۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰

روایت آیت‌الله‌ خاتمی از فتنه‌های‌ انقلاب

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بنده بر این باورم که در تاریخ انقلاب اسلامی فتنه‌های بسیاری داشتیم، یکی از این فتنه‌ها، فتنه باند مهدی هاشمی بود.
کد خبر : ۲۵۱۲۵۲

صراط: به مناسبت 12 مرداد سالروز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مصاحبه‌ تفصیلی با آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در حاشیه سفر وی به گیلان ترتیب داده‌ایم که می‌خوانیم:

از نظر شما تبلیغات چه معنایی دارد و تا چه اندازه حائز اهمیت است؟
ـ‌تبلیغات در حقیقت تریبون نشر فکر و فرهنگ است و از زمانی که تعامل بین انسان‌ها رایج شده تبلیغات نیز همراه آن و به صورت‌های مختلف ظاهر شده است و خداوند در قرآن مجید رسالت انبیا را تبلیغ دین معرفی می‌کند.

در حوزه مسایل مادی، اهل تجارت می‌گویند که باید سه‌چهارم هزینه تولید برای تبلیغ کالا هزینه شود و ما معتقدیم در عرصه معنوی با توجه به جاذبه ذاتی پیام، تاثیرگذاریش اساسی‌تر خواهد بود.

لطفاً درباره تاثیر حضور به‌موقع مردم ایران در حماسه 9 دی 88 توضیح دهید؟
ـ‌مقام معظم رهبری کلید واژه‌ای به نام بصیرت دارند و بصیرت کلید واژه‌ای به معنای دشمن‌شناسی و اقدام به‌هنگام و به‌موقع برابر دشمن است.

مفهوم بصیرت از نظر لغوی روشندلی است در واقع اگر دل آدم روشن باشد خداشناسی، پیامبرشناسی و وظیفه‌شناسی در او به وجود می‌آید اما بصیرتی که مقام معظم رهبری از آن دم می‌‌‌‌زنند همان بصیرتی است که در نهج‌البلاغه از آن سخن گفته شده است.

بصیرت دو عنصر دشمن‌شناسی و در پی‌آن اقدام به موقع را در متن خود دارد و مقام معظم رهبری روی بصیرت عنایت دارند ضمن اینکه دو واژه بصیرت و فتنه بیشترین جایگاه را در سخنان مقام معظم رهبری دارد و عجیب آنکه این دو واژه هیچ جایگاهی در کلام کسانی که هم‌فکر ایشان نیستند ندارد در واقع هرگاه سخنران از این دو واژه استفاده کند شنونده متوجه می‌شود این شخص ادبیاتش وامدار ادبیات مقام معظم رهبری است.

مردم ما در یوم‌الله 9 دی به‌موقع به میدان آمدند و مردم ولایی گیلان حتی یک روز زودتر یعنی در 8 دی سال 88 به صحنه آمدند که این پیشتازی نشان از بصیرت آنها دارد و امیدواریم نقشی که مردم بزرگ کشورمان به‌ویژه گیلان در برابر فتنه ایفا کردند به یاری خداوند در صحنه‌های دیگر نیز به نمایش گذاشته شود.

حضور مردم گیلان در مناسبت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ـ‌باید حضور مردم در مناسبت‌های انقلاب و مراسم ارزشی را معنادار ببینیم، در کشور ما حماسه‌های بسیاری اتفاق می‌‌‌‌‌افتد و به سرعت پشت سر گذاشته می‌شود برای مثال مردم ما پس از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی حضور پرشوری در بزرگداشت سالروز این پیروزی داشتند تا جایی که می‌دانم حضور مردم در مناسبت‌های انقلاب اسلامی گیلان و حتی مراسم شهرستان‌های این استان حضوری پررنگ و فوق‌العاده است.

حضور مردم در صحنه یک حضور تشریفاتی نیست و به صورت عادت در نیامده بلکه یک عقیده است و هر کسی که در راهپیمایی 22 بهمن شرکت می‌کند از لحظه‌ حرکت از خانه‌اش نیت بیعت با نظام را دارد.

سه نوع فضا پیش روی خود داریم ابتدا فضای حاکمیت حق، مانند فضای حاکمیت امیرمومنان ‌علی(ع) که در عصر ما فضای حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و ما بی‌حساب کلمه مقدس را به‌کار نمی‌بریم؛ مقدس یعنی پاک و پاکیزه و ما نظام خود را مقدس می‌دانیم زیرا خداوند، معنویت و ارزش‌ها در این نظام زنده است و در چنین فضایی وظیفه این است که انسان حق را یاری کند و نگذارد حق تنها باشد و اگر حق تنها شد می‌شود مظلومیت علی(ع).

بنابراین در فضای حاکمیت حق، باید حق را کمک کرد و ذکر این نکته نیز لازم است که حمایت از نظام تنها به آفرین و «به‌به» گفتن نیست بلکه باید نقاط ضعف را نیز ببینیم، بگوییم و دوستانه راه علاج را پیدا کنیم و مانع تضعیف آن شویم.

معنای فضای باطل این است که حاکمیت، حاکمیت باطل باشد مانند حاکمیت رژیم سیاه پهلوی، اما منظور بنده از فضای باطل تنها حاکمیت سیاسی باطل نیست بلکه حاکمیت اجتماعی نیز است.

به عنوان مثال فضای کلاس درس دانشگاهی که از 40 نفر 39 نفرشان بدحجاب هستند فضای باطل است؛ یعنی در این کلاس فضای باطل به جای فضای حق وجود دارد در حالی که حکومت، حکومت حق است اما در این کلاس فضای باطل حکم‌فرماست.

در مقابل فضای باطل دو وظیفه داریم یک «کف وظیفه» و «سقف وظیفه» است، کف وظیفه این است که ما هضم محیط باطل نشویم یعنی وقتی می‌بینیم اکثریتی مسیر باطل را دنبال می‌کنند فکر نکنیم راه حق ما باطل است.

انسان نباید زمانی که در فضای باطل حضور دارد در آن فضا هضم شود اما سقف وظیفه این است که فضای باطل را با برهان، استدلال و یا منطق به‌هم ‌بزنیم، شیوه انبیا اینگونه بود که شیوه معقول در مقابله با باطل شیوه انبیا و امامان ماست.

روزی پیامبر اسلام تنها دو مرید داشت، امیرمومنان علی(ع) و حضرت خدیجه(س)، اما در صحنه ایستاد، مقاومت کرد و امروز در دنیا بیش از یک میلیارد و 500 میلیون نفر می‌گویند «اَشهدُانَّ‌محمّداًرسولُ‌الله»، که به این «سقف وظیفه» می‌گویند و حضرت امام(ره) به کف‌وظیفه اکتفا نکردند و با انجام سقف‌وظیفه فضای طاغوت را به هم ریختند و بر ویرانه‌های طاغوت، نظام مقدس جمهوری اسلامی را بنا کردند.

اما درباره فضای فتنه؛ فضای فتنه عبارت است از فضایی که باطل لباس حق می‌پوشد، و امیرالمومنین (ع) می‌فرماید بسیار فضای سنگینی می‌شود اگر باطل لباس حق پوشید اینجا حق گم می‌شود افرادی که در پی حق هستند مسیر را گم می‌کنند؛ این فضا، فضای فتنه است.

مقام معظم رهبری گاهی از فضای فتنه، تعبیر فضای غبارآلود دارند، فضای فتنه دو نوع است یک فضایی که پیچیده نیست یعنی فتنه است اما پیچیده نیست مانند فتنه کمونیست‌ها در ابتدای انقلاب و شعار نان، مسکن، آزادی، در فضایی که مردم خدا خدا می‌گفتند اینها شعار قشنگی سرمی‌دادند و کیست که از مسکن و آزادی بدش بیاید، اما اینها با خدا در تضاد بودند بنابراین با سرعت سفره آنها از این کشور برچیده شد، اینها فتنه باطلشان را با شعارهای قشنگ می‌پوشاندند اما این فتنه پیچیده نبود.

نوع دوم فتنه پیچیده است و از این فتنه‌های پیچیده در روایت پیامبر (ص) تعبیر شده به «و مضلات‌الفتن»، روایتی در کتاب اصول کافی جلد دو عربی و جلد سه فارسی باب‌العفه است که پیامبر اکرم(ص) در باب پاک دامنی فرمود «سه چیز است که از آنها بر امتم بعد از خودم می‌ترسم، گمراهی بعد از آگاهی و آزمایش‌های گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسی».

عجیب این است که مرحوم مجلسی در مرآت‌العقول می‌گوید تمام این نگرانی‌های پیامبر اتفاق افتاد، اصلا خلفای اموی و عباسی اکثرشان عیاش بودند و حکومت را همین چیزها می‌دانستند و از نظر اقتصادی کارشان غارتگری بیت‌المال بود.

بنده بر این باورم که در تاریخ انقلاب اسلامی فتنه‌های بسیاری داشتیم، یکی از این فتنه‌ها، فتنه باند مهدی هاشمی بود؛ اینها کسی را که روزگاری قائم مقام رهبری خطاب می‌کردند به عنوان ابزار در دست گرفتند حضرت امام راحل با بصیرت الهی خود خطر این باند را لمس کردند و دستور مقابله دادند و اگر دستور مقابله آن‌طور که امام (ره) می‌فرمود اجرا می‌شد امروز این فتنه دیده نمی‌شد، حضرت امام نامه‌ای نوشته بودند تا در رادیو و تلویزیون خوانده شود اما عده‌ای با التماس از حضرت امام (ره) خواستند تا نامه در رادیو و تلویزیون خوانده نشود که نتیجه‌اش این شد و برخی هنوز نیز شبهه می‌کنند و ما به این فتنه کور می‌گوییم و فتنه سال 88 از این نوع فتنه‌ها بود.

قصه، قصه کودتای مخملی بود قصه همانی که در یکی دو سال قبل در اوکراین اتفاق افتاد و مطمئن باشید اگر فتنه‌گران می‌توانستند و راه برایشان باز بود تا براندازی نظام پیش می‌رفتند حجت شرعی ما مقام معظم رهبری است ایشان فرموده‌اند ابعاد فتنه هنوز مشخص نشده و آیندگان باید ابعاد پشت صحنه فتنه 88 را مشخص کنند در آن فتنه شعار، شعار حقوق مردم بود در واقع سران فتنه می‌گفتند حقوق مردم! اما کدام حقوق مردم؟.

کسی که عنوان نخست وزیری هشت ساله دوره حضرت امام(ره) را یدک می‌کشید مردود شد، در فتنه 88 سعی می‌کردند با حرف‌ها و شعارهای پوشالی القای گمراهی کنند، فتنه اختصاص به یک زمان خاص ندارد، فتنه ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد و چراغ راه در این مسیر ولایت بوده و صراط مستقیم، صراط ولایت است و به فضل خدا صداقت، تقوا،  اخلاص، صفا، شجاعت، بصیرت و هوشیاری که مقام معظم رهبری دارند منحصر به‌فرد است.

حجت شرعی ما مواضع ولی فقیه و مواضع ولایت است که بر حق بوده و انسان را به ساحل نجات می‌رساند.

نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در حماسه 9 دی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ـ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یک ضرورت برای انقلاب بود و هر روز که می‌گذرد این ضرورت بیشتر احساس می‌شود.  ضرورت این امر که مناسبت‌های ملی ما باید یک متولی اجرایی داشته باشد بر همگان مشخص است؛ مناسبت‌های انقلاب اسلامی به قدری بزرگ و با اهمیت است که یک متولی خاص را می‌طلبد تا برنامه‌ریزی و سخنران دعوت کرده و از آغاز تا پایان یک مراسم را مدیریت کند.

گاهی نیز حوادث پیش‌بینی نشده اتفاق می‌افتد مانند فتنه سال 88 و حماسه یوم‌الله 9 دی که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی امتحان خود را در این امور نیز به خوبی پس داده است.

نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در استان‌ها به توانایی‌های مسئول شورا گره خورده و نمره‌ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برخی استان‌ها نمره متوسطی است.

مسئول شورا فردی دلسوز است و در آن تردیدی ندارم اما مدیریت برخی‌ها ضعیف است و بنده چندین سال است که توفیق حضور و سخنرانی در مناسبت‌های مختلف استان گیلان را دارم و حجت‌الاسلام مجتبی اشجری را مدیر قابلی دیدم که در عرصه مدیریت نقش‌آفرین است اینکه مردم به صحنه می‌آیند و بسیار پررنگ در مراسم حضور می‌یابند نشان از مدیریت و نحوه مطلوب کار وی دارد و بنده اعتقاد دارم آقای اشجری در گیلان مدیر موفقی است.

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز