۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
زنگنه:

دکل را با قیمت بالاتر از بهای اولیه، از شرکتی خریدند که مالک آن نبود/ پول را دادند اما دکلی تحویل نگرفتند

بیژن زنگنه وزیر نفت توضیحاتی در خصوص جزئیات پول‌های بلوکه نفت ایران، دکل گمشده تاسیسات دریایی، سپرده‌گذاری بانک مرکزی در شرکت نیکو، وضعیت بازار نفت بعد از لغو تحریم، بابک زنجانی و صرفه نداشتن صادرات گاز به اروپا ارائه کرد و گفت: ما منعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در نفت ایران قائل نیستیم.
کد خبر : ۲۵۱۴۴۰
صراط: بیژن زنگنه وزیر نفت شب گذشته در برنامه نگاه یک تلویزیون اظهار داشت: طبق فرایند پیش بینی شده، اواخر آبان یا آذر شاهد رفع همه تحریم ها هستیم که بخشی از تحریم‌های تاثیر گذار در صنعت نفت، در زمینه‌های فروش، میزان فروش، حمل و نقل، بیمه‌ها و جابجایی و تصرف ما بر پول نفت از جمله آنها بوده است.
 
وی تاکید کرد: اگر این موارد رفع شود، بازارها و سهم از دست رفته ما در بازار نفت که چیزی بیش از یک میلیون بشکه در روز بوده است، احیا می شود و ما به هر ترتیب سهم خود را پس می‌گیریم.

*جزئیات پول‌های بلوکه شده نفت
 
وزیر نفت درباره پول های بلوکه شده گفت: این پول‌ها چند دسته هستند که بخشی از آنها در حساب‌های مربوط به بانک مرکزی است که از فروش نفت حاصل شده است و در ژاپن و کره جنوبی و هند از این حساب‌ها داریم.
 
وی افزود: بخش دیگری از این پول‌ها به حساب‌های بانک مرکزی واریز نشده است؛ مانند  شش میلیارد دلاری که به صورت یورو در حساب‌های هند است و با رفع تحریم به خزانه واریز می شود.
 
وی ادامه داد: بخشی از این پول‌ها، مربوط به شرکت ملی نفت است که رقم آن بالغ بر 5.2 میلیارد دلار است و بقیه آمارهای مورد نظر درباره پول‌ها را نیز بانک مرکزی می‌داند.

*بابک زنجانی دوم واقعیت ندارد
 
زنگنه در ادامه تصریح کرد: موضوع بدهی 5.3 میلیارد دلاری که برخی با بیان حرف‌های بی‌ربط، ماجرا را بابک زنجانی دوم عنوان کردند کاملا بی‌اساس بود چنانکه در هفته‌های اخیر برخی به دنبال بابک زنجانی سازی بودند تا قبح کار بابک زنجانی اصلی را پایین آورند.
 
وی ادامه داد: این رقم 5.3 میلیارد دلاری در حساب یک شرکت اماراتی است و مشخص و مبرهن است که این پول متعلق به ما است و با رفع تحریم‌ها این پول به تصرف بانک مرکزی در می آید،همانطور که در هند نیز پول‌های ما در حساب یک شرکت پالایشگاهی است، حساب یاد شده نیز در نزد یک شرکت پالایشگاهی در امارات است.
 
وی تاکید کرد: پیش از حضور من در وزارت نفت به این شرکت میعانات گازی فروخته شده و از ابتدای سال 93 مشکل رفع شده و پول خود را وصول کردیم.

*دلیل تفاوت بدهی 5.3 میلیارد دلاری با بابک زنجانی
 
زنگنه با تاکید بر اینکه این موضوع با مسئله بابک زنجانی تفاوت دارد، ادامه داد: پولی که در اختیار زنجانی بوده مشخص نیست کجاست؛ چنانکه ما حتی راضی بودیم بابک زنجانی اعلام کند این پول در فلان حساب بلوکه شده تا بدانیم روزی این پول برمی‌گردد اما الان مشخص نیست این پول گمشده یا اصطلاحا خورده شده است.
 
وی تصریح کرد: برخی برای فروریختن قبح اتهام بابک زنجانی، چنین مباحثی را مطرح می کنند در حالی که در دوره مسئولیت ما مورد این چنینی نداشتیم و اگر کسی اطلاعاتی دارد به قوه قضاییه اعلام کند، همانطور که ما رسما در این باره به قوه قضاییه شکایت بردیم و گزارش این مساله در جلسه‌ای با حضور معاون قوه قضاییه مطرح شد. معتقدم برخی می خواهند با تشویش افکار عمومی، در فعالیت قوه قضاییه درباره زنجانی اختلال ایجاد کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه بخشی از مطالبات ما به کشور بازگشته و البته پولی که در چین و ترکیه بوده بلوکه نبوده است، گفت:  بخشی از پول‌ها متعلق به بانک مرکزی است اما پول‌ بلوکه شده در هند که بالغ بر شش میلیارد دلار می‌شود متعلق به دولت است.

سپرده‌گذاری بانک مرکزی در نیکو تخلف نبود
 
وزیر نفت گفت: بخشی از این پول‌ها از سوی بانک مرکزی در سال 90 و 91 در حساب شرکت نیکو برای طرح‌های اولویت دار پارس جنوبی سپرده‌گذاری شد که عمده این پول ها در این بخش هزینه شده است و بخشی دیگر نیز در نزد بابک زنجانی باقی مانده و وی این هزینه را که متعلق به پیمانکاران بوده به آنان پرداخت نکرده است.
 
وی تاکید کرد: سپرده‌گذاری پول بانک مرکزی نزد شرکت نیکو تخلف نیست و طبق مقررات، بانک مرکزی می تواند در این شرکت سپرده‌گذاری کند و این امر حرکتی در جهت توسعه صنعت نفت بوده است.

پول دکل را پرداخت کرده و رسید تحویل دکل را امضا کرده‌اند
 
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره دکل نفتی مفقود شده، اظهار داشت: دکلی به مبلغ 88 میلیون دلار توسط شرکت تاسیسات دریایی خریداری شد، این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی نفت و تعاونی بازنشستگان ناجا است و بخشی از سهم این شرکت نیز به پرسنل تعلق دارد.
 
وی ادامه داد: 20 روز از عمر این دکل می گذشته است و چند روز قبل از خرید این دکل، یک شرکتی آرژانتینی همین دکل را 66 میلیون دلار خریداری و به شرکت تاسیسات دریایی با مبلغ 88 میلیون دلار فروخته است.
 
وزیر نفت اضافه کرد: همان روز طبق اسناد، مدیریت شرکت تاسیسات دریایی، سند تحویل دکل را امضا کرده اما دکلی تحویل گرفته نشده است.

وی افزود: از سوی دیگر 20 درصد مبلغ دکل در ابتدا به عنوان پیش پرداخت داده شده اما پس از مدتی شرکت صاحب دکل قرارداد را فسخ می‌کند زیرا بقیه پول دکل از سوی شرکت واسطه طرف قرارداد با شرکت تاسیسات دریایی به شرکت مالک دکل پرداخت نشد؛ اما همچنان باقیمانده 88 میلیون دلار از سوی تاسیسات دریایی پرداخت شده و به حساب هایی ریخته می‌شود به گونه‌ای که کل هزینه دکل به شرکت طرف قرارداد با شرکت تاسیسات دریایی پرداخت شده است.
 
وی ادامه داد: مالک اصلی دکل نیز به دلیل عدم دریافت اصل پول، دکل خود را برده و تحویل نمی‌دهد و به عبارتی کل مبلغ دکل پرداخت شده اما دکلی تحویل داده نشده است.
 
زنگنه تصریح کرد: در عمل دکل از شرکتی خریداری شده که مالک آن نبوده است؛ در عین حال این دکل با مبلغ بالاتری نسبت به قیمت اولیه شرکت اصلی فروشنده خریداری شده اما تحویل گرفته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بحث اصلی در بحث دکل، بازگرداندن پول دکل بوده و این پول از محل پارس جنوبی پرداخت شده است، گفت: در قوه قضاییه در این باره شکایت شده و باید مشخص شود این پول کجا رفته است؛ چرا که دکلی وجود ندارد و در این میان اتفاقات شبهه‌داری رخ داده است.

وی تاکید کرد: 88 میلیون دلار پول مملکت باید بازگردانده شود؛ چنانکه اصل هزینه زمانی پرداخت شده که شرکت فروشنده اصلی دکل، قرارداد خود را فسخ کرده بوده است.
 
زنگنه با طرح این پرسش که چرا با وجود آنکه دکلی تحویل نگرفته‌اند امضا کرده‌اند که این دکل دریافت شده است؟ گفت: چرا رسید دریافت دکل را امضا کرده‌اند و بقیه پرداخت‌ها چرا انجام شده است؟ این اتفاق سوال برانگیز است و بسیاری از این اتفاقات بدون موافقت هیات مدیره شرکت و عدم طی مراحل قانونی و روال طبیعی انجام شده است.

*دستور پیگیری خریداری دکل اسقاطی را دادم
 
وی با بیان اینکه داستان دکل بسیار مسئله‌دار است تصریح کرد: به دنبال کیفر دادن کسی نیستیم و برای بازگرداندن این هزینه تلاش می کنیم.

وزیر نفت اضافه کرد: در عین حال یک دکل اسقاطی نیز خریداری شده که دستور پیگیری دادم و آن هم باید پیگیری شود.

*2.5 میلیارد دلار در ایتالیا و یونان و انگلستان پول داریم
 
وی در ادامه اظهار داشت: در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، یونان، انگلستان پول داریم و مجموع این ارقام نزدیک به 2.5 میلیارد دلار می شود.

وی افزود: برخی شرکت‌ها مانند شل آمادگی دارند که با رفع تحریم‌ها، پول‌ بلوکه شده ما را برگردانند و ممکن است برخی با تاخیر این کار را انجام دهند.
 
زنگنه تاکید کرد: اگر اشکالی در جایی دیگر نیز وجود دارد باید پیگیری شود اما این امر دلیل آن نیست که موضوعات دیگر و تخلفات بزرگ را کمتر پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از یکسال است که به معاون اول رییس جمهوری در باره دکل نامه نوشتم و سازمان بازرسی نیز پیگیر این موضوع بوده است، گفت: پرونده دیگری نیز در این باره وجود دارد که برای خریداری 30 دکل آبی و خشکی با یک شرکت چینی قرارداد بسته شده و باید مسائل پیرامون آن حل شود.
 
*برای رسیدن به حقمان در بازار نفت از کسی اجازه نمی‌گیریم
 
زنگنه در ادامه اظهار داشت: تولید نفت ما، قبل تحریم ها حدود 3.9 میلیون بشکه در روز بود که بعد از تحریم بیش از یک میلیون بشکه از میزان تولید نفت خام ایران کم شد.
 
وی با بیان اینکه به اوپک نامه نوشتیم که تحریم‌ها در حال برداشته شدن است و ما به سهم خود در بازار بر می‌گردیم، گفت: برگشتن بعد از تحریم اجازه نمی‌خواهد؛ چراکه ما یک سابقه تاریخی داریم و برای رسیدن به حقمان از کسی اجازه نمی گیریم.

*حداقل 500 هزار بشکه به تلوید نفت اضافه می‌کنیم
 
وزیر نفت تاکید کرد: از همین امروز برای بازاریابی نفت خام در تلاش هستیم و حداقل 500 هزار بشکه به تولید روزانه خود اضافه می‌کنیم.
 
وی تصریح کرد: تجربه طولانی مدت نشان داده اوپک درباره بازار پخته عمل می‌کند اما اگر فرض کنیم سهمی از تولید کشورهای عضو برای افزایش تولید ایران کم نشود، برای مدتی قیمت نفت کاهش می‌یابد و دیگرانی که تولید نفت بالایی دارند از افتادن قیمت‌ها ضرر خواهند کرد.
 
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره امکان احراز دبیرکلی ایران در اوپک و نقش دیپلماسی نفتی، گفت: احراز دبیر کلی اوپک به اجماع نیاز دارد و تنها مخالفت یک کشور مانع از تحقق آن می‌شود؛ کما اینکه بسیاری از کشورهای دیگر عضو هم نتوانستند دبیرکلی اوپک را به دست بیاورند چون ما مخالف دبیرکلی آنها بودیم.

*یک اراده قوی سیاسی وجود دارد که نمی‌خواهد قیمت نفت بالا برود
 
وی گفت: نفت و سیاست تفکیک‌ناپذیر است و چنانچه کشوری تصمیم بگیرد صادرات مفن خود را بالا ببرد و یا بخواهد قیمت نفت کاهش یابد نمی‌توانید او را با توجیه و توضیح قانع کنید که این کار را نکند.
 
وزیر نفت تصریح کرد: برخی می‌گویند ما دلیل کاهش قیمت نفت هستیم و اگر ایران در اوپک قاطع برخورد می کرد قمیت نفت کاهش نمی‌یافت اما این حرف منصفانه نیست و ایران به تنهایی نمی‌تواند قیمت نفت را در بازارهای جهانی نصف کند و گفتن چنین حرف هایی، ساده سازی مسائل پیچیده است.
 
وی توضیح داد: مسئله قیمت نفت بسیار پیچیده است چنانکه برخی آن را توطئه علیه ایران دانسته و عده ای آن را ناشی از اختلاف روسیه با غرب و مشکل کشورهای همسایه با ایران و مذاکرات هسته ای فرض کرده‌اند اما به هر صورت یک اراده قوی سیاسی وجود دارد که نمی خواهد قیمت نفت بالا برود.
 
*میعانات گازی روی دریا ذخیره کرده‌ایم
 
زنگنه در ادامه درباره ذخیره محموله‌های نفت ایران روی دریا و امکان افزایش صادرات نفت در سریع‌ترین زمان ممکن، اظهار داشت: روی دریا ذخیره نفت خام نداریم اما محموله‌های میعانات گازی روی دریا داریم چراکه می‌توان تولید نفت خام را متوقف کرد اما درباره میعانات گازی چنین امکانی وجود ندارد.
 
وی گفت: برخی می گویند ایران یکسال و نیم طول می کشد تا تولید خود را افزایش دهد و پیشنهاد می دهم این افراد بنشینند و نگاه کنند که این اتفاق چگونه رخ می دهد.

*باقیمانده فازهای پارس جنوبی ظرف 3 سال به مدار می‌آیند
 
زنگنه اضافه کرد:  برنامه ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی آغاز شده است و در پارس جنوبی همه کارهای باقی مانده را در سه سال به سرانجام می‌رسانیم چراکه پارس جنوبی بزرگترین میدان مشترک ما محسوب می‌شود.
 
وی با بیان اینکه  تراز برداشت گاز ما در پارس جنوبی همچنان منفی است و در این زمینه عقب هستیم، تصریح کرد: طرف مقابل هم به لحاظ تجمیعی و هم به لحاظ روزانه در برداشت از پارس جنوبی نسبت به ما پیشی دارد و بیش از 700 میلیون مترمکعب در روز تولید می‌کنند در حالی که ما امروز به زیر 400 میلیون متر مکعب در روز رسیده‌ایم و باید این فاصله را جبران کنیم.
 
وزیر نفت با بیان اینکه اصلی‌ترین کار ما در تولید نفت، توسعه میادین نفتی است، گفت: از میادین غرب کارون در آینده حدود 700 هزار بشکه در روز می‌توانیم نفت تولید کنیم که توسعه این بخش را ادامه داده و تسریع می کنیم.
 
وی تصریح کرد: تا آخر سال 96 تقریبا همه چیز در این بخش ها تمام است و در میدان های نفتی آزادگان و یادآوران نیز امیدواریم آخر امسال تولیدمان را اضافه کنیم و فاز نخست این میادین به بهره‌برداری برسد.

*نفتای تولید شده از پالایش میعانات خوراک پتروشیمی شود
 
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره پرهیز از خام فروشی اظهار داشت: در چارچوب اقتصاد مقاومتی، تولید میعانات گازی در سه سال آینده به یک میلیون بشکه در روز از پارس جنوبی و دیگر میادین می‌رسد و  برنامه ما این است که همه این تولیدات در کشور فرآورش شود.

وی توضیح داد: 360 هزار بشکه میعانات در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پالایش می‌شود که اواخر امسال واحد اول آن به بهره‌برداری می رسد؛ پروژه بعدی پالایش میعانات گازی، در شیراز است که 120 هزار بشکه در آنجا فراورش خواهد شد و 180 هزار بشکه نیز در نزدیک کنگان فراورش می شود.
 
وی افزود: این مجموعه می تواند یک میلیون بشکه را تحت پوشش قرار دهد و ما باید از نفتای تولیدی به عنوان خوراک پتروشیمی استفاده کنیم.
 
وزیر نفت تاکید کرد: در مناطق داخلی کشور نیاز به پالایشگاه نداریم و باید در سواحل خلیج فارس پالایشگاه‌ها را راه اندازی کنیم.
 
وی با بیان اینکه با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، شرایط ما بهتر خواهد شد، ادامه داد: برای تضمین تقاضای نفت ایران باید در خارج از کشور و در پالایشگاه‌های موجود سرمایه گذاری کنیم یعنی مثلا بخشی از سهام یک پالایشگاه را خریداری کنیم مشروط بر اینکه نفت آن پالایشگاه از ایران تامین شود.

*خوراک گاز پتروشیمی‌ها را مفت نمی‌فروشیم
 
زنگنه با اشاره به تولید  25 میلیون تن اتانول حاصل از گاز در 5 سال آینده، گفت: در این بخش مجوزهایی بیش از نیاز ارائه شده و 25 میلیون تن ظرفیت وجود دارد. مجوزها صادر شده اما بازاری وجود ندارد.
وی تصریح کرد: تولید روزانه 3 میلیون تن پروپیلن و تخفیف خوراک پتروشیمی ها به آن معنا نیست که می خواهیم به هر قیمتی گاز را بفروشیم و معنای آن مفت فروشی نیست و برای ایجاد رقابت در صنعت این اقدام انجام می شود.
 
وزیر نفت تاکید کرد: صادرات گاز به همسایه ها برای ما در اولویت است و حتا اگر LNG هم صادر کنیم درآمد ما بیشتر است.

*صادارت گاز به اروپا صرفه ندارد
 
وی با بیان اینکه: در حال حاضر صرف نمی کند که گاز را به اروپا صادر کنیم، گفت: هدف ما صادرات به هر قیمتی نیست بلکه به دنبال افزایش درآمد هستیم؛ اما مسیر بعضا طولانی است و هرچه ما به همسایه های نزدیک گاز بفروشیم، شرایط بهتر است.
 
زنگنه درباره حضور شرکت‌های بزرگ دنیا در صنعت نفت ایران اظهار داشت: مدیران شرکت های بزرگ خارجی برای همکاری با ایران در زمینه نفت صحبت می‌کنند و ما نیز در مقابل به این کشورها اعلام می کنیم شرایط فرق کرده و باید سرمایه گذاری کنید.
 
وی افزود: اصل حضور شرکت‌های سطح اول خارجی در ایران برای تقویت فناوری ملی است و پول در مراحل بعد است.

*برای حضور شرکت‌های آمریکایی در نفت ایران محدودیت قائل نیستیم

وزیر نفت با بیان اینکه برای هیچ کشور و شرکتی محدودیت قائل نیستیم، گفت: آمریکایی‌ها از سوی دولتشان در زمینه همکاری اقتصادی با ایران منع شده‌اند اما ایجاد رقابت به سود ملت ما خواهد بود و ما منعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی قائل نیستیم.
 
وی با بیان اینکه  2.5 میلیون خانوار در کشور گاز ندارند و باید به آنها گاز رسانی کنیم، درباره تعرفه‌ها گفت: مشترکان هرچه تصاعدی از گاز استفاده کنند قیمت نیز افزایش می یابد؛ ما ساختار تعرفه را دست نزدیم و تنها 15 درصد در همه زمینه ها اضافه کردیم.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط زنگنه دکل نفت