۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
ظریف:

در حد توان، اکثریت یا تمامی خطوط قرمز را رعایت کرده‌ایم/ هیچگاه ادعا نمی‌کنیم برجام کاملا به نفع ایران است/ هر توافقی به هر حال یک بده بستان است

وزیر امور خارجه ایران گزارشی را درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در وین را به مجلس ارائه کرد.
کد خبر : ۲۴۹۵۷۲
صراط: "محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه ایران با حضور در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارشی را درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در وین را به مجلس ارائه کرد.

در ادامه بخشی از سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در صحن مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: "یک هفته پیش در چنین روزی توافقی بین ایران و شش کشور به ظاهر قدرتمند جهان به ثبت رسید.... طرح صهیونیستی امنیتی سازی ایران به شکست انجامید."

وی افزود: "به اعتراف دوست و دشمن آنچه در این میان به اثبات رسید عزت، خودباوری، اقتدار و سربلندی توام با حکمت مردم ایران و رهبر فرزانه‌مان بود."

ظریف گفت این توافق به آمریکا ثابت کرد که به تعبیر مقام معظم رهبری باید تسلیم ایران را به خواب ببیند.

وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر تأکید کرد که این مذاکرات به شش کشور به ظاهر بزرگ و همچنین نماینده عالی اتحادیه اروپا ثابت شد که ایرانی را هرگر نباید تهدید کرد.

وی افزود این توافق "روشن کرد که غنی‌سازی ما و تحقیق توسعه مربوط با آن و اصولا هیچ یک از زیرساخت‌های هسته‌ای ما هیچگاه تعطیل نخواهد شد. روشن شد که برنامه موشکی ما به هیچ کس ارتباطی ندارد."

ظریف خطاب به نمایندگان مجلس گفت: "هیچگاه رژیم صهیونیستی هیچگاه تا به این حد منزوی نبوده است."

وزیر امور خارجه در ادامه متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

وی در ادامه افزود که توافق هسته‌ای را می‌توان در سطوح مختلف بررسی کرد. "ولی از هر سطحی که تحلیل می‌کنیم نباید فراموش کنیم که هر توافقی به هر حال یک بده بستان است. هر طرف از بخشی از خواسته‌های خود به نفع بخش مهمتری از خواسته‌های خود صرفنظر می‌کند."

وزیر امور خارجه در ادامه افزود اهداف کلیدی ایران که برای رسیدن به آنها پافشاری کرده‌ایم و

"حفظ عزت و اقتدار ایران، تثبیت برنامه هسته‌ای بالاخص آب سنگین و فردو و شناسایی بین‌المللی آنها و پایان دادن تحریم‌ها و شش قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفت."

"برای طرف مقابل خواسته کلیدی این بود که از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق محدودیت‌ها و نظارت‌ها اطمینان حاصل کند. آنچه برای طرف مقابل بدست آمده بر خلاف ادعاها تحصیل حاصل است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های شرعی و اسلامی که در فتوای مقام معظم رهبری متبلور شده است هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است."

وی بزرگترین دستاورد ایران مهر تایید غنی‌سازی شورای امنیت بر برنامه غنی‌سازی ایران است که اصولا در تاریخ هفتاد ساله این شورا بی‌سابقه است.

وزیر امور خارجه تأکید کرد شورای امنیت نه تنها غنی‌سازی را به عنوان برنامه‌ای مشروع و قانونی برشمرد بلکه همه کشورها را تشویق کرد که در این حوزه با ایران همکاری کنند. "از آن مهمتر اینکه آینده اقتصادی و تجاری برنامه غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخت."

وی گفت: "ستانده دیگر آن که همه تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اروپا که درحوزه برنامه هسته‌ای اعمال شده اند به صورت یکجا در روز اجرا و بقیه تحریم‌ها که به صورت محدود بر جای مانده‌اند طی چند سال برداشته خواهند شد."

ظریف گفت: "ما هیچگاه ادعا نمی‌کنیم که بر نامه جامع اقدام مشترک کاملا به نفع ایران است. مذاکره یک بده بستان است. مسلما ما انعطاف‌ها و نرمش‌هایی داشته‌ایم اما این انعطاف‌ها به صورت برنامه‌مند انجام شده‌اند.... اما همه می‌دانند که آنچه مهم است نتیجه نهایی بوده و دستی است که در پایان به علامت پیروزی به بالا می‌رود."

وی گفت: "امروز در دنیا هیچکس نمی‌گوید که ایران تسلیم است، اگر صحبت از تسلیم است تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر این مردم است."

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به تشریح موضوع تحریم‌ها پرداخت. "تحریم‌های اقتصادی و مالی در حوزه ‌های مالی، نفتی، بیمه و حمل و نقل و کشتی‌رانی و بانکی در ابتدای توافق به صورت کامل لغو و متوقف می‌شود. تحریم‌ تحصیل دانشجویان ایران در حوزه رشته‌های هسته‌ای به طور کامل لغو خواهد شد. برای اولین بار پس از سه دهه تحریم‌ غیرعادلانه ممنوعیت هواپیماهای مسافربری مرتفع خواهد شد. ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و سایر در آمدهای ایران که در چن د سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا در خارجه از کشور مسدود شده است به خزانه کشور بازر می گردد. محدودیت فروش نفت ایران منتفی مشی‌شود."

وی افزود: "بانک مرکزی، کشتیرانی، شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه ایران ایر و سایر بانک‌ها و در مجموع هشتصد شخصیت حقوقی و حقیقی ایران از شمول تحریم‌ها خارجه خواهند شد."

"آمریکا و اروپا متعهد شدند از اعمال تحریم‌های هسته‌ای مجددد علیه ایران و اعمال تحریم‌های گذشته به بهانه‌های جدید خودداری کنند."

"بر اساس برجام روز گذشته کلیه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران لغو شد و تنها برخی محدودیت‌ها طی یک سند ضمیمه قطعنامه اعمال شد که نه تنها در مقایسه با تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ناچیز است بلکه بخشی از توافق برجام نبوده و رعایت نکردن آنها به معنای لغو برجام نیست. "

"همچنین تحریم شدید تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت‌ها جایگزین شد. به صورتی که واردات اقلام دفاعی به صورت موردی مجاز است. این مورد نیز ضمیمه قطعنامه است و رعایت نکردن آن به معنای نقض برجام نیست."

وزیر امور خارجه تأکید کرد که "شاخصه یک توافق خوب از نظر ما رعایت چارچوب‌ها و خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری است." 

"امروز می‌توان خدمت شما گزارش دهم همانطور که پیشتر خدمت مقام معظم رهبری عرض کرده‌ام در حد توان اکثریت این خطوط قرمز و یا تمامی آنها را رعایت کرده‌ایم."

"پیش از شروع اقدامات ایران پیش از آنکه پیچ و مهره‌ای باز شود طرف‌های آمریکایی و اروپایی تحریم‌های خود را به صورت قانونی لغو خواهند کرد و اثربخشی آنها همزمان با اقدامات ایران انجام خواهد شد."

ظریف در رابطه با خط قرمز رعایت امنیت و حرمت اماکن هسته‌ای و دانشمندان گفت "به گونه‌ای اقدام شده است که تمامی ملاحظات ایران رعایت خواهد شد. در آینده نیز همه نظارت ها بر طبق روشت‌های معمول بین‌الملی در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود."

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به تشریح چگونگی حفظ خطوط قرمز کشورمان در حوزه تأسیسات هسته‌ای فردو، رآکتور اراک و مواد غنی‌شده پرداخت. "برخلاف خواسته و اصرار دائمی طرف مقابل هیچ یک از سانتریفیوژ‌ها و زیرساخت‌های آنها از کشور خارج و یا منهدم نمی‌شوند و قلب رآکتور اراک نیز پس از خروج در داخل کشور نگهداری خواهد شد."

وی در ادامه تأکید کرد که بر اساس قطعنامه جدید شورای امنیت محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران تنها شامل موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "این نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری با مذاکره و بدون جنگ و تسلیم و بدون اجرای الزامات شش قطعنامه قبلی از تحریم‌های شورای امنیت خارج می‌شود... همانطور که در بند هفت مقدمه قطعنامه آمده است این قطعنامه نمایانگر یک تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت در قبال ایران است."

وی همچنین تأکید کرد برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری که قطعنامه درباره آن صادر می‌شود، خود طرف مشورت قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه افزود: "با ضمیمه شدن برجام به قطعنامه شورای امنیت، شورای امنیت برنامه هسته‌ای ایران  و غنی‌سازی را بر خلاف قطعنامه‌های سابق خود می‌پذیرد."

"به صراحت برجام بین مفاد قطعنامه و مفاد برجام تفکیک شده و قطعنامه را جزوی از برجام نمی‌داند و لذا نقض احتمالی قطعنامه را نقض برجام نمی‌داند. "

"تمام قابلیت‌های امنیتی و دفاعی ایران حفظ خواهد شد و سیاست‌های منطقه‌ای کشور دچار تغییر نشده و ما به حمایت از متحدین‌مان باری مبارزه با افراط و تروریسم ادامه خواهیم داد."

وزیر امور خارجه درباره موضوع بازگشت‌پذیری تحریم‌های ضد ایرانی که در قطعنامه جدید شورای امنیت به آن پرداخته شده است گفت: "بازگشت پذیری صرفا در قطعنامه مطرح نشده و موضوع بازگشت پذیری یکی از موضوعات برجام است که در دو صفحه برجام آمده و یک وضعیت دو طرفه است که جمهوری اسلامی نیز می تواند از آن بهره‌مند باشد. البته چون قطعنامه‌ها در رابطه با تحریم ها صادر شده‌اند به ناچار در قطعنامه‌ بازگشت‌پذیری در رابطه با تحریم‌ها مطرح شده‌اند."

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: "آنچه بدست آمده تنها حاصل کار گروه مذاکره کننده نیست. این توافق نتیجه و تجلی عزت و اقتدار ملی است."

ظریف در پاسخ به سوال نمایندگان درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت بیش از 10 سال بوده و 5 سال به آن افزوده شود، گفت: "به حرف‌هایی که زده شده اعتراض کرده‌ایم و پیگیری خواهیم کرد. قطعنامه کاملا صریح است و نظارت شورای امنیت بر برنامه هسته‌ای ایران طی ده سال پایان خواهد یافت."

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازگشت تحریم‌ها بر اساس قطعنامه جدید شورای امنیت گفت: "قطعنامه جدید هیچ سازو کار تحریمی ندارد. تنها ساز و کار بازگشت تحریم‌ها بر اساس ساز و کار شصت روزه‌ای است که در برجام تشریح شده است."

وزیر امور خارجه درباره تفکیک بین تعلیق و لغو تحریم‌ها در قطعنامه‌ و برجام گفت: "در هیچ جای برجام و قطعنامه کلمه‌ای درباره تعلیق نیامده است." وی تأکید کرد که هر آنچه در این دو سند به آن پرداخته شده صرفا لغو تحریم‌ها است که پس از تأیید اجرای تعهدات ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرایی خواهند شد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۴
۲۸
۲۸
خسته نباشی دلاور . امیر کبیر ایران شما شادی و نشاط را به کشور بازگرداندی و به دنیا ثابت کردی که مردم غیرتمند ایران صلح طلب هستند و چقدر خوب و قاطع گفتی که هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید . آفرین به تلاش و همت و دلسوزی شما. دعای دهها میلیون ایرانی محب اهل البیت علیهم السلام بدرقه راهتان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
الان يعني تو خوشحال و شادي؟؟!! جدا شادي؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شادی و نشاططططططططط ؟؟؟؟؟؟؟ باج دادن هم شادی و نشاط دارد ؟؟؟؟‌البته وقتی بخاطر شکست برابر آرژانتین در جام جهانی هم شادی میکنید از بر باد دادن دستاوردهای موشکی و هسته ای هم خوشحال میشوید. خدا آخر و عاقبت کشور را با امثال شماها بخیر کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما بچه محلشونی ... خیلی تعریف می کنی ! امیر کبیر کیلو چنده ! امان از بی بصیرتی !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۴
۴
۲
در رابطه با مسائل موشکی ومراکزنظامی فقط وفقط آشکارا ........ می گوید .مجلس مواظب باشد این یک آزمون مهم برای امروزاین مجلس است.
مجلس بداند روحانی برای بقای خود کشور رادرمرحله خطر قرارندهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۴
۴
۳
درود بر دکتر ظریف محبوب میلیون ها ایرانی.
خاری بر چشم همه دل وا پسانی که کیسه دوخته بودن برای ایران ما. همه مردم پشت شما و دولت هستند چون ریشه امید را شما در دل مردم بوجود آوردید.
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۳۰ تير ۱۳۹۴
۳
۲
خسته نباشی سرباز وطن اسلامی، امیدوارم که دشمن دوباره زیر میز نزند.
رفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۴
۳
۱
لطفا سرتون رو از زیر برف بیارین بیرون و هیجانات کاذب رو کنترل کنید تن امیر کبیر استکبار ستیز رو هم نلرزونید شادی رو به چه بهایی خریدارید ؟؟؟؟ آیا چنگالهای استکبار توی تن برادرت یا پدر ومادرت فرو رفته ....توی تن هموطنانت که رفته ..برای چه ؟؟؟ برای اینکه نمیخواستند نوکر اجنبی باشیم...بفهم...
رفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۸ - ۳۱ تير ۱۳۹۴
۳
۱
یه موضوعی رو امروز آقای ظریف در مجلس مطرح کردند اون هم اینکه : " همچنین نحوه اشاره به موشک‌های بالستیک به صورت محتوایی دگرگون شده و به جای عبارت «موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای» که در همه قطعنامه‌های قبلی و حتی قطعنامه‌های کلی شورای امنیت مثل قطعنامه ۱۵۴۰ و ۱۸۸۷ ذکر شده‌اند در چند روز آخر با تلاش خدمت‌گزاران شما به عبارت «موشک‌های بالستیک که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای» طراحی شده‌اند، تبدیل شده است. " الان این موضوع به موشک های شهاب و سجیل و ماهواره برها ارتباط پیدا میکنه یا خیر ؟ اونها همیشه میگفتن که این موشکها قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند و برای این منظور طراحی شدند. مگر در مورد ماهواره بر ها نمی گفتند ایران در قالب ارسال ماهواره به فضا موشک های با قابلیت حمل کلاهک اتمی رو آزمایش میکنه ؟ این تغییر جزیی که آقای ظریف فرمودند در متن قطعنامه اعمال کردند ، آیا از نظر حقوقی تغییری در اصل موضوع ایجاد کرده یا نه ؟ ( گذشته از اینکه اصلا حق ورود به مباحث نظامی رو نداشتند ! ) .... لطفا و حتما حتما این موضوع رو در قالب یک تحلیل بررسی کنید ، چرا که بسیار اهمیت داره و واقعا همین یک مورد میتونه تبعات وحشتناکی برای کشور به بار بیاره ، چون اگه یه موشک تست کنیم دودمانمون رو بر باد میدن و میریم به سمت جنگ. قبلا موشک تست می کردیم اما خودمون نپذیرفته بودیم که تهدید هستیم ! الان اوضاع عوض شده !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
۳
۱
آقای ظریف مذاکره بده بستان است نه .................... و قرار بود نرمش قهرمانانه کنید نه اینکه قهرمانانه نرمش کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
۲
۲
خشته نباشی دلاور! در این بده بستان شما فقط ....!