۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲

ظریف با حیدر العبادی دیدار کرد

نخست‌وزیر عراق در دیدار با وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که مصلحت منطقه در این است که دولت‌ها و ملت‌های آن به دور از هرگونه درگیری در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند، زیرا دشمنان تفرقه و درگیری‌های طایفه‌‌ای را می‌خواهند.
کد خبر : ۲۵۰۶۴۲

صراط: به نقل از پایگاه خبری السومریه‌نیوز، نخست وزیر عراق در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در بغداد گفته که مصلحت منطقه ایجاب می کند، کشورها به دور از هرگونه درگیری با یکدیگر سازش داشته باشند.

«حیدر العبادی» با تاکید بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران یک نوع «جنایت» است.

در همین ارتباط، دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حیدر العبادی امروز(دوشنبه) در دفتر نخست‌وزیری با ظریف و هیات همراه وی دیدار و درباره اوضاع سیاسی و امنیتی عراق و منطقه و همچنین روابط دوجانبه گفت‌و‌گو کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است که العبادی توافق هسته‎‌ای بین ایران و گروه 5+1 را به ایران تبریک گفت و تاکید کرد که «تحریم‌ها اقتصادی جنایتی در حق ملت ایران است و ما عراقی‌ها از تحریم‌های تحمیلی سابق بسیار رنج برده‌ایم.»

دراین دیدار، آقای العبادی توافق هسته ای را موجب خوشحالی در منطقه دانست و اظهار داشت این موضوع ثابت کرد اتهامات درباره جمهوری اسلامی ایران بی اساس است و بهانه را از دست  بدخواهان  گرفت. وی افزود: در هر صورت داشتن فناوری هسته ای حق ایران است  و هیچ کس نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

نخست وزیر عراق موفقیت ایران را موفقیت کل منطقه خواند و مواضع برخی کشورهای منطقه را غیر سازنده برشمرد.

العبادی تصریح کرد: منفعت منطقه خاورمیانه در این است که کشورها به دور از هرگونه درگیری در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند، زیرا دشمنان تفرقه ما و درگیری‌های طایفه‌‌ای را می‌خواهند.

حیدر العبادی همکاری کشورهای منطقه برای رهایی از این درگیری‌ها و مشکلات را خیلی مهم توصیف کرد و گفت: عراق دارای روابط ویژه‌ای با ایران است و این کشور از اولین کشورهایی است که از همان ابتدای مبارزه عراق با داعش به ما کمک کرد.»

در ادامه این دیدار وزیر امورخارجه کشورمان هم ضمن تشکر از مواضع  خوب دولت و ملت عراق در قبال مسائل دو جانبه و منطقه ای اظهار داشت: ما احساس می کنیم حل مشکل هسته ای حتما به نفع ایران و عراق و کل کشورهای منطقه است و به دوستان منطقه ای می گوییم جای نگرانی وجود ندارد.

 محمد جواد ظریف از تعمیق روابط دو کشور در زمینه های مختلف تمجید و بر حمایت دولت ایران از عراق در مبارزه با داعش تاکید کرد.

منبع: فارس