۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

تأثیر زمین‌خواری در گردوغبار از زبان ابتکار

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: خیلی جاها که جنگل تغییر کاربری پیدا کرده به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده که مراقبت مردم در این زمینه نقش کلیدی دارد و دولت هم کمک می‌کند تا بتوانیم جنگل‌های خود را برای جلوگیری از مشکلاتی مانند گرد و غبار حفظ کنیم.
کد خبر : ۲۵۱۶۰۵
صراط: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از رفع تصرف هزاران هکتار مناطق حفاظت شده در لواسانات و میانکاله و سایر مناطق دیگر با همکاری محیط زیست و دستگاه قضایی خبر داد.

معصومه ابتکار صبح امروز در حاشیه مانور بزرگ اطفای حریق در یاسوج در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گرد و غباری که در نواحی غربی و جنوبی و برخی نقاط مرکزی کشور می‌بینیم بخشی از آن منشأ خارجی داشته و از نقاطی مثل عراق و عربستان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این معضل اکنون معضلی منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای شده و به دلیل خشکسالی‌های طولانی و مشکلات مدیریت مراتع در سطح منطقه است و همین موجب افزایش گرد و غبار و طوفان‌های ناشی از آن و اثرات سوء حاصله شده است و البته برخی کانون‌ها داخلی است که برای آن‌ها دولت یک برنامه‌ریزی را از سال گذشته شروع کرده است.

این مسئول بیان کرد: پیش‌بینی گرد و غبار بر عهده سازمان مدیریت بحران بوده و علاوه بر آن سازمان جنگل‌ها و مراتع در مقابله با این کانون‌ها از جهت کاشت گونه‌های مقاوم و تثبیت خاک نقش دارند.

وی به نقش محیط زیست در این زمینه اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست در ایجاد هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه‌ها نقش اصلی دارد و همچنین پایش کیفیت هوا را بر عهده دارد.

ابتکار خاطرنشان کرد: استان به استان در حال شناسایی کانون‌های داخلی گرد و غبار هستیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم که این خود کاری بسیار بزرگ است.

وی افزود: برای نمونه در خوزستان 400 هزار هکتار اراضی داریم که کانون‌های گرد و غبار بوده و کاهش بارندگی نیز در آن‌ها اتفاق افتاده است.

ابتکار با بیان اینکه متأسفانه کانون‌های جدید گرد و غبار در حال افزایش است، تصریح کرد: راهکار اصلی مدیریت بهتر مراتع و جلوگیری از تخریب مرتع و فرسایش خاک است و باید مراتع و جنگل‌ها را حفظ کنیم و اجازه تخریب آن‌ها را ندهیم و مدیریت درست آب داشته باشیم تا بتوانیم با کانون‌ها مقابله کنیم.

وی افزود: مردم باید آمادگی لازم را برای مقابله با گرد و غبار داشته باشند و با پیش‌بینی‌هایی که سازمان هواشناسی دارد و با همکاری شهرداری‌ها آمادگی کافی در درون شهرها باشد تا بتوانیم آثار و عوارض را به حداقل برسانیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در مناطق جنگلی و حفاظت شده با کمبود محیط‌بان و جنگل‌بان مواجه هستیم، افزود: نیروهای حفاظتی در سازمان جنگل‌ها و محیط زیست باید افزایش پیدا کند.

این مسئول استفاده از روش‌های جدید و فناوری‌های جدید را از دیگر راه‌های مقابله با گرد و غبار ذکر کرد و گفت: باید جلوی دخل و تصرفات در اراضی را بگیریم از جمله زمین‌خواری که دولت جدید در حال مقابله با آن است.

ابتکار در همین خصوص گفت: در استان‌هایی که مواردی در گذشته از مناطق حفاظت شده تصرف شده بود اکنون با همکاری قوه قضاییه رفع تصرف اتفاق افتاده است.

وی گفت: هزاران هکتار در استان تهران در مناطقی مثل لواسانات و در میانکاله مازندران رفع تصرف انجام شده و در بسیاری جاهای دیگر این اقدام در حال انجام است.

ابتکار افزود: مردم نقش خیلی زیادی در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست دارند و با مشارکت مردم می‌توان جلوی تصرف‌ها و تغییر کاربری‌ها را گرفت.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: خیلی جاها که جنگل تغییر کاربری پیدا کرده به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده که مراقبت مردم در این زمینه نقش کلیدی دارد و دولت هم کمک می‌کند تا بتوانیم جنگل‌های خود را برای جلوگیری از مشکلاتی مانند گرد و غبار حفظ کنیم.
منبع: فارس