۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴

انتقاد شدید اوباما از جمهوری خواهان

در حالی که پانزده ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، ‌باراک اوباما روز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد نامزدهای جمهوریخواه با اظهارات خود مانع از آن می‌شوند که بحث و گفتگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران مسیر آرام خود را طی کند.
کد خبر : ۲۵۰۶۴۷
صراط: خبرگزاری فرانسه در گزارشی از آدیس‌آبابا به قلم آندرو بیتی نوشت: در حالی که پانزده ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، ‌باراک اوباما رئیس جمهور این کشور روز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد نامزدهای جمهوریخواه با اظهارات خود مانع از آن می‌شوند که بحث و گفتگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران مسیر آرام خود را طی کند.

وی همچنین گفت این نامزدهای جمهوریخواه با بی‌تفاوتی به اظهارنظرهای اغراق‌آمیزی که درباره وی صورت می‌گیرد، نگاه می‌کنند.

اوباما که در فاصله‌ای یازده هزار کیلومتری از واشنگتن به سر می‌برد و سرگرم دیدار از اتیوپی است، در پاسخ به خبرنگاری که در پایان یک کنفرانس مطبوعاتی از وی خواست به اظهارات مایک هاکابی یکی از نامزدهای انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان واکنش نشان دهد، این اظهارات را بیان کرد.

به گفته اوباما ،‌اظهارات هاکابی که گفته است توافق تاریخی مربوط به برنامه هسته ای ایران، اسرائیلی ها را به «درهای کوره های آدم سوزی» نزدیک کرده، کلی گویی است. وی افزود اگر این حرف تا این اندازه غم‌انگیز نبود، آن را مضحک و مسخره تلقی می‌کردم.

اوباما همچنین گفت یکی از سناتورهای جمهوریخواه (تام کاتن) جان کری را پونتیوس پیلاطس (حاکمی که مسیح (ع) را محاکمه و وی را به صلیب کشید) خوانده و یکی دیگر از نامزدهای انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان (تد کروز) گفته است دولت اوباما با آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران، به بزرگترین تامین کننده منابع مالی تروریست‌های ضدآمریکایی در جهان تبدیل خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا با اظهار تاسف گفت: اینها سران حزب جمهوریخواه هستند.

وی افزود: استفاده از چنین ادبیاتی شاید توجه‌برانگیز باشد و شاید قصد آنها این باشد که در صدر اخبار قرار گیرند، اما آمریکای امروز به چنین رهبرانی نیاز ندارد.

اوباما همچنین به اظهارات دونالد ترامپ یکی دیگر از نامزدهای انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان اشاره کرد.

ترامپ پیشتر گفته بود جان مک کین سناتور جمهوریخواه که در ویتنام اسیر بوده است قهرمان نیست.

اوباما گفت چنین اظهاراتی نتیجه فرهنگی است که در آن چنین حملات شرم‌آوری به سکه رایج تبدیل شده‌اند و بدون هیچ مشکلی در پایگاه‌های اینترنتی و رادیو و شبکه‌های خبری منتشر می‌شوند. با این حال،‌زمانی که ترامپ چنین سخنانی را بر زبان آورد با موج انتقادهای جمهوریخواهان روبه‌رو شد،‌اما زمانی که چنین اظهاراتی علیه من بیان می‌شود همه سکوت می‌کنند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: آمریکای کنونی به این نوع رهبران نیازی ندارد و من فکر نمی کنم هیچ کس چه دموکرات، جمهوریخواه و یا مستقل ، خواستار این گونه رهبران باشد.

رئیس جمهور آمریکا دوشنبه و سه شنبه در اتیوپی خواهد بود. وی پیشتر سفری 48 ساعته به کنیا، زادگاه پدری خود، داشت.

براساس قانون اساسی آمریکا،‌ اوباما که سال 2008 به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد و سال 2012 برای یک دوره دیگر برگزیده شد نمی تواند برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوامبر 2016 برگزار خواهد شد اما تبلیغات انتخابات درون‌حزبی از هم‌اکنون آغاز شده و در حزب جمهوریخواه، تاکنون شانزده نفر نامزد شده‌اند.

در مناظره‌های انتخاباتی، تنها دونالد ترامپ است که در نظرسنجی‌های انتخاباتی از رقبای خود پیشی گرفته است. تحلیلگران می‌گویند پیشی گرفتن ترامپ به خاطر پیشنهادها و راهکارهای انتخاباتی وی نیست، بلکه بیشتر به خاطر اظهارات جنجال‌برانگیزی است که درباره مهاجران غیرقانونی مکزیکی، مرز مشترک آمریکا و مکزیک و همچنین جان‌مک‌کین کهنه‌سرباز جنگ ویتنام بیان کرده است.

همزمانی تبلیغات انتخابات درون‌حزبی در آمریکا با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی، باعث شده است این موضوع بخش عمده‌ای از اظهارات نامزدها را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که کنگره آمریکا تا سپتامبر فرصت دارد توافق چهاردهم ژوئیه را ارزیابی کند.

کنگره این قدرت را دارد که نگذارد باراک اوباما تحریم‌های اقتصادی ضد ایران را لغو کند. این تحریم‌ها قرار است در قبال امتیازاتی که ایران درباره برنامه‌ هسته‌ای خود می‌دهد، لغو شود. نمایندگان آمریکایی در ماه سپتامبر در این باره رای‌گیری خواهند کرد. اکثریت جمهوریخواه کنگره مخالف این توافق است. در بین این نمایندگان، چهار سناتور سرسخت نیز حضور دارند که نامزد راهیابی به کاخ سفید نیز هستند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه‌ای که روز پنجشنبه در سنا برگزار شد، متهم شد که فریب ایرانی‌ها را خورده است.

در بین نامزدهای انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان، بسیاری از آنها به صورت علنی اعلام کرده‌اند در صورت ورود به کاخ سفید در ژانویه 2017، برای لغو توافق با ایران تلاش خواهند کرد.

اوباما در پایان سخنان خود گفت: آمریکایی‌ها لیاقت بیشتر از اینها را دارند.

وی افزود: تا هجده ماه دیگر کلید‌ها را تحویل می‌دهم. دوست دارم مطمئن باشم که این کلیدها را به کسی می‌دهم که با جدیت برای رویارویی با چالش‌های جدی پیشِ روی آمریکا و سراسر جهان تلاش خواهد کرد.