۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
عقب نشینی و انداختن تقصیر به گردن رسانه ها

ادعای "سرمایه‌گذاری بقایی در 10 کشور" چگونه ناگهان تکذیب شد؟

در یک ضیافت افطاری در جمع معدودی دعوت بودم و از من خواسته شد تا مطالبی بیان کنم که من نیز به استناد یکی از مسوولان امنیتی کشور گفته بودم آقای بقایی در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده و پول ها را به آنجا فرستاده است و به دنبال برگرداندن پول ها هستند.
کد خبر : ۲۵۱۲۸۵
صراط: رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری در واکنش به نامه رسمی سازمان بازرسی کل کشور همچون بار قبل که سخنانش درباره رئیس جمهور سابق را تکذیب کرد این بار تقصیر انتشار گفته‌هایش درباره معاون رئیس جمهور سابق را نیز به گردن خبرنگاران انداخت.

18 خرداد امسال بود که معاون اول قوه قضاییه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود خبر از بازجویی حمیدرضا بقایی معاون رئیس جمهور سابق و همچنین بازداشت این فرد داد.

البته محسنی اژه‌ای در این نشست خبری به دلیل محذور قانونی از ارائه جزئیات بیشتر و همچنین اتهامات بقایی خودداری کرده و صحبت در این خصوص را به زمان دیگری موکول کرد.

حدود یک ماه پس از این اظهارنظر معاون اول قوه قضاییه و در تاریخ 18 تیر امسال حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی اشرفی رئیس هیأت بدوی تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری در مصاحبه با برخی از رسانه‌ها جزئیاتی از پرونده بقایی را منتشر کرده و عنوان کرد این فرد به 10 کشور مقادیر زیادی پول انتقال داده است.

بقایی در 10 کشور سرمایه‌گذاری کرده است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی در نیمه دوم تیرماه امسال در افشاگری خود، به نقل از یک مقام مسئول امنیتی تأکید کرد که بقایی اموالی را از کشور خارج کرده و نزدیک به 10 کشور خارجی سرمایه‌گذاری کرده است.

اشرفی اصفهانی در مطلبی که خبرگزاری دانشجویان از وی نقل کرده است مدعی شد پرونده‌های متعددی از تخلفات مقامات این دولت را بررسی کرده و همچنین در دست بررسی دارد.

وی در ضیافت افطار مجمع آذری‌های مقیم تهران با اشاره به حبس محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد گفت: «پریروز یکی از مسئولان امنیتی کشور در جلسه ما توضیح داد که بقایی در 10 کشور سرمایه‌گذاری مالی کرده است و آنقدر خورده و برده که ما باید چند سال بگردیم تا اموالی که غارت کرده و از کشور منتقل کرده را فقط شناسایی کنیم. نه اینکه برگردانیم!»

نامه سازمان بازرسی به اشرفی اصفهانی: مستنداتتان را ارائه کنید

پس از گذشت چندی سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ 24 تیرماه نامه‌ای به اشرفی اصفهانی نوشت و از وی در خصوص اظهارنظراتش جویا شده است.

در نامه سازمان بازرسی کل کشور خطاب به اشرفی اصفهانی تلویحاً آمده است: اگر همچون گذشته که در خصوص مطلبی با عنوان «دوران بگم‌بگم‌های ما فرا رسیده است» در مقابل درخواست سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ارائه مستنداتتان مطلب خود را تکذیب نمی‌کنید و نمی‌گویید «مطلب من به درستی منعکس نشده است» این بار مستندات خود را درباره پرونده حمیدرضا بقایی به دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور ارائه کنید.

البته سازمان بازرسی کل کشور در این نامه درخواست خود را از این جهت مطرح کرده است که انتشار مطالبی این چنین بدون داشتن پشتوانه کافی باعث تشویش اذهان عمومی شده و در ذهن مردم ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌کند.

رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری:حرفهایم در باره بقایی مستند به اطلاعات یک مقام امنیتی بود

اما درست چند روز پس از انتشار و ارسال این نامه از سوی سازمان بازرسی کل کشور حجت الاسلام محمداشرفی اصفهانی با اشاره به انتشار گفته هایش در یک نشست خصوصی در روزنامه ها و سایت های خبری، تصریح کرد: در یک ضیافت افطاری در جمع معدودی دعوت بودم و از من خواسته شد تا مطالبی بیان کنم که من نیز به استناد یکی از مسوولان امنیتی کشور گفته بودم آقای بقایی در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده و پول ها را به آنجا فرستاده است و به دنبال برگرداندن پول ها هستند.
رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری افزود: خبرنگار روزنامه ای که در آن نشست حضور داشت با آب و تاب مفصل موضوع را به نقل از من رسانه ای کرد و این موضوع در سایت های خبری وحتی رسانه های خارجی بازتاب داشته است که این، یک کار غیرمنطقی و غیر اخلاقی است.
اشرفی اصفهانی تاکید کرد: من اصلا با آن فرد مصاحبه ای نداشتم و تنها جملاتی در یک نشست خصوصی بیان کرده بودم.
رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه پرونده حمید بقایی در قوه قضاییه در حال رسیدگی است، گفت: کسی جز قوه قضاییه از محتوای این پرونده خبر ندارد و هر زمان که پرونده به طور کامل رسیدگی شد خود دستگاه قضا مانند پرونده آقای رحیمی اطلاع رسانی می کند.
وی تصریح کرد: پرونده ها معمولا از سوی سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری ارسال می شود که تاکنون پرونده ای درخصوص آقای بقایی به این بخش از سوی سازمان بازرسی کل کشور فرستاده نشده است.

یک لحظه تفکر

در طول دو سال گذشته از عمر دولت یازدهم این اولین بار نبوده و آخرین بار هم نخواهد بود که مسئولان دولتی اظهارنظر خود را پس از آنکه در رسانه‌ها منتشر شده و تأثیر منفی در میان جامعه گذاشته است پس می‌گیرند و اشتباه خود را به گردن رسانه‌ها می‌اندازند.

امید است دولتمردان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از این پس پیش از آنکه مطلبی را در جایی نقل کنند نسبت به آثار و لطمات جبران ناثذیر آن و حتی نسبت به صحت گفتار خود که نقل می‌کنند بیاندیشند و به این نکته هم توجه داشته باشند که رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی بوده و قرار نیست بار اشتباهات مسئولان را به دوش کشند.
منبع: فارس