۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
پس از 2 سال

پاکستان و افغانستان مرگ ملاعمر را تایید کردند/ علت مرگ، محل دفن و جانشین احتمالی

مقامات پاکستانی گفته‌اند که ملا عمر 2 سال پیش مرده است. افغانستان هم مرگ او را تایید کرد. خبرها از جانشینی ملا برادر حکایت دارد. با این حال یک سخنگوی طالبان مرگ او را تکذیب کرد.
کد خبر : ۲۵۰۹۱۵
مرگ ملاعمر تایید شد/ احتمال صدور بیانیه توسط طالبان
صراط: بعضی از رسانه‌های خبری اعلام کردند که ملا محمد عمر سرکرده طالبان افغانستان در سال 2013  مرده است.

پایگاه خبری خامه پرس افغانستان اعلام کرد که بعضی از منابع در دولت پاکستان این خبر را تایید کرده اند اما خود طالبان افغانستان هنوز رسما این خبر را تایید نکرده اند.

این پایگاه خبری همچنین گزارش داد که به دنبال تایید مرگ وی، موضوع مرگ ملاعمر در جلسه کابینه پاکستان مطرح شده است.

مقامات پاکستانی گفته‌اند که ملا عمر 2 سال پیش مرده است اما جزئیات بیشتری ارائه نکردند.

یک خبرنگار شبکه سی ان ان تُرک گزارش داد که طالبان افغانستان تا چند ساعت آینده در این زمینه بیانیه‌ای صادر خواهند کرد.

شبکه طلوع نیوز افغانستان نیز خبر داد که منابعی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان مرگ ملا عمر را تایید کردند.

پاکستان مرگ «ملا عمر» را تایید کرد/ «سل» علت مرگ/ 2 جانشین احتمالی

یک منبع آگاه در دولت وحدت ملی گفت: مقامات پاکستانی رسماً خبر مرگ ملاعمر را تأیید کرده و به مسئولان دولت افغانستان اطلاع داده‌اند.

این منبع آگاه به اطلاعات روز گفت: مقامات پاکستانی رسماً خبر مرگ ملاعمر را تأیید کرده و به مسئولان دولت وحدت ملی اطلاع داده‌اند.

گفته می شود که ملا عمر دو سال قبل مرده است.

در روزهای اخیر یک شاخه جدا شده از طالبان به نام محاذ فدایی نیز خبر مرگ ملا عمر را اعلام کرد اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان این ادعاها را رد کرد.

یک روزنامه پاکستانی نیز به نقل از یک عضو بلند پایه شورای رهبری طالبان با تایید خبر مرگ ملا عمر، علت مرگ وی را بیماری سل ذکر کرده است. به گفته این عضو شورای مرکزی طالبان، پسر ملاعمر جسد پدر خود را شناسایی کرده است.

طبق اعلام این منبع، زمان دقیق مرگ ملا عمر دو سال و چهار ماه پیش بوده و وی در خاک افغانستان دفن شده است.

بر اساس گزارش‌ها، روز چهارشنبه سران طالبان نشستی برای تعیین جانشین وی برگزار کرده‌اند. برخی منابع از احتمال جانشینی ملا برادر خبر می‌دهند در حالی که کارشناسان پاکستانی در گفت‌وگو با تلویزیون جئو که ظهر روز چهارشنبه ویژه‌ برنامه‌ای در این مورد به طور زنده برگزار کرد، از احتمال جانشین ملا اختر منصور خبر داد.

ملا برادر که توسط سازمان اطلاعات پاکستان دستگیر و زندانی شده بود، سال 2013 آزاد شد، اما به اذعان مقامات افغانستان در حبس خانگی به سر می‌برد.

بنابراین در این شرایط بعید به نظر می‌رسد که ملا برادر اجازه داشته باشد جانشین ملا عمر گردد.

چنانچه تایید شود که ملا عمر دو سال و نیم پیش در گذشته است، بسیاری از عملکردهای این گروه که به نام ملا عمر صورت می‌گرفت زیر سئوال می‌رود. هر ساله در آستانه عید فطر پیامی از سوی ملا عمر منتشر می‌شود که خطی مشی طالبان را در یک سال آینده مشخص می‌کند. هنوز هم در وب سایت رسمی طالبان پیام تبریک رهبر این گروه در صدر صفحه قرار دارد.

همچنین مذاکرات اخیری که طالبان آغاز کرده‌اند، ادعا می‌شود که با اجازه ملا عمر بوده است و مرگ وی تمامی این روند را زیر سئوال خواهد برد.

با گذشت چندین ساعت از انتشار خبر مرگ رهبر طالبان، ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه که پیش از این بلافاصله موضعگیری می کرد، هنوز واکنشی نشان نداده است.

سخنگوی طالبان: ملا عمر زنده است

سخنگوی طالبان خبر مرگ رهبر این گروه را رد کرد و از زنده بودن وی خبر داد.

چند ساعتی است که خبر مرگ رهبر طالبان در رسانه‌های افغانستان مطرح شده است و همه چشم انتظار سخنگویان این گروه و یا سایت رسمی طالبان هستند تا در این مورد اظهار نظر کنند.

توییتر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان که همیشه در این گونه مواقع فعال است، پیامی منتشر نمی کند. اما شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از قاری یوسف احمدی سخنگوی دیگر طالبان در شبکه تویتر نوشته که ملا عمر زنده است.

قاری یوسف احمدی در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفته که ملا عمر زنده است و جنبش طالبان را رهبری می کند.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان هم تاکنون این خبر را تکذیب و یا رد نکرده است. ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در مورد مرگ ملاعمر رهبر طالبان اظهار داشت که تحقیقات در این زمینه آغاز شده و پس از پایان تحقیقات، درستی یا نادرستی این خبر به اطلاع مردم رسانده خواهد شد..

این در حالی است که یک عضو بلند پایه شورای رهبری طالبان در گفت‌وگو با اکسپرس تریبون پاکستان خبر مرگ ملا عمر را تایید کرده و علت مرگ وی را بیماری سل عنوان کرده بود. بر اساس این خبر ملا عمر دو سال و چهار ماه قبل درگذشته است.

همچنین خبر دیگری حاکی است که امروز چهارشنبه سران طالبان نشستی برای تعیین جانشین وی برگزار کرده‌اند.

برخی منابع از احتمال جانشینی ملا برادر خبر می‌دهند در حالی که کارشناسان پاکستانی در گفت‌وگو با تلویزیون جئو که ظهر روز چهارشنبه ویژه‌ برنامه‌ای در این مورد به طور زنده برگزار کرد از احتمال جانشین ملا اختر منصور خبر دادند.

افغانستان خبر مرگ ملا عمر را تأیید کرد

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای خبر مرگ ملا عمر رهبر طالبان افغانستان در سال ۲۰۱۳ را تأیید کرده است.

در این بیانیه آمده است: دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان با استناد به اطلاعات موثق، تأیید می‌کند که ملا محمد عمر رهبر طالبان افغانستان در آوریل سال 2013 میلادی در پاکستان مرده است.

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: دولت افغانستان بر این باور است که اکنون زمین افغانستان بیش از گذشته برای صلح آماده شده است و از تمام گروه‌های مسلح می‌خواهیم به روند صلح بپیوندند.

حسیب صدیقی سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان نیز خبر مرگ ملا عمر در سال 2013 را تأیید کرده است.

گروه طالبان افغانستان تاکنون در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

کاخ سفید هم مرگ ملاعمر را تایید کرد

کاخ سفید اعلام کرد که گزارش‌ها درباره مرگ رهبر گروه طالبان معتبر است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: "اریک شولتز" سخنگوی کاخ سفید خبر داد که گزارش‌ها درباره مرگ "ملا عمر" رهبر گروه طالبان معتبر بوده و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال برآورد شرایط هستند.

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان نیز ساعتی قبل در رابطه با انتشار خبر مرگ ملا عمر بیانیه‌ای را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان با استناد به اطلاعات موثق، تأیید می‌کند که ملا محمد عمر رهبر طالبان افغانستان در آوریل سال 2013 میلادی در پاکستان مرده است.

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: دولت افغانستان بر این باور است که اکنون زمین افغانستان بیش از گذشته برای صلح آماده شده است و از تمام گروه‌های مسلح می‌خواهیم به روند صلح بپیوندند.

حسیب صدیقی سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان نیز خبر مرگ ملا عمر در سال 2013 را تأیید کرده است.

گروه طالبان افغانستان تاکنون در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

انتشار خبر ملا عمر موضوع جدیدی نیست و سال گذشته امنیت ملی افغانستان اخباری در این زمینه را منتشر کرده بود با این حال هفته گذشته و پس از انتشار پیام عید ملا عمر، محمد اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان و برخی نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد از این پیام که حامل طرفداری رهبر طالبان از مذاکرات صلح بوده استقبال و تشکر کردند.

این تناقض وجود دارد که با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی پاکستانی‌ها به رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان مبنی بر کشته شدن ملا عمر، چرا رهبران دولت کابل و نهادهای بین‌المللی تا این حد نسبت به پیام عید وی موضع مثبت نشان داده‌اند.

با این حال گروه طالبان افغانستان در مورد این خبر واکنش رسمی نشان نداده‌اند و هنوز این خبر از سوی منابع رسمی در افغانستان و پاکستان تأیید نشده است.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
۶
۰
از زمانيكه گروه داعش خبيث وارد صحنه شده ديگر بن لادن و ملاعمر از مد افتاده اند.

گروه احمق داعش با دل هاي سياه و پرچم هاي سياه منفور ترين گروهي است كه تاريخ به خود ديده است.

لعنت خدا بر شيطان لعين و فرزندان ناخلفشان.

يقين ميدانم كه رهبر گروه داعش از نوادگان شيطان رجيم است
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
۲
۲
یکی باورش میشه این نکبت مریدانی داشته باشه که حاضرند خودشون را تو جمعیت بترکونند!!!