۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
روزنامه شرق:

درباره فابیوس تیترهای پر از «خون» زدند!

روزنامه شرق نوشت: برخی تندروها از سفر فابیوس به تهران ابراز خشنودی نکرده و پرونده خون‌های آلوده که ماجرایی مرتبط با ۲ دهه پیش است را دوباره باز کرده‌اند.
کد خبر : ۲۵۰۸۹۹
صراط: روزنامه شرق امروز چهارشنبه، 7/5/94 در گزارشی به موضوع «سفر فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران» پرداخت.

این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به حاشیه‌های سفر فابیوس به ایران، این حاشیه‌ها را به تیترهایی پر از «خون» تعبیر کرد و نوشت: «تندروها موضوع سفر فابیوس را بی‌‌توجهی به خون ایرانیان تفسیر کردند».

شرق در ادامه حمایت از سفر فابیوس به کشور تاکید می‌کند: جوسازی‌های صورت‌گرفته درباره سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران بیشتر به‌نوعی بهانه‌جویی شباهت دارد! گویی برخی صف‌کشیدن هیأت‌های خارجی برای سفر به ایران را برنمی‌تابند و تلاش می‌کنند این موفقیت دیپلماتیک را با طرح مطالب حاشیه‌ای، نادیده بگیرند. مخالفت‌های چشمگیر درباره حضور فابیوس در تهران از سوی برخی محافل و رسانه‌ها مطرح شده که ناظر بر ناخشنودی شدید آنان از این رخداد است.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: اگرچه برخی اصولگرایان تندرو از سفر او به تهران ابراز خشنودی نکرده و پرونده خون‌های آلوده که ماجرایی مرتبط با دودهه پیش است را دوباره باز کرده‌اند، اما فارغ از آن این سفر نشانه‌ای از آغاز دوره جدید برای ایران و ارتباطات دیپلماتیک آن است.

به گزارش فارس،‌ در سال‌های 1362 تا 1363 محموله‌ای از فرآوردهای خونی آلوده وارد ایران شد که نتیجه آن آلودگی 270 نفر به ویروس ایدز بود؛ پرونده‌ای که یکی از متهمان اصلی آن نخست وزیر 37 ساله آن‌روزها و وزیر امور خارجه 67 سال این روزهای فرانسه است؛ لوران فابیوس.

لوران فابیوس وزیر «تندروی» فرانسه است که در جریان مذاکرات ایران با 5+1 تندترین مواضع را علیه ایران اتخاذ کرد. بار اول در آبان 92 زمانی که فشرده‌ترین و نفس‌گیرترین دور مذاکره طی 10 سال گذشته صورت گرفته بود و با توجه به بهبودی روابط، انتظار می‌رفت این دور از گفت‌وگوها به یک نقشه راه اساسی برای روزهای آینده در مذاکرات تبدیل شود، با کارشکنی فرانسوی‌ها، مذاکرات هسته‌ای دشوار ایران و 5+1 در ژنو 2 بدون دستیابی به نتیجه‌ای ملموس به پایان رسید.

در آن زمان شواهد و قرائن نشان داد که رژیم صهیونیستی صحنه گردان این ماجراست، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل وقتی دید دیگر نمی‌تواند آمریکایی‌ها را به همسویی با مواضع جنگ‌طلبانه خود هدایت کند، از دوست قدیمی خود «لوران فابیوس» کمک گرفت تا این بار او نقش «پلیس بد» را برای بر هم زدن توافق را ایفا کند.

ساز مخالف فرانسه همین یک ماه پیش نیز در مذاکرات وین کوک شده بود؛ جایی که فابیوس پیش از ورود به هتل «پله کوبورگ» برای دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و «جان کری» همتای آمریکایی خود، به جمع خبرنگاران آمد و سه شرط را برای شکل گیری توافق نهایی مطرح کرد؛ بازرسی از تاسیسات هسته‌ای، محدود شدن برنامه تحقیقات و توسعه و امکان بازگشت آنی تحریم‌ها.

طی مذاکرات هسته‌ای دو سال گذشته، فرانسوی‌ها، علاوه بر منافع خود، همواره سنگ اسرائیل و عربستان را نیز به سینه زده‌اند. شاید علت مواضع تند هر باره آن‌ها در بزنگاه‌های مهم هسته‌ای نیز ناشی از همین سیاست بوده است.
برچسب ها: صراط فابیوس خون