بدن و دمای هوا دو عامل موثر بر روی برخی افراد است که در صورت بی‌توجهی به آن ممکن است این نوع از افسردگی مزمن و گسترده‌تر شود.

برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام این افسردگی و پیشگیری از آن می‌توان اقدامات زیر را انجام داد؛

- "نور درمانی" روش مؤثری برای رفع این اختلال است و می‌تواند از ترشح بیش از حد ملاتونین در بدن جلوگیری کند. اغلب افراد به این درمان پاسخ می‌دهند. 

 - نبودن در خانه در ساعات زیادی از شبانه روز و قدم زدن در نور آفتاب به تنهایی می‌تواند شخص را در بهبود بیماری کمک کند.

- صبح‌ها زودتر از خواب بلند شدن و به پیاده‌روی رفتن برای این درمان این حالت‌ها موثر است.

- رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و مقادیر کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی برخوردار باشد و از گرفتن رژیم‌های کاهش وزن غیرعلمی و  غیرکارشناسی خودداری کنید.

- غذاهای چرب و فست‌فودی نخورید.

- برای رهایی از اختلالات خلق و خوی تا می‌توانید از سبزی و میوه استفاده کنید.

- گرفتن دوش آب سرد، خنك كردن فضاي داخل خانه، شنا كردن و مسافرت به مناطق خنك‌تر مي‌تواند به بهتر شدن اين بيماري كمك كند.

- در نهایت و اگر باز هم این خلق و خو تغییر نکرد، به کمک روان‌پزشک و مصرف برخی داروها می‌توان آن را کنترل کرد.
منبع: فرارو