۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵

انتقاد آرژانتین از توافق ایران با 1+5

رئیس دفتر ریاست جمهوری آرژانتین ضمن دفاع از یادداشت تفاهم این کشور با ایران در موضوع سوء‌قصد «آمیا» از موضع دوگانه رسانه‌ها در ارتباط با این تفاهمنامه و توافق آمریکا و ایران انتقاد کرد.
کد خبر : ۲۴۹۲۰۱

صراط: «آنیبال فرناندز» رئیس دفتر ریاست جمهوری آرژانتین در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن انتقاد از مواضع دوگانه رسانه‌ها عنوان کرد که توافق قدرت‌های غربی با ایران از سوی رسانه‌ها جشن گرفته می‌شود اما یادداشت تفاهم آرژانتین با همین کشور با انتقاد شدید رسانه‌ها مواجه می‌شود.

به گزارش «ته‌لام»، وی افزود که درگذشته عنوان می‌شد که آرژانتین با یک حکومت تروریستی تفاهمنامه امضا کرده اما اکنون که آمریکا با ایران به توافق رسیده است دیگر صحبتی از حکومت تروریستی نیست.

«فرناندز» در ادامه خاطرنشان کرد که همه آن‌چه که آمریکا انجام می‌دهد عالی توصیف می‌شود چراکه آمریکا آن را انجام داده است.

رئیس دفتر ریاست جمهوری آرژانتین تصریح کرد که شخص «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه آرژانتین در موضوع «آمیا» نیز طی دو سند یافت شده در گاوصندوق وی به تاریخ‌های دسامبر 2014 و ژانویه 2015 معترف شده است که ما به دنبال یافتن راهی برای پیدا کردن عاملان این حادثه هستیم، و اولین قدم بزرگ برای شناسایی مسئولین مرگ 85 قربانی مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا» و 20 کشته شده سفارت اسرائیل در «بوینوس آیرس» (پایتخت آرژانتین) را برداشته بودیم اما در نتیجه ما اکنون انسان‌های بد این فیلم هستیم چرا که برای خروج از این شرایط با ایران یادداشت تفاهم امضا کرده‌ایم.

وی در انتها به یادآوری توهین‌های صورت گرفته از سوی بخش‌های مختلف جامعه یهودیان آرژانتین به «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور که این وزیر یهودی را خائن خطاب کرده بودند، پرداخت.

به گزارش فارس، «نیسمن» کمی قبل از مرگ خود، رئیس‌جمهور و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن روی اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به آمیا در سال 1994 میلادی محکوم کرده بود؛ این حادثه 85 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.

جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده آمیا شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد.

مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینوس آیرس» افشا کردند.

منبع: فارس