۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

احتمال آتش‌بس در یمن تا 48 ساعت آتی

یک خبرگزاری روسی از توافقات اولیه درباره برقراری آتش‌بس موقت انسانی در یمن و اعلام آن تا 48 ساعت دیگر خبر داد.
کد خبر : ۲۴۷۸۸۹
صراط: یک مقام مسئول بلندپایه بین‌المللی از ازسرگیری تلاش‌ها برای برقراری مجدد آتش‌بس 5 روزه اما قابل تمدید خبر داد.

وی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اظهار داشت: این آتش‌بس قابل تمدید تا عید فطر و بعد از آن خواهد بود و انتظار می‌رود که توافق در این زمینه، طی 48 ساعت آینده محقق شود.

این در حالی است که طرف‌های سیاسی یمن و و نمایندگان احزاب سیاسی مختلف حاضر در مذاکرات صنعا، از هرگونه اظهارنظر درباره تلاش‌های موجود برای تحقق آتش‌بس، خودداری می‌کنند.

اما این منبع آگاه اظهار داشت که مذاکرات در این زمینه همچنان در جریان است و «اسماعیل احمد ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن که اکنون در صنعا است، تعهدات آشکاری از طرف‌های یمنی گرفته است که اعلام آتش‌بس مجدد در یمن را تضمین می‌کند.

این آتش‌بس انسانی نیز 5 روزه اما قابل تمدید است.

از سوی دیگر، «راجح بادی» سخنگوی دولت مستعفی یمن در ریاض، از در جریان بودن مذاکرات میان سران کشورهای عضو ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن، سازمان ملل و دولت مستعفی یمن برای برقراری آتش‌بس انسانی در این کشور، تا عید فطر خبر داد.

وی در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» تایید کرد که رایزنی‌هایی در این زمینه در جریان است و مدعی شد: دلیل این تلاشها، اوضاع اسف‌بار و مصیبت‌بار انسانی در یمن و عدم وجود احساس مسئولیت طرف‌ مقابل (کودتاچیان) در قبال اوضاع جاری در استان‌های تحت کنترلشان یعنی «عدن»، «تعز»، «الضالع» و «لحج» است.

بادی پیش‌بینی کرد که در صورتی که دولت یمن، نظر خود را در این‌زمینه اعلام کند، طی 2 روز آینده، آتش‌بس مذکور اعلام خواهد شد.

پیش از این نیز در شب 22 اردیبهشت (ساعت 23 به وقت محلی)، ائتلاف سعودی علیه یمن 27 روز پس از آغاز جنگ، آتش بسی پنج روزه در این کشور اعلام کرد اما این آتش‌بس همان گونه که پیش‌بینی شده بود زیاد دوام نیاورد و جنگنده‌های سعودی حملات خود را علیه مردم یمن از سرگرفتند و تنها بعد از گذشت یک ساعت از اعلان آتش بس آن را نقض کردند. پیش از این نیز، مذاکرات طرف‌های یمنی در ژنو به منظور برقراری آتش‌بس موقت، دستکم در طول ماه مبارک رمضان، بی‌فایده بود.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط آتش بس