۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

تظاهرات مکزیکی‌ها علیه قتل یک عکاس

یک سازمان غیردولتی در مکزیک در 24 مارس (4 فروردین) گزارش داد که حملات ثبت شده علیه خبرنگاران در دو سال اخیر همزمان با دوران ریاست جمهوری «نیتو» 80 درصد افزایش یافته است.
کد خبر : ۲۵۱۶۱۰
صراط: قتل عکاس خبری در مکزیک سبب وقوع تظاهرات‌های متعدد و گسترده در سرتاسر این کشور آمریکای لاتین شده است.

به نقل از «تله سور»، گزارشگران، خبرنگاران، عکاسان خبری و فعالان مدنی روز گذشته به خیابان‌های چندین استان در مکزیک آمدند تا اعتراض خود به قتل «روبن اسپینوسا بسریل» عکاس خبری‌ای که جسد وی روز جمعه و در مرکز «مکزیکوسیتی» پایتخت این کشور یافت شد، نشان دهند.

اغلب تظاهرات‌کنندگان با لباس‌های مشکی و همچنین با در دست داشتن گل، شمع و عکس این عکاس خبری در این تجمع شرکت کردند.

«رفوخیو روئیز» نماینده اتحادیه خبرنگاران در مرکز استان «خالیسکو» در غرب مکزیک در این راستا اظهار داشت که ما بنا به درخواست همکاران خود در اینجا جمع شدیم تا اعتراض خود به این قبیل اقدامات و خشونت‌ها که جامعه خبری را مورد تهدید قرار می‌دهند، نشان دهیم.

وی همچنین از دولت «انریکه پنیو نیتو» رئیس‌جمهور مکزیک خواست تا از کارکنان بخش‌های خبری حمایت کند.

«رافائل دل ریو» همکار «اسپینوسا» در مجله «پروسسو» ضمن شکایت از فضای ناامنی که خبرنگاران با آن روبه‌رو هستند، عنوان کرد که وی و همکارانش بارها به خاطر حرفه خبری خود مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

«پدرو ماتیاس» یکی دیگر از خبرنگاران و همکاران «اسپینوسا» نیز اظهار داشت که خبرنگاران همچنان هدف تهاجمات گوناگون هستند.

  «اسپینوسا» به مدت 8 سال در منطقه «براکروز» در مکزیک مشغول به فعالیت بود اما از دو ماه قبل به علت دریافت تهدیدات فراوان مجبور به ترک آن منطقه شد.

کمیسیون حقوق بشر ناحیه فدرال در محکومیت این جنایت و تمامی خشونت‌های صورت گرفته علیه خبرنگاران در مکزیک، با خانواده این مقتول اعلام همدردی کرد.

این کمیسیون همچنین از دادستانی کشور خواست تا بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام دهد و به مسئولان نیز ضرورت حمایت از خانواده عکاس خبری مقتول را یادآور شد.

مکزیک یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای خبرنگاران محسوب می‌شود؛ بین سالهای 2000 تا 2014 کمیسیون ملی حقوق بشر شمار قتل خبرنگاران در این کشور را 87 نفر برآورد کرد؛ این در حالی است که دادستانی ویژه جرایم مربوط به آزادی بیان این تعداد را 102 نفر اعلام کرده است.

یک سازمان غیردولتی در مکزیک در 24 مارس (4 فروردین) گزارش داد که حملات ثبت شده علیه خبرنگاران در دو سال اخیر همزمان با دوران ریاست جمهوری «نیتو» 80 درصد افزایش یافته است.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط مکزیک عکاس