۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
تیم امید در بین مسئولیت‌های من نیست

انتقاداتی که تمام‌شدنی نیست/ کی‌روش: صعود به جام جهانی با این شرایط غیرممکن است!

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: می‌توان گفت که صعود به جام جهانی روسیه مثل یک عملیات غیرممکن برای ایران خواهد بود.
کد خبر : ۲۴۸۷۸۸
صراط: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: می‌توان گفت که صعود به جام جهانی روسیه مثل یک عملیات غیرممکن برای ایران خواهد بود.

کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی این روزها دور از تیم ملی و دور از ایران است، هرچند که به واسطه دستیارانی که مثل چشمان او هستند اوضاع و احوال را به دقت زیر نظر دارد.

سرمربی تیم ملی پس از چند ماه، حدود 20 روز پیش برای سپری کردن مرخصی 3 هفته‌ای راهی آفریقای جنوبی و سپس پرتغال شد که البته کی‌روش به خاطر درگذشت همسر سابقش به اجبار چند هفته‌ای بیشتر در پرتغال ماندگار شد.

با این حال و در فرصتی مناسب با کارلوس کی‌روش که البته همچنان به برخی کارشکنی‌ها علیه تیم ملی انتقاد دارد گفت و گویی را انجام دادیم که متن کامل این گفت و گو را در زیر می‌خوانید:

از رقابت‌های جام جهانی فوتبال ساحلی شروع کنیم. شما برای بازی ایران برابر برزیل در ورزشگاه حضور داشتید.

من به دیدار تیم ملی ساحلی مقابل برزیل رفتم که حمایت کامل خود را نشان دهم. بسیار به عملکرد بازیکنان فوتبال ساحلی ایران افتخار کردم. روحیه جنگندگی و طرز بازی بازیکنان تیم ملی فوق‌العاده بود و مطمئن هستم که ایران در بازی برابر مکزیک به پیروزی خواهند رسید.

در مورد تیم ملی فوتبال و برنامه‌های این تیم صحبت می‌کنید. به این ترتیب که امروز تا چه اندازه نسبت به برنامه‌های خود که از قبل آنها را تدوین کرده‌اید با آن مطابقت دارید. آیا نسبت به این برنامه‌ها جلوتر هستید یا عقب؟

امیدوارم هستم که در اردوی بعدی بتوانیم شاهد آن باشیم یکسری مشکلات که در اردوی قبل از ترکمنستان با آن دست و پنجه نرم کردیم را حل شده ببینیم و دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

چه زمانی قصد بازگشت به ایران را خواهید داشت؟

بعد از حضور در کنفرانس مربیان تیم ملی که به میزبانی کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی برگزار می‌شود، به ایران بر می‌گردم.

در مورد انتقاداتی که هفته گذشته مطرح کردید و گفته بودید که نمی‌خواهم پشت دروغ‌ها و وعده‌های الکی دیگران پنهان شوم با آقای کفاشیان صحبت کردم که او گفت منظور کی‌روش من نیستم و یادآور شد که عده‌ای به دنبال اختلاف افکنی بین کی‌روش و من هستند و می‌خواهند این رابطه خوب را خراب کنند. در این مورد صحبت می‌کنید؟

صحبت‌هایی که آقای کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال انجام داده‌اند، کاملاً درست است و حق با ایشان است.

طبق توافق قبلی باید تا به حال در دو مرحله پول‌های قراردادتان را می‌گرفتید اما مرحله دوم به تعویق افتاده است نگران این موضوع نیستید.

این مسائل، خصوصی است و دوست ندارم در مصاحبه عمومی راجع به اینگونه مسائل موضوعی را مطرح کنم.

در مورد بازی‌های دوستانه تیم ملی فقط دیدار با ژاپن هماهنگ شده است. آیا بازی‌های دیگر در دستور کار است. اگر پاسخ مثبت است چه دیدارهایی؟

طبق تقویم فیفا تنها زمانی که ما فرصت انجام بازی دوستانه را داریم مقابل ژاپن خواهد بود و فعلاً فقط این دیدار قطعی شده است.

یک مربی ایرانی دیگر و آیا یک مربی با هر ملیت دیگری برای اضافه شدن به کادر فنی تیم ملی در هر بخشی (فنی، پزشکی، فیزیوتراپ و یا دروازه‌بانی) در دستور کارتان قرار دارد؟

همانطور که همه می‌دانند ما علاقه‌مند هستیم که جواد نکونام را به کادر مربیگری اضافه کنیم. 

آیا همچنان شاهد وعده‌های عمل نشده از سوی مسئولان ورزش و فدراسیون فوتبال هستید؟

پاسخ این سوال را من نباید بدهم!

به نظر می‌رسد عده‌ای نمی‌خواهند فوتبال ایران پیشرفت کند، آن هم در شرایطی که تیم ملی در راه انتخابی جام جهانی راه بسیار دشواری دارد. چه پیامی برای این افراد دارید؟

می‌توان گفت که صعود به جام جهانی روسیه مثل یک عملیات غیرممکن برای ایران خواهد بود! مطمئنا یک وظیفه و مسئولیت بسیار سنگین برای فوتبال ایران خواهد بود که در این راه باید تعهد و انگیزه کامل برای دستیابی به این رویا و تحقق خواسته‌های هواداران به خرج داده شود.

گفتید عملیات غیر ممکن! در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید؟

نکته اولی که باید به آن توجه کنیم این است که  آسیا 4 سهمیه در روسیه خواهد داشت که بار دیگر تکرار می‌کنم 3 سهمیه کم و بیش از قبل مشخص است، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا. ثانیا یک سهمیه برای تیم‌های در درجه اول ایران، امارات، قطر، عربستان، چین، ازبکستان و در پشت سر آنها عمان، اردن، عراق و کره شمالی می‌ماند. بسیار واجب است که بتوانیم یک برنامه آماده‌سازی بسیار قوی، جدی و کارآمد را برای موفقیت تیم ملی داشته باشیم. در حال حاضر لحظات بسیار حساس و خطیری را پیش‌روی خود داریم و امکان از دست دادن هیچ موقعیت یا زمانی را نخواهیم داشت. در زمان مناسب اگر حمایت صحیح با منابع لازم و همینطور راهکارهای مرتبط صورت نگیرد به گونه‌ای فرار از مسئولیت خواهد بود.

هیچ شکی ندارم که هواداران خوب تیم ملی استحقاق دیدن تیم ملی کشورشان را در جام جهانی روسیه دارند. اگر بخواهیم به آن رویا برای تیم ملی ایران دست پیدا کنیم، باید حمایت‌های مناسب در زمان درست صورت بگیرد.

آیا از جوان‌گرایی ایجاد شده در تیم ملی راضی هستید و آیا این روند یعنی جوان‌گرایی در تیم ملی همچنان ادامه دارد؟

بله، ما پتانسیل خوبی داریم ولی باید در نظر بگیریم که کیفیت بدون تجربه منجر به موفقیت نخواهد شد. مثل این می‌ماند که شما بخواهید خلبان یک هواپیما را در اتاقک‌های شبیه‌سازی شده تمرین دهید و هیچ گاه فرصت فرود یا تمرین در آسمان را به این خلبان ندهید.

فکر نمی‌کنید انجام این کار به خاطر کمبود تجربه بازیکنان جوان کمی با ریسک همراه باشد و در نهایت شاهد کسب نتایجی مانند دیدار با ترکمنستان باشیم. اگر می‌خواهید این کار را ادامه دهید، در نتیجه و موفقیت چه اتفاقی می‌افتد؟

راجع به این مطلب هیچ شکی نیست. ریسک بالایی اینجا وجود دارد و ما نمی‌توانیم هم برای آینده خودمان را آماده کنیم و هم در حال حاضر نتیجه به دست بیاوریم، اگر بخواهیم این دو کار را همزمان انجام دهیم. فراموش نکنیم که بازی‌های مقدماتی در راه صعود به جام جهانی 2018 روسیه زمان دستیابی به اهداف‌مان است، نه زمان یادگیری.

آیا بازیکن ایرانی جدیدی که در خارج از ایران بازی کند را مدنظر دارید. چند روز قبل یکی از روزنامه‌ها از زیر نظر داشتن طاها زارعی دروازه بان ایرانی شاغل در پرتغال توسط شما خبر داد.

من به شخصه همیشه در حال برنامه‌ریزی و تلاش در راستای بالا بردن ارزشهای تیم ملی هستم و اعتقاد راسخ دارم که فقط زمانی یک بازیکن را به تیم ملی دعوت ‌کنم که آن بازیکن بتواند به ارزشهای تیم ملی اضافه کند، در غیر این صورت از آن بازیکن دعوت به عمل نمی‌آورم.

آیا در راه صعود تیم ملی به المپیک، تیم امید را همراهی می‌کنید؟

خیر، همانگونه که شما می‌دانید تیم ملی امید جزیی از وظایف و مسئولیت‌های من نیست. من به اندازه کافی در تیم ملی کار دارم.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط کی روش فوتبال