۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹

جشن روزنامه‌های الکی‌خوش!/وزارت‌خارجه به کسی جایزه می‌دهد که ماشه را چکاند!

«پیروزی حسن روحانی هر چند وضعیت حداقلی اصلاح‌طلبان را حفظ کرد، اما موجب رنگ باختن تدریجی گفتمان اصلاح‌طلبی در سایه دولت اعتدال و تدبیر شد.»
کد خبر : ۲۴۹۷۱۷
صراط: روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

فایننشال‌تایمز: توافق وین ریسک تجارت با ایران را بالا نگه می‌دارد

« برای بسیاری از شرکت‌ها، توافق هسته‌ای با ایران نه فرصت طلایی که میدان مین است».

روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز با انتشار این تحلیل، از قول مقام ارشد یک بانک آمریکایی نوشت: فعلا طرحی برای تجارت با ایران نداریم.

فایننشال تایمز می‌افزاید: اکثر بانک‌های غربی محتاطانه با قضیه برخورد می‌کنند. مدیر ارشد اجرایی یک بانک بزرگ اروپایی دراین‌باره می‌گوید: ما در رابطه با ایران کاملا محتاطانه برخورد می‌کنیم، چرا که دچار مشکلاتی هستیم.

فایننشال تایمز نوشت: تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا و اروپا تنها زمانی برداشته خواهد شد که ایران  به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل کند و انتظار این است که این مدت زمان 6 تا 9 ماه باشد. حتی در توافق قید «الزام بازگشت سریع» تحریم‌ها در صورت تخلف ایران از عمل به تعهداتش پیش‌بینی شده است.

متیو اورسمان مشاور حقوقی تحریم‌ها در شرکت حقوقی «پیلزبری» در این زمینه می‌گوید:  حتی الان هم که توافق بدست آمده باز هم روند کارها بسیار کند خواهد بود به خصوص برای شرکتهای آمریکایی؛وانگهی تحریم‌های آمریکا درخصوص حمایت ایران از تروریسم به قوت خود باقی خواهد ماند، یعنی این که همه اتباعی که مشمول قوانین حقوقی و کیفری آمریکا هستند، لازم است عمیقا محتاطانه عمل کنند.

این روزنامه خاطر نشان می‌کند: درخصوص وام دادن به ایران، موسسات مالی وام‌دهنده آمریکایی که به دنبال احیای جریان وام‌دهی به ایران هستند از بیم آنکه مبادا مورد پیگرد دستگاه قضایی آمریکا قرار گیرند امکان دارد با مشکلاتی مواجه باشند.

استاندارد چارترد یکی از معدود بانک‌های وام‌دهنده خارجی دارای پروانه کار در ایران است، اما بابت همین تعامل تجاری تاکنون دوبار در سال 2012 محکوم به پرداخت جریمه مجموعا به ارزش تقریبی 1 میلیارد دلار بابت نقض تحریم تجاری ایران شده است. این شرکت هیچ طرحی برای بازگشت به ایران ندارد. رقبای این شرکت نیز ظاهرا همین احساس را دارند. به جرم تجارت کردن با ایران تاکنون شرکت‌هایی همچون HSBC مبلغ 1/9 میلیارد دلار و شرکت توتال فرانسه رقم رکوردشکن 8/9 میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده‌اند. سایر بانکها هم بابت جرم مشابه نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت پیگرد قانونی قرار دارند، شامل بانک دویچه بانک آلمان، سوسیه ته ژنرال، کردیت اگریکول و یونی کردیت.
فایننشال تایمز می‌افزاید: از نگاه اکثر ایرانی‌ها مهم‌ترین تحریمی که باید لغو شود تحریم منع وصل شدن ایران به سوئیفت. (جامعه ارتباطات مالی بین‌المللی بین بانکی نهادی) است که در کار نقل و انتقال وجوه بین مرزها ایجاد تسهیلات می‌کند.

دان نیوکامب وکیل موسسه حقوقی شرمن اند استرلینگ در نیویورک معتقد است: آنچه که ایرانی‌ها بیش از همه مشتاق آنند این است که صاحب درآمد فروش نفت خود باشند و پول نفتی که می‌فروشند را بی‌هیچ منعی دریافت کنند اما شرکت سوئیفت که مقر آن در بلژیک است اعلام کرده که ممنوعیتش در مورد ایران دست کم تا زمانی که تحریم‌های اروپا علیه ایران پابرجاست به قوت خود باقی است.

روزنامه کارگزاران: روحانی می‌خواهد اصلاح‌طلبان در حاشیه باشند

«پیروزی حسن روحانی هر چند وضعیت حداقلی اصلاح‌طلبان را حفظ کرد، اما موجب رنگ باختن تدریجی گفتمان اصلاح‌طلبی در سایه دولت اعتدال و تدبیر شد.»
روزنامه کارگزارانی شرق با انتشار این تحلیل نوشت: اصلاح‌طلبان، مسیری سخت و دگرگونه پیش‌رو دارند و شاید وضعیت کنونی‌شان که گفتمانی هژمونیک ندارند، آنها را نگران و مضطرب کند. پیروزی حسن روحانی دو سویه داشت: الف) حفظ وضعیت حداقلی اصلاح‌طلبان. ب) رنگ باختن تدریجی گفتمان اصلاح‌طلبی در سایه دولت اعتدال و تدبیر. حسن روحانی نیز بیش از آنکه بخواهد مجالی فراهم سازد تا اصلاح‌طلبان گفتمان خود را احیا کنند، مایل است آنها را در عقبه‌ای حفاظت شده نگاه دارد.

شرق می‌افزاید: در این فرآیند، کارکرد احزاب اصلاح‌طلب موجود فعال، قابل ترسیم است. «کارگزاران سازندگی»، دست بالا را دارد، چون از دیرباز در گفتمان اعتدال اصلاح‌طلبانه جا خوش کرده بودند. علاوه بر این وجهه روشنفکرانه تکنوکرات بودن آنها می‌تواند برخی از طبقات متوسط به‌جا مانده از دوران گذشته را هم رهبری کند. کار احزابی چون «ندا» و «امید ایرانیان» که مولود این شرایط هستند بسیار دشوار است. مثلث روحانی، هاشمی و ناطق نوری همان‌گونه که اصلاح‌طلبان را در اقلیت قرار می‌دهد، آنها را نیز بلاتکلیف می‌کند که یا خود را زیر نگین کارگزاران تعریف کنند، یا آهنگی دیگر ساز کنند.

اگر بخواهیم صادقانه برخورد کنیم، همه این احزاب، موافق سود جستن از سرمایه نمادین اصلاح‌طلبان هستند و مایلند که حتی گاه خطر کرده و در سخنرانی‌هایشان از خط‌های قرمز عبور کنند. اما آشکارا پیداست که بنا به توافقی ناگفته و نانوشته، چه بهتر که اصلاح‌طلبان نخستین در عقبه‌ای محافظت‌شده بمانند و رخ عیان نکنند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: کارگزاران سازندگی تلاش می‌کند تا لیدر محافظه‌کاران سنتی شود و از هر کسی که زیر این سقف بگنجد استقبال می‌کند و به نظر فضای بسیار مناسبی هم پیش‌رو دارد. به خصوص که دولت حسن روحانی نیز اگرچه از این گفتمان به صراحت حمایت نمی‌کند، در نهان مایل به قدرت‌گیری این جریان است. در قیاس با دیگر شاخه‌های اصلاح‌طلبان، کارگزارانی‌ها در بدنه دولت حضور پررنگ‌تری دارند. از این منظر کار برای احزاب دیگر سخت می‌شود. آنها که پتانسیل و بهتر بگوییم اراده‌ای برای تحول‌خواهی ندارند به ناگزیر باید گفتمانی را هژمونیک کنند که از کارگزاران فاصله داشته باشد و در عین حال خطرات تحول‌خواهی اصلاح‌طلبانه را هم نداشته باشد.

شرق همچنین از قول محمدرضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: نوعی ریزش (در میان اصلاح‌طلبان)، درحال انجام است. احساس می‌کنم بعضی از احزاب که جدیداً درحال رویش و پیدایش هستند، در اثر همین فقدان برنامه و فقدان همین تحرکی که ما باید داشته باشیم؛ آنها هم چون چنین چیزی را نمی‌بینند، دخیل به خودشان می‌بندند و بعضی وقت‌ها به صورت یک جریان درون جریان اصلاح‌طلبی، بروز می‌کنند که باید دید این چقدر می‌تواند در شرایط کنونی به نفع جریان اصلاح‌طلب باشد و چقدر به ضرر آن؟

جشن روزنامه‌های الکی‌خوش!

روزنامه‌های زنجیره‌ای الکی خوش برای چندمین بار و این بار به خاطر تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت جشن گرفتند!
روزنامه‌های شرق، آفتاب، آرمان، اعتماد، ایران، فرهیختگان، اطلاعات و... از جمله این روزنامه‌ها بودند که برخی از آنها تمام صفحه اول خود را به قطعنامه مذکور اختصاص دادند.
تیتر اول روزنامه‌های مذکور به شرح زیر است:
- فرهیختگان: دیوار تحریم آوار شد
- آفتاب یزد: مهر تأیید بر لغو تحریم‌ها
- اطلاعات: تحریم‌های ظالمانه فرو پاشید
- ایران: رأی قاطع شورای امنیت به پایان تحریم‌ها
- آرمان: قطعنامه‌ها، حالا کاغذ پاره‌اند
- اعتماد: جهان به فصل پایان تهدید ایران «آری» گفت
- شرق: فرجام نبرد دیپلمات‌ها؛ قطعنامه لغو تحریم تصویب شد

برخلاف ادعای این نشریات، قطعنامه جدید شورای امنیت ضمن تجمیع و فربه کردن همه قطعنامه‌های قبلی، مکانیزم ماشه درباره برگشت‌پذیری سریع تحریم‌ها را با کوچک‌ترین بهانه حاکم می‌کند در حالی که به اعتبار «برجام» قرار است ضمن خروج 9700 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده ایران از کشور (از مجموع 10 هزار کیلوگرم- 97 درصد کل مواد غنی‌شده)، دو سوم سانتریفیوژهای ایران نیز برچیده شود و همزمان تحریم‌های تسلیحاتی شدید که رکن اصلی تحریم‌هاست، با شدت بیشتر ادامه پیدا کند.

اما صرف نظر از این واقعیت‌ها، نکته قابل تأمل دیگر این است که جریان رسانه‌ای مذکور 2 سال پیش نیز مدعی بود با توافق ژنو «فتح‌الفتوح بزرگ» صورت گرفته و توافق بزرگ قرن به دست آمده و تحریم‌ها شکاف برداشته و فرو پاشیده است. اما هم سخنگوی دولت و هم وزیر نفت از افزایش تحریم‌ها یا عدم انجام برخی تعهدات غرب (طبق توافق ژنو) خبر دادند و 130 تحریم جدید علیه ایران اعمال شد؛ همچنان که در بازار و اقتصاد کشور هیچ اتفاق درخوری در زمینه رونق تولید یا خروج از رکود پدید نیامد.
آیا عجیب نیست که جریان رسانه‌ای مذکور هر چند یک بار از فروپاشی تحریم‌ها خبر می‌دهد اما پس از 2 سال هیچ خبر جدی و واقعی در این باره منتشر نشده است؟!

ارائه اطلاعات نادرست به مجلس درباره تعلیق تحریم‌ها

وزیر امور خارجه در مجلس گفت در متن نهایی توافق اصلاً کلمه تعلیق نیامده است! اما مرور متن نشان می‌دهد کلمه suspend چهاربار در متن نهایی آمده است.
ظریف که دیروز به مجلس رفته بود پس از طرح این سؤال که «در بند 18 برجام گفته می‌شود که UN پس از تأیید آژانس در تکالیفی که ایران در بند 19 پیوست 5 انجام داده آن زمان تحریم‌ها را تعلیق می‌کند. معنای این تعلیق است یا لغو؟»، گفت: «اصلاً تعلیق در هیچ جا نیامده است در هیچ جای برجام واژه تعلیق نیامده و هر کس تعلیق ترجمه کرده اشتباه ترجمه کرده است. در برجام اصلاً تعلیق وجود ندارد و تاریخ اجرای لغو هم زمانی است که آژانس گزارش دهد که ایران این اقدامات کمی را انجام داده است.»
اما برپایه گزارش نسیم، در متن برنامه جامع اقدام مشترک چهار بار (از جمله در بندهای 16 و 20) از لفظ «تعلیق suspend» استفاده شده است که همه آنها نیز مربوط به بخش تحریم‌های علیه ایران است. همچنین 11 بار از لفظ «توقف موقت Cease» استفاده شده است.

وزارت خارجه به کسی جایزه می‌دهد که ماشه را چکاند!

یک نشریه فرانسوی نوشت اعمال سیاست ماشه برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران پیشنهاد فرانسه بود.

هفته‌نامه ژورنال دودیمانش با اشاره به سفر هفته آینده لوران فابیوس به تهران نوشت: دستگاه دیپلماسی فرانسه در نظر دارد حفظ ظاهر کرده و در مسیر عادی‌سازی روابط تجاری با تهران عجولانه اقدام نکند.

به گزارش «ژورنال دودیمانش»، «وزیر امور خارجه فرانسه پیش از سفر به تهران مدتی حفظ ظاهر می‌کند؛ هر چند که توافق تاریخی امضا شده در وین راه را برای عادی‌سازی روابط باز کرده اما دستگاه دیپلماسی فرانسوی قصد عجله ندارد. فابیوس نمی‌خواهد تسلیم هیجانات لحظه‌ای شود».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: کاهش سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم، افزایش بازرسی‌ها، دسترسی به پایگاه‌ها و احتمالا مراکز برنامه نظامی سبب شد تا فرانسه در مجموع از توافق صورت گرفته راضی باشد.

ژورنال دو‌دیمانش تصریح می‌کند: دیپلمات‌های فرانسوی از دو مسئله خشنودند؛ نخست آن که تخصص آنان در طول مذاکرات به رسمیت شناخته شد، آنچنان که در طول مذاکره، گروه‌های مذاکره‌کننده و از جمله ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا بیش از 50 بار مسائل مربوط به جزئیات فنی را از گروه فرانسوی پرسیدند. مسئله دوم، اجرای خواسته فرانسه برای بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض توافق بود که از ابتدا خواستار آن بود.

یک منبع فرانسوی به این نشریه گفت: «در صورت نقض توافق، بازگشت تحریم‌ها باید از کانال تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت صورت می‌گرفت اما این خطر وجود داشت که با وتوی یکی از اعضای دائم این شورا مواجه می‌شویم. ما ابتکار حق وتوی معکوس را ارائه کردیم که بازگرداندن خودکار تحریم‌ها را حتی در صورت مخالفت یک کشور عضو دائم، ممکن می‌کند.» پاریس اعلام کرده که در انتظار اجرای توافق است و تحریم‌ها تا پیش از ژانویه (دی/بهمن) 2016 میلادی لغو نمی‌شود.

در همین حال رویتر در گزارشی نوشت: طبق قطعنامه جدید شورای امنیت در صورت نقض توافقنامه هسته‌ای وین از سوی ایران در طول 10 سال آینده، همه تحریم‌های سازمان ملل دوباره اعمال خواهد شد. چنانچه شورای امنیت شکایتی دال بر نقض توافقنامه وین از سوی ایران دریافت کند، باید ظرف 30 روز قطعنامه‌ای مبنی بر ادامه لغو تحریم‌ها را به رای بگذارد.

اگر این شورا در به رای گذاشتن قطعنامه تعلل  کند، این تحریم‌ها خود به خود دوباره اعمال خواهد شد.

با این اوصاف عجیب است که وزارت خارجه کشورمان از عنصر بدنامی مانند فابیوس- که نقش پلیس بد را در توافق ژنو و وین بازی کرد- برای سفر به تهران دعوت می‌کند تا در کنار اخذ  رشوه‌های هنگفت از آل‌سعود، برخی امتیازات مشابه اقتصادی را هم از ایران بگیرد!


منبع: کیهان
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۴
۵
۵
آرزوبر حسین شریعتمداری عیب نیست.خداحافظ رسایی و ...
یکه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۴
۱
۴
یا للعجب آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه دهد یک در صد آن بنفع ایران باشد وهمه اعضای شورای امنیت هم به آن رای مثبت بدهندآیابنظر شما چنین چیزی امکان دارد این مثل این میماند که بگوییم جریان ایپک در آمریکا طی یک بیانیه کشتار کودکان فلسطینی توسط رژیم صهیونستی را محکوم وآنرا مصداق جنایت جنگی دانسته وخوادارمحاکمه عاملان آن شده