۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
روزنامه «وزگلاد» روسیه گزارش داد

ایران و روسیه هنگام تحریم‌ در یک قایق بودند

یک روزنامه روسی نوشت که مسکو قبل از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران روابط خود را با تهران حفظ کرد، چرا که در دوران تحریم‌ها هر دو در یک قایق بودند و بعد از توافق نیز تهران را از دست نخواهد داد.
کد خبر : ۲۵۱۲۸۴
صراط: یک روزنامه روسی نوشت که مسکو قبل از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران روابط خود را با تهران حفظ کرد، چرا که در دوران تحریم‌ها هر دو در یک قایق بودند و بعد از توافق نیز تهران را از دست نخواهد داد.

«اولگا ساموفالووا» تحلیل‌گر برجسته روس در مسائل بین‌الملل در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «وزگلاد» روسی تصریح کرد که پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی ایران، تجارت دوجانبه ایران و روسیه بیش‌ازپیش شدت خواهد گرفت. روسیه با عرضه راکتورهای هسته‌ای، توربین‌های گازی، احداث نیروگاه‌های برق اتمی و ده‌ها محصول دیگر آماده همکاری با ایران است. لغو تحریم‌ها ایران که قرار است از سال 2016 آغاز شود، بازیگر اقتصادی مهمی (ایران) را به بازار جهانی برمی‌گرداند.

وی یادآور شد که لغو تحریم‌های ایران برای روسیه‌ی در حال تحریم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه قبلاً بسیاری از شرکت‌های ایران مجوز رسمی برای همکاری با روسیه را نداشتند و با لغو تحریم‌ها این فرصت در اختیار شرکت‌های دو کشور قرار خواهد گرفت که این امر به رشد روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه می‌انجامد. همچنان که سرگئی لاوروف (وزیر خارجه روسیه) گفت: «با دستیابی به توافق و لغو تحریم‌های ایران، روابط اقتصادی روسیه با ایران مسلماً افزایش می‌یابد، زیرا محدودیت‌های که آمریکا و غرب از طریق تحریم‌های نامشروع علیه ایران اعمال کردند برطرف خواهند شد و شرکت‌های روسی و ایرانی هیچ مانعی برای افرایش همکاری همه‌جانبه خود در پیش رو نخواهند داشت. ایران و روسیه همکاری خود را در اجرای دیگر پروژه‌ها نیز افزایش خواهند داد».

ساموفالووا افزود: «روسیه و ایران توافق کردند که پروژه‌های مشترک خود (ساخت نیروگاه‌های برق اتمی، راه‌آهن، تعمیر نیروگاه‌های برقی، توسعه میدان‌های نفت و گاز) و موضوع گسترش تجارت همه‌جانبه بین دو کشور را موردبررسی قرار دهند، ازجمله مذاکراتی در مورد خرید ماهی، فراورده‌های دریایی و گوشت پرندگان از ایران انجام خواهد گرفت. روسیه علاقه‌مند به ماهی، میگو، گوشت مرغ و بوقلمون و بلدرچین ایرانی است، از سوی دیگر تهران علاقه‌مند به محصولات کشاورزی روسیه ازجمله، گندم، جو، ذرت و غیره است. به گفته وزارت صنایع روسیه، مسکو و تهران روابط خود را درزمینهٔ تولید ماشین‌آلات سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی، پروژه‌های زیرساختی، حمل‌ونقل هوایی، کشتی‌سازی و غیره افزایش خواهند داد».

به گفته این کارشناس روس، لغو تحریم‌های ایران درهای زیادی بروی کشورهای مختلف ازجمله روسیه می‌گشاید و از آنجا که روسیه تحت تحریم است گشودن بازار بزرگ ایران بسیاری از تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا و غرب را خنثی می‌کند. روسیه و ایران درزمینهٔ ساخت نیروگاه‌های برق اتمی همکاری مشترک دارند. نیروگاه برق اتمی بوشهر با مشارکت شرکت «روس اتم» در حال بهره‌برداری است؛ علاوه بر این روسیه و ایران در سال 2014 قرارداد بزرگی در بازار جهانی هسته‌ای امضا کردند. تهران و مسکو توافق کردند هفت نیروگاه برق اتمی در ایران احداث کند. بنابراین لغو تحریم‌های ایران کمک شایانی به روابط تجاری دوجانبه ایران و روسیه خواهد کرد و شرکت‌های روسی تمایل زیادی برای ورود به بازار ایران دارند. تهران نیز می‌تواند بازارهای ازدست‌رفته ناشی از تحریم‌ها را از چنگال کشورهای عربی باز پس گیرد. درمجموع لغو تحریم‌های بانکی ایران، پروسه نقل و انتقالات بانکی میان ایران و روسیه را تسهیل خواهد کرد و دو طرف از شر روش‌های پیچیده انتقال پول خلاص می‌شوند، مهم‌تر از همه، آمریکا و غرب هیچ بهانه‌ای برای مداخله در روابط سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه نخواهند داشت.

تحلیل‌گر برجسته روس در پایان می‌گوید: «مسکو قبل از توافق هسته‌ای ایران روابط خود را با تهران حفظ کرد، چراکه در دوران تحریم‌ها هردو در یک قایق بودند و بعد از توافق نیز تهران را از دست نخواهد داد. علاوه براین مسئله لغو تحریم‌های ایران در بسیاری از موارد نشئت گرفته از دوستی محکم تهران و مسکو است، چراکه توسعه روابط دو کشور نارضایتی بسیاری از جوامع بین‌الملل ازجمله آمریکا و غرب و همچنین عربستان سعودی را به همراه داشت.

نکته حائز اهمیت این است که لغو تحریم‌های ایران نه‌تنها درهای روسیه را، بلکه درهای دیگر کشورها را نیز به روی ایران می‌گشاید. بنابراین تهران با آرامش به بازار نفت و گاز اروپا راه پیدا می‌کند، بازاری که روسیه 30 درصد نفت آن را تأمین می‌کند. از سوی دیگر، ایران فرصت‌های زیادی برای ایجاد کسب‌وکار و روابط تجاری در دنیای غرب به دست می‌آورد و فن‌آوری‌های پیشرفته دیگر کشورها دست پیدا می‌کند. اما درهرصورت لغو تحریم‌های ایران به سود روسیه است، چراکه روسیه خود نیز در حال تحریم است و می‌تواند با گسترش روابط همه‌جانبه با ایران تحریم‌های خود را دور بزند. هرچند که یکی از دلایل آمریکا در به سرانجام رسیدن برنامه هسته‌ای ایران، تقویت حضور خود در خاورمیانه است، اما برنده واقعی مذاکرات ایران است، چراکه بسیاری از مشکلات ایران در سایه لغو تحریم‌ها حل‌وفصل می‌شوند و ایران با ورود به بازار جهانی اقتصاد آسیب‌دیده از تحریم‌ها را نجات می‌دهد».
منبع: فارس
برچسب ها: صراط روسیه تحریم