۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹

اسرائیل علیه توافق اتمی سند ارائه کرد

روزنامه جروزالم پست گزارش داده‌است که دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن کنگره آمریکا به رد توافق جامع هسته‌ای بدست آمده بین ایران و قدرت‌های جهانی، تشدید کرده و در این رابطه یک «سند» تهیه کرده‌است.
کد خبر : ۲۵۰۶۰۳
صراط: روزنامه جروزالم پست گزارش داده‌است که دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن کنگره آمریکا به رد توافق جامع هسته‌ای بدست آمده بین ایران و قدرت‌های جهانی، تشدید کرده و در این رابطه یک «سند» تهیه کرده‌است.

به گزارش جروزالم پست در شماره دوشنبه پنجم مرداد، این «سند» اسرائیلی قرار است با ارائه به اعضای کنگره ایالات متحده، به پرسش‌ها و ابهامات آنها درباره توافق اخیر با ایران «پاسخ» بدهد.

بنا بر این گزارش، «سند» اسرائیلی «راهکارهای جایگزین» را با هدف توقف فعالیت‌های هسته‌ای «مشکوک» ایران پیشنهاد کرده‌است.

به نوشته جروزالم پست، این «سند» به صورت پاسخ به شماری از پرسش‌هایی است که مخالفان این توافق در کنگره در روزهای اخیر مطرح کردند.

«سند اسرائیلی» بزودی در میان اعضای کنگره در واشینگتن توزیع خواهد شد؛ دولت آمریکا به این اقدام رژیم اسرائیل هنوز واکنش نشان نداده‌است.

این اقدام دفتر نتانیاهو در حالی انجام می‌شود که وزیران خارجه، انرژی و خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه گذشته در نشست طولانی کمیته روابط خارجی مجلس سنا حضور یافتند و به پرسش‌های دشوار نمایندگان پاسخ دادند و قرار است در روزهای آینده نیز این تیم در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حضور یابد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در روزهای گذشته سلسله سخنرانی‌ها و نیز مصاحبه‌های متعددی با رسانه‌های کشورش و رسانه‌های بین‌المللی در راستای حمایت از توافق بدست آمده با ایران انجام داده و از جمله تأکید کرده که اگر کنگره توافق را رد کند، اسرائیل «مقصر» شناخته خواهد شد و این کشور «منزوی‌تر» خواهد شد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در تلاش‌های اعضای دولت خود برای قانع کردن کنگره به تأیید این توافق به شدت فعال بوده‌است.

اما روزنامه نیویورک تایمز، روز شنبه به نقل از «یک مقام اسرائیلی» نوشته بود این کشور «تسلیم فشار و تهدید» نخواهد شد و به تلاش خود علیه توافق بدست آمده با ایران ادامه خواهد داد.

اسرائیل از ۲۳ تیر که «برجام» (برنامه جامع اقدام هسته‌ای)، در نتیجه مذاکرات طولانی میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان بدست آمد، آن را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» نامیده و نخست وزیر این کشور، همه دیدارهای خود با مقامات جهانی را به موضع‌گیری‌های تند علیه این توافق اختصاص داده‌است.

محتوای سند اسرائیل
به نوشته جروزالم پست، دفتر نخست وزیری اسرائیل در «سند» تهیه شده خود هشدار داده‌است که «زمان گریز هسته‌ای ایران» در پایان ده سال نظارت بر فعالیت‌های اتمی این کشور «به صفر» کاهش خواهد یافت.

این «سند» همچنین پیشنهاد کرده‌است که سامانهٔ تحریم‌ها علیه ایران به صورت گام به گام، و به شرط اینکه ایران نیز مرحله به مرحله برنامه هسته‌ای «نظامی» خود را متوقف کند، لغو گردد.

«سند» اسرائیلی همچنین می‌خواهد که در صورت خودداری ایران از اجرای راهکار اول، محدودیت‌ها علیه ایران تشدید شود و ایران زیر فشار شدید قرار گیرد تا بر تحرکات خود در «حمایت از تروریسم و اقدامات ضد اسرائیلی» نقطه پایان بگذارد.

این «سند» در مورد بسیاری دیگر از بندهای توافق ۱۵۹ صفحه‌ای ایران و قدرت‌های جهانی پرسش‌های انتقادی مطرح کرده و بویژه دادن مهلت ۲۴ روزه به ایران برای رفتن ناظران به ایران، و دادن امکان به ایران برای نمونه‌برداری توسط خودش از اماکنی مانند پارچین را مورد انتقاد شدید قرار داده‌است.

این «سند» می‌گوید اسرائیل در توافق بدست آمده با ایران نقشی نداشته و از این‌رو اکنون نیز خود را به آن ملزم نمی‌داند حتی اگر همه جامعه جهانی آن را تأیید کند.

در همین حال، «سند» اسرائیلی جزئیات بیشتری در مورد اقدامات بعدی این کشور مبنی بر عدم الزام به رعایت این توافق ارائه نمی‌کند.

اما جان کری وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته گفت اگر اسرائیل بخواهد به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، مرتکب «اشتباه بسیار بزرگی» می‌شود.
منبع: فرارو
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز