۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸

سعیدی: جمهوریت را به توان 10 قبول داریم

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: جمهوریت را به توان 10 قبول داریم؛ مقابله با منکر در میان دستگاه‌ها توزیع شده و دولت در قبال اخلاق و حجاب مسئولیت دارد.
کد خبر : ۲۵۱۳۳۰
صراط: نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: جمهوریت را به توان 10 قبول داریم؛ مقابله با منکر در میان دستگاه‌ها توزیع شده و دولت در قبال اخلاق و حجاب مسئولیت دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی سعیدی ظهر امروز در آیین معارفه مسئول جدید نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان سمنان که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان، فرمانده سپاه حضرت قائم آل محمد (عج) در استان، فرمانده تیپ 12 قائم آل محمد (عج) و نیز شمار زیادی از روحانیان، مسئولان و پاسداران در حسینیه شهدای ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سمنان برگزار شد، به بررسی ریشه چالش‌هایی که در طول قریب به چهار دهه عمر انقلاب اسلامی با آن مواجه هستیم، پرداخت.

وی تصریح کرد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، مرزبندی بین اندیشه امام خمینی (ره)، نهضت آزادی و جبهه ملی دیده می‌شود و در مرحله بعد، شاهد مرزبندی بین تفکر امام و جریان بنی‌صدر و منافقین هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: این مرزبندی در مرحله بعد حتی بین امام و آقای منتظری قائم‌مقام ایشان دیده می‌شود و به ترتیب در مراحل بعد نیز همین تقابل‌ها را شاهد هستیم.

سعیدی ادامه داد: در این بین برخی معتقد هستند که ریشه این تقابل‌ها، اختلاف سلیقه‌ای است و در اداره کشور دو سلیقه وجود دارد و این اختلاف سلیقه‌ای مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی همچنین با اشاره به مرزبندی میان مهندس بازرگان و اندیشه امام گفت: برخی هم معتقدند مرزبندی‌ها به علت مسائل خصلتی بوده و برخی از نفسانیات و تمایلات نفسانی سبب بروز این چالش‌ها می‌شود.

سعیدی گفت: برخی نیز معتقدند این اختلاف سلیقه‌ها، ساختاری بوده و نوع چیدمان اختیارات و تفویض آن‌ها باعث بروز این چالش‌ها می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: در این باب هر کس نظری دارد و استدلالی می‌کند؛ اما اگر عمیق‌تر نگاه شود، به نظر می‌رسد ریشه همه این مسائل، اعتقادی و فکری است.

وی افزود: اگر در سلیقه، ساختار و خصلت‌ها امروز دچار چالش می‌شویم، این امر ریشه اعتقادی و فکری دارد و می‌توان گفت جنس تفکر شهید بهشتی با امثال بنی‌صدر متفاوت است.

سعیدی ادامه داد: اندیشه و فکر شهید بهشتی و نگرش جهان‌بینی او، همچنین نگاه به حکومت ولی‌فقیه و جایگاه ملاک مشروعیت از دیدگاه بهشتی با بنی‌صدر تفاوت دارد.

وی گفت: این مرزبندی‌ها را در مراحل قبل و بعد نیز شاهد هستیم و برای هر کدام می‌توان استدلالی آورد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: امروز سئوال این است که مرزبندی‌ها فقط به زمان ما اختصاص دارد یا در گذشته هم دیده می‌شود؛ اگر کمی جلوتر برویم، مشاهده خواهیم کرد که بین اندیشه‌های آیت‌الله کاشانی و مصدق نیز ناسازگاری‌هایی وجود دارد و همین امر سئوالاتی را مطرح می‌سازد که این اختلاف فکری، عقیدتی یا سلیقه‌ای است.

سعیدی تصریح کرد: تفکری که مصدق خود به آن اذعان می‌دارد، این است که ایرانی برای من ملاک است و مسلمان و بهایی نزدش فرقی ندارد و حتی در زمان مشکلات اقتصادی، شراب را می‌توان به بهانه دریافت مالیات به مردم فروخت و در مقابلش دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید باید احکام‌الله اجرایی شود و حلال و حرام الهی را همواره مدنظر داشته باشیم.

وی گفت: در ادامه شاهد این مرزبندی بین تفکرات شهید شیخ فضل‌الله نوری و مشروطه‌خواهان نیز هستیم و قبل از آن نیز این تفاوت‌ها مشاهده می‌شود و می‌توان بین تفکر علوی و اموی نیز تمایزاتی قائل شد که در همه امور نسبت به حاکمیت، شرایط حاکم، نحوه انتخاب او و ... به‌وضوح مشاهده می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این مرزبندی بین پیامبر گرامی اسلام (ص) و ابوسفیان هم وجود دارد و این‌ها سلیقه‌ای و ساختاری نیست؛ حتی در ماجرای هابیل و قابیل نیز می‌توان این اختلاف را بررسی کرد؛ پس این امر ریشه‌اش اعتقادی و فکری است.

سعیدی افزود: به‌ نوعی می‌توان گفت ریشه همه جنگ‌ها، اعتقادی بوده و در هر تقابلی پس از به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها، مسائل جنگ مطرح می‌شود؛ همان‌طور که بین هابیل و قابیل نیز ابتدا بحث گفتمانی بود و سپس جنگ شد و نخستین خونی که مظلومانه ریخت، خون هابیل بود.

وی در بررسی ریشه این مرزبندی‌ها و تقابل‌ها به سه مورد اساسی اشاره کرد و افزود: ابتدا باید دانست ملاک مشروعیت قانون و رهبری چیست و آیا رهبر و قانون را باید ذات باری‌تعالی یا اکثریت نصف به‌ اضافه یک تعیین کند؛ در صورتی که به این سئوال پاسخ داده شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

سعیدی ادامه داد: باید دانست آیا خداوند متعالی که جماد را از اتم تا کهکشان، حیوانات، نباتات و فیزیک انسان آفریده است او را به حال خود گذاشته و گفته که من خالق همه هستی هستم ولی قانون و رهبری با خودتان یا بین خالقیت و شارعیت ملازمه‌ای برقرار است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: همان کس که خالق است، باید شارع هم باشد؛ نمی‌توان مجموعه‌ سفینه فضایی بسیار پیچید‌ه‌ای را خلق کرد، ولی کاربری‌اش را به مجموعه‌ای داد که هیچ ارتباطی با این سیستم ندارد و باید توجه کنیم که انسان مسافری است که ایستگاهش فقط دنیا نیست.

سعیدی اضافه کرد: انسان می‌خواهد میلیاردها سال از عالم ذر تا قیامت زندگی کند و نمی‌شود قانون‌گذاری و رهبری به خود مردم سپرده شود و بگوییم هر چه شما تعیین کردید، قانون و رهبر برتر است.

وی گفت: امروز باید دانست منشأ و ملاک مشروعیت قانون و رهبری را در کجا باید جست‌وجو کرد؛ ملاک مورد نزاع بین هابیل و قابیل، ابراهیم (ع) و نمرود، موسی بن عمران و فرعون تا امروز ادامه دارد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: مشکل دوم این است که اگر خداوند متعال، پیامبر اعظم (ص) و انبیای دیگر را انتخاب کرده است، آیا وظیفه پیامبر فقط پیام‌رسانی بوده و ایشان تنها رسول است یا وظیفه هدایت و رهبری و حکومت را هم بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: صفر تا 100 شکل‌دهی کلیات زندگی بشر بر عهده انبیای الهی بوده است و خداوند متعال اداره امور مردم را نیز در کنار پیام‌رسانی بر عهده پیامبران گذاشته؛ اما برخی از گذشته تا حال اعتقاد دارند که پیامبر فقط نامه‌رسان بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: در بخش سوم باید دانست که اگر وظیفه پیامبر و انبیای الهی اداره مردم بوده است، آیا آن‌ها فقط وظیفه داشته‌اند نیازهای مادی را تأمین کنند و به پل، سد و ... بپردازند یا مقابل توسعه دیانت، اخلاق و دین‌مداری هم وظیفه‌ای داشته‌اند و این موارد از گذشته تا حال وجود داشته است.

سعیدی با ارائه مستنداتی در هر سه بخش مباحث خود گفت: در مورد نخست که آیا منشأ مشروعیت ذات باری‌تعالی است یا مردم، نقل شده که امام حسین (ع) به خلیفه دوم می‌گوید که پدر من در ولایت حق مسلمی داشت که پیامبر گرامی اسلام با واسطه جبرائیل از طرف خداوند متعال به ایشان واگذار کرده بود و شما حق پدرم را در ولایت غصب کرده‌اید.

وی افزود: در این ارتباط، خلیفه دوم پاسخ جالبی می‌دهد و آن این است که خدا لعنت کند کسی را که ولایت پدر شما را غصب کرده باشد، مردم ما را انتخاب کردند و ما نیز به این امر تن دادیم و اگر پدر شما را انتخاب می‌کردند، تن می‌دادیم.

سعیدی افزود: امام حسین (ع) می‌گوید نصب امام مربوط به ذات باری‌تعالی است و بشر نمی‌تواند به رهبر مطلوب دست پیدا کند و چنین امکانی را ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: امام علی (ع) در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه گله می‌کند و می‌گوید برخی ادعا دارند هر که به قدرت رسید، حق است و منظورشان این است که صرف رسیدن به قدرت، حق ایجاد نمی‌کند و این منطق بنی‌عباس و معاویه، ماکیاولی و نیچه است که هر کس به هر طریقی به قدرت برسد، حق و مشروع می‌شود.

وی گفت: نظر دوم این است که اگر قدرت از رأی مردم نشأت بگیرد، از نظر از جمله خیلی‌ها و ژان ژاک روسو، مونتسکیو و هابز حق می‌شود؛ در حالی که قدرتی که از صاحب اصلی‌اش یعنی خداوند متعال نشأت گرفت، حق می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به مسئله دوم که آیا انبیا و پیامبر به‌ جزء ابلاغ رسالت مسئول اداره حکومت هم بوده‌اند یا خیر، گفت: معاویه در مقام یک کارشناس دینی، خلیفة‌المسلمین و صاحب‌نظر زمان خود به امیرالمؤمنین (ع) می‌نویسد که پیامبر گرامی اسلام وظیفه‌اش فقط ابلاغ پیام بوده و فرستاده و هیچ وظیفه دیگری ندارد و این سخن قابل تأملی است.

سعیدی ادامه داد: آن زمان معاویه را این‌گونه که ما امروز می‌شناسیم، نمی‌شناختند و همین امروز هم در وصف معاویه و یزید، کتاب‌هایی در کتاب‌فروشی‌های عربستان و برخی کشورها وجود دارد.

وی تصریح کرد: حرف معاویه از سوی امام علی (ع) این‌گونه پاسخ داده می‌شود که سخن تو در حقیقت انکار همه انبیاست؛ در دوره اخیر نیز شاهد هستیم این سخن را بازرگان در شماره 28 مجله «کیان» و البته جاهای دیگر می‌نویسد و می‌گوید پیامبر وظیفه‌اش تنها ابلاغ پیام و نه دخالت در امور سیاسی و اداره مردم بوده است و به این طریق دیدگاهی انحرافی را مطرح می‌کند و می‌گوید ادغام دین و سیاست از ماجرای سقیفه آغاز شده؛ در صورتی که ما عقیده‌مان برخلاف این است؛ دین و سیاست در زمان پیامبر یکی بود و سقیفه آن را جدا کرد؛ امام خمینی (ره) نیز به‌ عنوان جانشین امام زمان (عج) می‌فرماید من براساس ولایت شرعی که دارم، تو را منصوب می‌کنم.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به بخش سوم مطالب خود گفت: اخلاق، دین‌مداری، حجاب، توسعه دیانت، زدودن رذایل و رشد فضایل هم بر عهده رهبران الهی است و تزکیه نسبت به تعلیم در قرآن کریم مقدم آورده شده و این‌طور نیست که دستگاه‌های نظام، نیروی انتظامی، سازمان بازرسی کل کشور و وزارتخانه‌ها تنها تأمین نیازهای عمومی جامعه را بر عهده داشته باشند.

سعیدی ادامه داد: حاکمیت معروف و مقابله با منکر جزء وظایف ذاتی نظام بوده و در میان دستگاه‌ها توزیع شده و نباید گفت تنها حوزه علمیه یا دستگاهی خاص مسئول دیانت مردم است.

وی ادامه داد: دولت در قبال اخلاق، حجاب و دین‌داری جامعه مسئولیت دارد و نمی‌تواند آن را بر گردن مراکز دیگر بیندازد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مشروعیت الهی، شأنیت امام است و مقبولیت شأنیت مردم محسوب می‌شود؛ نقش ذات باری‌تعالی تعیین حاکم و نقش مردم نیز شکل دادن حاکمیت دینی بوده و باید مورد توجه قرار گیرد و البته این دو با هم فرق دارد.

سعیدی اضافه کرد: حاکم الهی بیش از یک‌هزار سال است که برای شکل دادن حکومت دینی آماده بوده؛ اما امروز بخش دوم که مردم هستند، باید آماده شوند؛ ظهور منجی عالم بشریت الزاماتی دارد که در برهه کنونی باید به آن‌ها توجه شود.

وی ادامه داد: منظور ما این نیست که جمهوریت را قبول نداریم؛ جمهوریت را به توان 10 قبول داریم و از همه کسانی که جمهوری‌خواه هستند نیز بیشتر به جمهوری اعتقاد داریم؛ چراکه رهبری و قانون شرط لازم و مردم شرط کافی برای شکل‌گیری حکومت دینی هستند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نقش مردم تولید قدرت بوده و نه تولید ولایت که مختص به ذات باری‌تعالی است.

سعیدی گفت: اگر مردم پذیرفتند و حاکمان ولایت خود را از ذات باری‌تعالی دریافت کردند، حکومت دینی شکل می‌گیرد وظیفه پیامبر غیر از ابلاغ رسالت، اداره حکومت و مردم نیز بوده است.

وی تصریح کرد: دین‌مداری جزء وظایف رهبران الهی است و مراتب نصب الهی در همه رهبران الهی باید رعایت شود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: پیامبران، ائمه معصومین (ع) و امام زمان (عج) از سوی خدا به‌ عنوان رهبران الهی معرفی شده‌اند؛ اما ولی‌فقیه جانشین امام زمان (عج) در زمان غیبت است.

وی گفت: حاکمیت در زمان با امام زمان (عج) بوده؛ اما در غیاب امام، اداره مردم با جانشین او است.

سعیدی ادامه داد: در حقیقت، مشروعیت ولایت‌فقیه به ولایت امام زمان (عج) است و امروز مشکل ما این بوده که برخی نمی‌خواهند این امر را قبول کنند.

وی گفت: انتخاب انبیاء بدون واسطه با خداوند متعال است و ائمه معصومین (ع) نیز برخی با واسطه و برخی بی‌واسطه از سوی خداوند منصوب می‌شوند (نصب تنصیصی) و در عصر غیبت، نصب توصیفی بوده و این به آن معنی است که فقهای جامع‌الشرایط و مجلس خبرگان رهبری، ولایت را به ولی‌فقیه نمی‌بخشند، بلکه به معرفی مصادیق می‌پردازند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در حوزه مشروعیت رهبری الهی از سوی خدا نیز این ملاک‌ها فرازمانی بوده و مردم نیز همیشه نزد حضرت حق درجه یک بوده‌اند و همان لطف عصر نبوت را در زمان امامت و غیبت هم دارد و مردم را رها نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: در تبعیت نیز هیچ فرقی بین تبعیت از رسول‌الله (ص) و ائمه اطهار (ع) ولی‌فقیه وجود ندارد و حکم رسول‌الله (ص)، حکم امام باقر (ع) و حکم میرزای‌شیرازی هر سه باید مورد تبعیت قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز وقتی رهبری مسائلی را در زمینه‌های صرفه‌جویی، استحکام درونی نظام، نخریدن جنس خارجی در صورت وجود مشابه داخلی و ... مطرح می‌کنند، تبعیت از آن بر همه واجب بوده و در حقیقت ولایت امام زمان (عج) به فرمان ایشان اعتبار بخشیده است.
منبع: فارس