۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷

جزئیات مذاکره خودرویی با هیأت آلمانی

یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران به تشریح موضوعات مذاکره روز گذشته خودروسازان با هیأت آلمانی پرداخت و گفت:وزیر صنعت در این جلسه تأکید کرد که ایران مثل سابق درب‌های کشور را به روی اجناس وارداتی باز نمی‌کند.
کد خبر : ۲۴۹۶۶۵
صراط: محمد رضا نجفی منش در نشست خبری با اشاره به اینکه نفس حضور یک هیئت تجاری اروپایی به کشور ایران بسیار قابل توجه است، اظهار داشت: در جلسه روز گذشته خود با شرکت‌های آلمانی به این نتیجه رسیدیم که آنها علاقه مند به حضور در ایران و سرمایه گذاری مشترک هستند. به همین منظور اتاق‌های بازرگانی می‌توانند بستر لازم را برای تسهیل این موضوع به وجود آورند.

وی به سخنان نعمت زاده در جلسه با هیأت آلمانی اشاره کرد و گفت: وزیر صنعت دیروز تأکید کرد که " ایران مثل سابق درب‌های کشور را به روی اجناس وارداتی باز نمی‌کند بلکه شرکت‌های خارجی باید در ایران سرمایه گذاری کرده و حتی تا 40 درصد تولیدات خود را داخلی سازی کنند.

نجفی منش با اشاره به اینکه ایران در شرایط تحریم به توسعه اقتصادی خوبی دست پیدا کرده است، افزود: هر ساله حجم تولید خودرو در کشور افزایش می‌یابد و حتی تا سال 1404 سطح تولید خودرو به سه میلیون دستگاه خواهد رسید. برای اجرایی شدن این هدفگذاری باید با شرکت‌های خارجی همکاری کنیم تا بتوانیم با استفاده از دانش فنی سطح تولید محصولات خود را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما معتقد به واردات خودرو آن هم از مکانیزم منطقی هستیم تصریح کرد: در شرایط فعلی 37 درصد ارزش کل تولید کشور را واردات آن تشکیل می‌دهد. که این موضوع باید در آینده کاهش پیدا کند.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه وزیر صنعت دو روز آینده به وین سفر خواهد کرد، تصریح کرد: در کنار این موضوع هیئتی از کارفرمایان بزرگ فرانسه نیز به ایران سفر می‌کنند. حتی خود فابیوس قول داده که در اولین فرصت سفری به ایران داشته باشد.

وی رفع تحریم‌های داخلی را نیز یکی از نکات حائز اهمیت برای توسعه صنعت کشور دانست و گفت: با رایزنی‌های مناسب و لغو تحریم‌های بین المللی فضا برای فعالیت تولیدکنندگان بوجود امده است اما در کنار آن باید یک کارگروه ویژه به بررسی تحریم‌های داخلی پرداخته و آنها را نیز برطرف کند.

نجفی منش با اشاره به اینکه صنعت قطعه سازی کشور باید 4 برابر ارزش فعلی خود باشد، گفت: در جلسه با آلمانی‌ها قرار شد آنها همکاری‌هایی در صنعت قطعه سازی با ایران داشته باشند تا بتوانیم در 1404 با مشارکت‌های بین المللی سطح تولید قطعات خود را به 31 میلیارد دلار برساند.

نجفی‌منش در پاسخ به اینکه آیا فولکس‌واگن همکاری مشترک خود را با ایران‌خودرو آغاز خواهد کرد، اظهارداشت: ایران خودرو و فولکس‌واگن با شرکت‌های مختلفی برای آغاز همکاری مشترک مذاکره کرده‌اند بنابراین اگر این دو شرکت به منافع مشترک برسند همکاری با یکدیگر را آغاز خواهند کرد.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران با تأکید بر اینکه هیات  آلمانی برای افزایش همکاری ها شرطی را مطرح نکرده است به مشارکت خودروسازان کشور با شرکت پژو اشاره کرد و افزود: نقل و انتقالات پول باعث شده بود تا همکاری پژو با ایران مختل شود در حال حاضر با رفع این مشکلات حتی پژو اعلام کرده تا 80 درصد خودروهای تولیدی خود را داخلی سازی خواهند کرد. در کنار این موضوع انجمن قطعه سازان پیشنهاد کرده‌است که قطعه سازان در طراحی خودرو نیز ورود کرده و از همان ابتدای ساخت یک خودرو به تأمین قطعات خودرو آن متناسب با نوع آنها بپردازند.

در ادامه این نشست خبری رجال رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اینکه یک ضرب المثل معروف می‌گوید قول یک آلمانی امضا نیست که بشود آن را پاره کرد، اظهار داشت: تجربه ثابت کرده مشارکت با شرکت‌های آلمانی برای سایر شرکتهای خارجی مناسب و ضرر و زیانی در آن بوجود نیامده است.

وی اضافه کرد: شرکت فولکس‌واگن هرگز حاضر به همکاری در تولید خودرو در ایران نبود، ولی در حال حاضر انتقال تکنولوژی و تولید در ایران صحبت می‌کنند که نشانه مثبتی برای صنعت کشور است.

حاجی پور مدیر امور تشکل‌های اتاق بازرگانی نیز در ادامه با اعلام اینکه در شرایط فعلی دو تشکل سازندگان قطعات خودرو و واردکنندگان خودرو منافع صنفی خود را کنار گذاشته و به دنبال منافع ملی هستند گفت: در جلسه روز گذشته هیئت آلمانی با فعالان صنعت خودرو تأکیداتی بر سرمایه گذاری مشترک مطرح شد حتی آلمانی‌ها بر این موضوع تأکید داشتند که ما به دنبال ارسال کالا به ایران نیستیم بلکه در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط خواستار سرمایه گذاری منطقی هستیم. حتی در آینده در صدد تشکیل شرکت‌های مشترک با ایرانی‌ها خواهیم بود.

مدیر امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران با تأکید براینکه سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران را بعد از 13 سال باید مورد توجه قرار دهیم تصریح کرد: قرار است در ادامه همکاری های خود در صنایع پتروشیمی، برق، خودرو، انرژی و حتی صنایع بازیافت همکاری‌های مناسبی با کشور آلمان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما در صددیم تا با بسترسازی مناسب فضا را برای بنگاه‌های کوچک در همکاری‌های بین المللی فراهم آورده و بتوانیم توسعه بیش از پیش این واحدها را به وجود آوریم.

حاجی پور همچنین به برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو در فرانکفورت آلمان اشاره کرد و اظهار داشت: در این نمایشگاه می توان گام های عملیاتی برای بنگاه های کوچک و متوسط ایران برای پیدا کردن شرکت های متناظر آلمانی برداشت.

منبع: تسنیم