۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸

موشک‌‌های آمریکایی آل‌سعود برای مقابله با ایران +عکس

دولت آمریکا نه تنها با تجاوز عربستان به یمن یا حکومت پادشاهی آل‌سعود یا نبود دموکراسی و انتخابات در این پادشاهی مشکلی ندارد بلکه به شدت از خاندان سلطنتی حمایت می‌کند... آمریکا قصد دارد موشک‌هایی به ارزش 5میلیارد دلار به آل‌سعود بدهد.
کد خبر : ۲۵۱۰۱۶
صراط: آمریکا پس از تجاوز و حملات غیرقانونی عربستان به یمن نه تنها حکومت پادشاهی آل‌سعود را تحریم نکرده بلکه قصد دارد موشک‌های جدیدی به این کشور بفروشد.

دولت آمریکا که کشورهای دیگر را به بهانه نقض حقوق بشر و نداشتن انتخابات آزاد و دموکراسی، تحریم می‌کند یا تحت فشار قرار می‌دهد روابط گسترده‌ای با خاندان سلطنتی آل‌سعود دارد.

به نوشته سایت بی بی سی، دولت آمریکا از برنامه فروش نسل جدیدی از موشک‌های پاتریوت به عربستان سعودی خبر داده است. ارزش این سیستم دفاع هوایی پیشرفته بیش از پنج میلیارد دلار اعلام شده است.

روز چهارشنبه در واشنگتن اعلام شد که دولت باراک اوباما با فروش ۶۰۰ موشک پاتریوت پی‌ای سی-۳ به عربستان سعودی موافقت کرده است.

در همین رابطه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار بیانیه‌ای برنامه فروش این موشک‌ها را به کنگره اطلاع داده است. کنگره باید با این درخواست پنتاگون موافقت کند.

پنتاگون در بیانیه خود به کنگره اطلاع داد: «طرح فروش پیشنهادی زرادخانه موشک‌های پاتریوت عربستان سعودی را مدرن و تکمیل خواهد کرد.»

به گفته پنتاگون، زرادخانه فعلی موشک‌های پاتریوت عربستان سعودی به دلیل قدمت و کمبود قطعات یدکی، با مشکل مواجه است.

عده‌ای از ناظران معتقدند که پدافند پاتریوت پی‌ای سی-۳ می تواند سیستم دفاع هوایی عربستان را در برابر شورشیان حوثی یمن و نیز موشک‌های بالستیک ایران تقویت کند.

وزارت دفاع آمریکا می گوید استقرار ۶۰۰ موشک پاتریوت پی‌ای سی-۳ در خاک عربستان سعودی منافع ملی آمریکا را تامین می کند و بر "موازنه قدرت" در منطقه تاثیری ندارد.

آمریکا در تجهیز کشورهای عرب همواره نگرانی‌های اسرائیل را در نظر می گیرد تا تسیلحاتی در اختیار کشورهای عرب متحدش قرار نگیرد که "برتری کیفی" تسلیحات ارتش اسرائیل را مختل کند.

خبر فروش موشک‌های پاتریوت به عربستان سعودی در حالی اعلام می شود که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، به تازگی از ریاض دیدار کرده بود تا از نگرانی های عربستان در مورد توافق هسته‌ای ایران بکاهد.

پنتاگون همچنین روز چهارشنبه از برنامه فروش مهمات و تجهیزات نظامی دیگری به عربستان سعودی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار خبر داد.

موشک‌‌های آمریکایی آل‌سعود برای مقابله با ایران +عکس

صدای آمریکا (VOA)  هم این خبر را پوشش داد: «وزارت دفاع ایالات متحده، روز چهارشنبه از چراغ سبز وزارت خارجه آمریکا برای فروش موشک‌های پیشرفته پاتریوت (پک۳) ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین به عربستان سعودی خبر داد.»

آژانس همکاری‌های امنیتی دفاعی، از زیر مجموعه‌های پنتاگون، فروش این موشک‌ها به سود همپیمان کلیدی ایالات متحده در منطقه خاور میانه دانسته است.

این خبر همزمان با حضور جان کری وزیر خارجه، اشتون کارتر وزیر دفاع، و سه عضو ارشد دیگر دولت باراک اوباما در نشست کمیته نیروهای مسلح سنا و ادای توضیح درباره توافق جامع وین و اثرات آن در توازن قدرت در منطقه منتشر شد.

صدای آمریکا در پایان نوشت: عربستان سعودی، رقیب سنتی ایران در منطقه، از توافق اتمی ۲۳ تیر ماه بین شش قدرت جهانی با ایران ابراز نگرانی کرده است. کاخ سفید می‌گوید واشنگتن به تعهد خود در تامین امنیت همپیمانان آمریکا در منطقه پایبند است.

 

موشک‌‌های آمریکایی آل‌سعود برای مقابله با ایران +عکس

منبع: جام نیوز