۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

طالبان: رهبر شبکه حقانی زنده است

سخنگوی طالبان افغانستان با رد خبر مرگ جلال الدین حقانی گفت: وی بیمار بوده اخبار مربوط به مرگ وی شایعه است.
کد خبر : ۲۵۱۲۹۲
صراط: سخنگوی طالبان افغانستان با رد خبر مرگ جلال الدین حقانی گفت: وی بیمار بوده اخبار مربوط به مرگ وی شایعه است.

به نقل از دیلی پاکستان، «ذبیح الله مجاهد»سخنگوی طالبان گفت که جلال الدین حقانی زنده و سالم است.

به گفته وی، بعضی از رسانه‌ها از درگذشت «جلال الدین حقانی» خبر داده‌اند که ما این خبر را به شدت رد می‌کنیم.

مجاهد گفت: جلال الدین حقانی چندی پیش بیمار بود که در حال حاضر در سلامتی کامل به سر می‌برد.

این در حال است که رسانه‌های پاکستان به نقل از منابع نزدیک به گروه طالبان اعلام کردند «جلال الدین حقانی»، بنیانگذار و رهبر شبکه حقانی درگذشته است.

منابع طالبان با تأیید خبر مرگ جلال‌الدین حقانی افزودند: وی یک سال پیش به مرگ طبیعی از دنیا رفته و در ولایت خوست افغانستان به خاک سپرده شده است.

گزارش ها حاکی از این است که رهبر شبکه حقانی قبل از مرگ به بیماری‌های مختلف مبتلا شده و بسیار ضعیف شده بود.

این گزارش می‌افزاید: بعد از جلال‌الدین حقانی فرزند ارشد وی سراج‌الدین حقانی رهبری عملیات‌های شبکه حقانی علیه نیروهای خارجی را به عهده گرفته است و به عنوان رهبر عملیاتی طالبان نیز شناخته می‌شود.

جلال‌الدین حقانی دارای 10 فرزند است که 5 نفر از آنها فرماندهی عملیات‌ علیه نیروهای خارجی در  افغانستان را به عهده دارند..

یکی از فرزندان جلا‌ل‌الدین حقانی به نام نصیر‌الدین‌حقانی به طرز مرموزی در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان کشته شد این در حالی است که فرزند دیگرش انس حقانی در زندان نیروهای خارجی در افغانستان به سر می‌برد.

گفتنی است آمریکا برای دستگیری یا کشتن جلال‌الدین حقانی 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

جلا‌الدین که در زمان مرگ 60 سال سن داشت در ولایت پکتیا به دنیا آمد وی، در زمان حکومت «داود خان»، نخستین رئیس جمهوری افغانستان در دهه پنجاه، به پاکستان رفت و در آنجا به حزب اسلامی به رهبری مولوی «یونس خالص» که علیه نیروهای شوروی سابق و دولت مورد حمایت آنها می‌جنگید، پیوست.

این خبر در حالی منتشر می شود که دو روز پیش، خبر مرگ ملا‌عمر رهبر طالبان منتشر شد و روز پنجشنبه طالبان با تأیید این خبر ملا منصور را به عنوان رهبر خود انتخاب کردند.

شبکه حقانی، از گروههای تروریستی در افغانستان است که چندین حمله خونبار را انجام داده است، از جمله حمله به هتل اینترکانینتال، سفارت آمریکا در کابل و اخیرا، حمله به ولایت خوست که در آن دست کم سی و سه نفر کشته شدند.

این شبکه ارتباطی نزدیک به گروه طالبان دارد و امروز شورای رهبری این گروه اعلام کرد که مولوی هیبت الله آخوندزاده و سراج‌الدین فرزندان مولوی جلال‌الدین حقانی به عنوان معاون ملا اختر محمد منصور، رهبران عملیاتی جدید گروه طالبان تعیین شدند.

پیشتر نیز خبرهای از مرگ، رهبر شبکه حقانی منتشر شده بود، اما این نخستین باریست که منابع نزدیک به شورای کویته خبر مرگ او را افشا می‌کنند.
منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز