۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

ستاری: اقتصاد نفتی نیاز به نخبه ندارد

وی در مورد تسهیلات خدمت سربازی نیز گفت:‌ این موضوع نیاز دارد تا ما با وزارت بهداشت هماهنگ‌تر شویم و هر چه این هماهنگی افزایش یابد، نخبگان میان این دو نهاد نمی‌مانند.
کد خبر : ۲۵۰۷۰۸
صراط: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد خروج نخبگان از کشور گفت: بخشی از این موضوع مربوط به خود ما می‌شود، چرا که اقتصاد نفتی نیاز به نخبه ندارد و با پول نمی‌توان آنها را در کشور نگه داشت.

سورنا ستاری در حاشیه صبحانه کاری با وزیر بهداشت گفت: در حوزه بنیاد ملی نخبگان عدد قابل توجهی از نخبگان را دانشجویان پزشکی تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: در این شرایط، ما هماهنگی‌های خوبی با وزارت بهداشت در موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی علم داشتیم و تفاهم‌نامه‌هایی هم امضا شده است که جلسه امروز برای روان کردن شرایط بوده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه جوایز تحصیلی و تسهیلات برای نخبگان درنظر گرفته شده است، گفت: ما در دوره دکتری به صورت معمول ماهی یک میلیون تومان جوایز تحصیلی پرداخت می‌کنیم که البته می‌توانند نخبگان از جوایز دیگر مانند شرکت در کنفرانس‌های داخلی و خارجی استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه این موارد از ابتدای مهر 93 در حال اجرا است، گفت: بحث اصلی ما با وزارت بهداشت، نحوه انتخاب این افراد است و امیدواریم سازوکار آن مشخص شود.

ستاری افزود: در حوزه اعزام به خارج نیز ما متعهد هستیم تا به مدت یک سال هزینه تحقیقات نخبه پزشکی را در مراکز معتبر خارجی پرداخت کنیم که این موضوع نیز از ابتدای امسال اجرایی شده است.

وی در مورد تسهیلات خدمت سربازی نیز گفت:‌ این موضوع نیاز دارد تا ما با وزارت بهداشت هماهنگ‌تر شویم و هر چه این هماهنگی افزایش یابد، نخبگان میان این دو نهاد نمی‌مانند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه سلول‌درمانی آینده پزشکی کشور محسوب می‌شود، گفت: این موضوع تکنولوژی بسیار بالایی دارد و امیدوارم طی یکی دو هفته آینده تفاهم‌نامه‌های لازم با وزارت بهداشت منعقد شود.

ستاری همچنین به اجرای پروژه ژنوم اشاره کرد و گفت: کارهای مربوط به آن انجام شده و در حال اجرا است.

وی در مورد بازگشت ایرانیان خارج از کشور گفت: در مورد این نخبگان ما متعهد شدیم تا به مدت یک سال زیست این افراد را برعهده بگیریم، چرا که آنها زمانی که به کشور بازمی‌گردند، با نظام بروکراسی و شرایط محیطی و فرهنگی ما آشنایی ندارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که چه مقدار اعتبار برای حوزه پزشکی درنظر دارید، گفت: ما نمی‌توانیم این موضوع را به صورت تفکیک شده اعلام کنیم، در حال حاضر دومین گروهی که از تسهیلات بیشترین بهره را می‌برد، بیوتکنولوژی است.

وی با تأکید بر اینکه علم را نمی‌توان میان پزشکی،‌ مهندسی یا هنر تقسیم کرد، گفت: افرادی را می‌شناسم که با وجود اینکه کار هنری می‌کنند، اما بازدهی مهندسی دارند.

ستاری افزود: صندوق نوآوری طبق آخرین آماری که ارائه کرده است، بیش از 35 میلیارد تومان طی 7 ماه گذشته به بیوتکنولوژی کمک کرده است، اما پزشکی فقط بیوتکنولوژی نیست و ما باید نگاه کنیم که در موضوعاتی مانند تجهیزات پزشکی، هم دانشجویان مهندسی و هم دانشجویان پزشکی در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم باید همان سهم مساوی را برای علوم در نظر بگیریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که راهکارهای معاونت فناوری برای جلوگیری از خروج نخبگان چیست، گفت: من بارها در این ارتباط صحبت کردم و به نظرم بزرگترین مسئله اکوسیستمی است که باید در کشور حاکم شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که زیست‌بوم را درست نکنیم، با پول کسی در کشور نمی ماند، گفت: بحث پول برای نخبگان مطرح نیست و موضوع آنها کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان است که باید در کشور اجرایی شود و تمام تلاش ما در یک و نیم سال گذشته همین موضوع بوده و سعی کردیم محیط مراکز علمی و پژوهشی را تغییر دهیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه باید در کشور تغییر رویکرد داشته باشیم، گفت: بسیاری از این موضوع‌ها به خود ما بازمی‌گردد و باید از خودمان شروع کنیم، چرا که اقتصاد نفتی هیچ وقت احتیاج به نخبه ندارد.

وی ادامه داد: اقتصادی که پایه‌اش پول مفت و موروثی باشد و به واسطه آن بخواهیم کشورداری کنیم، نیازی به نخبه ندارد بلکه اقتصاد دانش‌بنیان است که به افرادی نیاز دارد که برای تولید ثروت باید فکر کنند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط نفتی اقتصاد