۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴

عراقچی: هیچ ضرب الاجلی مقدس نیست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمادگی داریم تا هر زمانی لازم باش برا ی ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود.
کد خبر : ۲۴۷۹۵۹

صراط: سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در وین با بیان اینکه هیچ ضرب الاجلی مقدس نیست، گفت: آمادگی داریم تا هر زمانی لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود.

وی با اشاره به جلسات دوجانبه بین ما و 1+5 با خودشان و 1+5 عنوان کرد: با توجه به کار سختی که هست، موضوعات به مرحله‌ای رسیده که از حساسیت بالایی برخوردار است.

عراقچی ادامه داد: ولی تلاش می‌کنیم اختلافات موجود کمتر شود و اگر مقدور باشد به یک توافق برسیم.

معاون وزیر خارجه در خصوص اینکه مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند بر خلاف قطعنامه‌های 1929 و  1747 خرید و فروش سلاح‌های متعارف جزو ممنوعیت کاری شماست؟ گفت: اساس قطعنامه‌های شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران است. آنچه خواسته ما است این است که در پی این توافق باید موضوع تحریم‌ها به طور کلی کنار گذاشته شود و طرف‌های غربی و مقابل ما آمادگی داشته باشند دل خود را از تحریم‌ها بکنند. نمی‌شود توافقی داشت که در کنارش نظام، رژیم و ساختار تحریم وجود داشته باشد حتما باید این رویکرد عوض شود.

عراقچی ادامه داد: حتما باید این رویکرد عوض شود. ما در خصوص تحریم‌های اصلی که مورد نظر ما بوده که تحریم‌های اقتصادی و مالی است، به یک توافق و جمع بندی رسیدیم و تحریم‌ها در روز اول اجرایی شدن همه برداشته خواهد شد، ولی در مورد برخی از تحریم‌های دیگر مثل تحریم‌های تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد و این تحریمی است که از نظر عملیاتی و اجرایی برای ما کمترین بهانه را دارد. تحریمی که بیشترین برکت را برای ما داشت تحریم‌های تسلیحاتی است که باعث شد صنعت دفاعی و ساخت تسلیحات ما رشد فوق العاده‌ای داشته باشد.

وی گفت: موضوع تحریم تسلیحاتی فی نفسه موضوع مهمی نیست ولی اینکه بخواهد تحریمی به عنوان تحریم در چارچوب تحریم و ساختار تحریم بماند باید عوض شود. اگر 1+5 توافق بخواهند باید رویکرد و نگاه خود را به تحریم عوض کنند. باید بحث دلبستگی به تحریم را کنار بگذارند.

عراقچی گفت: در این صورت است که می‌توانیم به یک توافق برسیم.

معاون وزیر خارجه در خصوص اختلافات گفت: اختلافات اساسی و کلان شاید دو سه مورد بیشتر نباشد. در مرحله بعدی اختلافات دیگری است که از اهمیت کمتری برخوردار است شاید هفت الی 10 تا مانده باشد. در برخی جزییات فنی و تکنیکی هنوز برخی اختلافاتی هست و پرانتزهایی است که مانده که اگر بشمارم نمی‌دانم چند تا بشود.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته‌آی گفت:‌مهم این است که تعداد اختلافات کمتر و کمتر و انگشت شمار شده است. اینها بین وزرا در حال بحث است. البته اینکه کم و انگشت شمار شده و همچنان مانده است نشانگر اهمیت آنهاست. اگر اهمیت کمی داشت زودتر از آن حل می‌شد.

عراقچی ادامه داد: موضوعاتی است که برای همه از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است اعم از ما و آنها و اینکه چگونه به راه‌حل بینابینی رسید هنوز بحث‌ها ادامه دارد.

معاون وزیر خارجه درباره نگارش متن توافق گفت: نگارش متن توافق توسط معاونان صورت می‌گیرد و وزرا خودشان وارد این کار نمی‌شوند.


منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز