۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹

بازتاب سفر ظریف در محافل عراق

گروه‌های سیاسی و مردمی عراق با استقبال از سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بغداد، بر ضرورت افزایش همکاری دو جانبه و توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی تاکید کردند.
کد خبر : ۲۵۰۹۷۲
صراط: مجامع سیاسی عراق از سفر وزیر امور خارجه ایران به این عراق استقبال کردند، به ویژه اینکه این سفر پس از موفقیت برجسته دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با شش کشور و همزمان با پیروزی های پی در پی نیروهای عراقی علیه عناصر گروه تروریستی داعش صورت گرفت.

نمایندگان پارلمان عراق نیز بر تمایل دو طرف بر توسعه روابط دو کشور همسایه در مرحله آینده در زمینه های مختلف تاکید کردند.

عبدالباری زیباری، عضو فراکسیون ائتلاف کردستان در پارلمان عراق، با تاکید بر اهمیت سفر ظریف به بغداد گفت: بی گمان، این سفر در مرحله ای که داعش در حال شکست و نابودی است به لحاظ افزایش همکاری بین دو کشور ایران و عراق دارای اهمیت است، به ویژه اینکه ایران حامی عراق بوده و این حمایت و روابط برای ما دارای اهمیت است.

شمار دیگری از نمایندگان پارلمان عراق تاکید کردند که می توان با برگزاری کنفرانسی با حضور برخی از کشورهای همسایه از عمق روابط ایران و عراق بهره برداری کرد به ویژه اینکه فضای کنونی برای چنین امری مساعد است و این مساله در مذاکرات ظریف با رییس پارلمان عراق مطرح شد.

محمد نور، عضو فراکسیون ائتلاف نیروی عراقی، به خبرنگار العالم گفت: لازم است کنفرانسی با حضور ایران، عربستان و ترکیه در خاک عراق برگزار شود و عراق پلی بین این کشورها باشد تا منطقه از بحران کنونی خارج شود.

مردم عراق نیز تاکید کردند که حمایت های ایران از عراق در مبارزه با تروریسم حمایت های واقعی از نیروهای مردمی و امنیتی و همچنین در زمینه ارایه تسلیحات و تجهیزات است و این در حالی است که کشورهای دیگر در داخل عراق همچنان نقش منفی ایفا می کنند.

وزیر خارجه ایران شامگاه یکشنبه 4 مرداد ماه، از طریق فرودگاه امام علی (ع) در نجف اشرف وارد عراق شد و بعد از زیارت عتبات عالیات در کربلای معلا، نجف اشرف و دیدار با مراجع عظام در نجف اشرف، بعدازظهر (دوشنبه) در بغداد با وزیر امور خارجه، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق دیدار و گفت وگو کرد.

ظریف پیش از سفر به عراق در چارچوب سفر منطقه ای خود، از کویت و قطر نیز دیدار کرده بود.
منبع: العالم
برچسب ها: عراق ظریف صراط