۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳

سومین نشست علنی کنگره با موضوع برجام

سه وزیر کابینه باراک اوباما همراه با رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز در کمیته نیروهای مسلح سنا حاضر شده‌اند تا درباره توافق هسته‌ای با ایران توضیح دهند.
کد خبر : ۲۵۰۹۶۵
صراط: در ادامه جلسات کنگره آمریکا برای بررسی مفاد برنامه جامع اقدام مشترک، کمیته نیروهای مسلح سنا امروز نشستی را با حضور جان کری وزیر خارجه، اشتون کارتر وزیر دفاع، ارنست مونیز وزیر انرژی و مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تشکل داده است.

این سومین نشست علنی کنگره پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 است. کنگره برای بررسی توافق تا روز 26 شهریور (17 سپتامبر) برای اعلام نظر در مورد توافقی که ماه گذشته در شهر وین اتریش به دست آمد، زمان دارد.

کری و مونیز در یک هفته گذشته در دو جلسه استماع در کمیته روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان شرکت کرده‌اند. در نشست امروز، کارتر جایگزین جک لو وزیر خزانه‌داری شده است، که در دو نشست قبلی حضور داشت.

مک‌کین: نتوانستیم اقدامات ایران در منطقه را کنترل کنیم

در ابتدای نشست امروز، جان مک‌کین رئیس کمیته نیروهای مسلح به انتقاد از توافق به دست آمده پرداخت و گفت در مسئله توافق محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی، کنگره به این سند دسترسی ندارد و آمریکا نیز جزو طرف‌های حل این مسئله نیست، که «این موضوع بسیار مشکل‌ساز است. مسئله مشکل‌ساز دیگر، این است که ایران نه فقط یک چالش از بعد گسترش تسلیحاتی، بلکه چالشی سیاسی است.»

وی افزود: «سال‌هاست که برای کنترل تحرکات مخرب ایران در منطقه تلاش می‌کنیم، اما متاسفانه این امر نتیجه‌بخش نبوده است.»

مک‌کین در ادامه ایران را به اثرگذاری بر تحولات در سوریه، عراق، لبنان، یمن و همچنین غزه متهم کرد.

او با بیان اینکه در پی توافق، حدود 60 میلیارد دلار یا حتی دو برابر این مبلغ را به دست می‌آورد، گفت: «درست است که بخشی از این مبلغ صرف اقتصاد داخلی این کشور می‌شود، اما مبالغ زیادی نیز به سپاه پاسداران و نیروی قدس ایران سرازیر می‌شود، پولی که برای ارسال سلاح به نایبان تروریستی ایران در منطقه صادر می‌شود و برای تقویت بشار اسدی هزینه می‌شود که امروز نیاز به تقویت دارد.»

وی به رفع تدریجی تحریم‌های تسلیحاتی ایران هم اشاره کرد و گفت این توافق نه فقط فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را تقویت می‌کند، بلکه در عین حال موجب می‌شود تا توان ایران در زمینه تسلیحات متعارف نیز تقویت شود.

مک‌کین افزود: «شما گفته بودید که این مذاکرات تنها به مسئله هسته‌ای محدود شود. شما ژنرال دمپسی، گفته بودید که "تحت هیچ شرایطی فشار بر فعالیت‌های موشکی ایران نباید کاهش یابد،" اما به لطف امتیازاتی که در لحظات آخر داده شد، این اتفاقی است که حالا رخ داده است.»

وی در ادامه گفت پس از 5 سال تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و تهران قادر خواهد بود تسلیحات تازه‌ای خریداری کند و پس از 8 سال نیز تمام محدودیت‌ها از برنامه موشکی ایران رفع خواهند شد.
منبع: فارس
برچسب ها: کنگره برجام صراط