۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹

شهرداد روحانی: نوازنده‌ حرفه‌ای کم داریم

شهرداد روحانی گفت: قسمت اول این کنسرت برای ارکستر زهی نوشته شده و چند قطعه با پیانو هم اجرا می‌شود، اما من در بخش اول، پیانو نخواهم زد، همچنین چند قطعه باتم محلی هم اجرا می‌شود.
کد خبر : ۲۵۱۶۱۴
صراط: نشست خبری شهرداد روحانی آهنگساز و رهبر ارکستر صبح امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

شهرداد روحانی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به کنسرت پیش‌رویش گفت: به دلیل اینکه مراحل اخذ مجوز به طول انجامید، تا دیروز بعدازظهر تمرین‌ها را آغاز نکرده بودیم. در عین حال،‌تبلیغات نیز انجام نشده بود.

وی در ادامه در خصوص قطعه پیتر بروک که در این کنسرت به اجرا درخواهد آورد، گفت: این قطعه راوی دارد، اما بدون راوی هم می‌توان آن را اجرا کرد، من علاقه داشتم برای اجرای این قطعه از راوی استفاده کنم، اما برای انجام این کار نیاز به برنامه‌ریزی طولانی داشتیم.

روحانی ادامه داد: من در آینده این قطعه را با حضور راوی روی صحنه خواهم برد. روای این اثر باید شخصیتی شناخته‌شده باشد و درعین حال تجربه بازیگری را نیز داشته باشد. با چند تن از دوستان درحال مشورت هستیم تا به یک جمع‌بندی برای انتخاب راوی برسیم.

این رهبر ارکستر در خصوص رپرتوار این کنسرت گفت: قسمت اول برای ارکستر زهی نوشته شده و چند قطعه با پیانو اجرا می‌شود، اما من در بخش اول، پیانو نخواهم زد، همچنین چند قطعه باتم محلی هم اجرا می‌شود. همچنین در این بخش قطعه باغ ایرانی با سلوی ویالن به نوازندگی میلاد عالمی روی صحنه خواهد رفت. در قسمت دوم، من پیانو خواهم زد و ارکستر بادی نیز اضافه خواهد شد.

وی ضمت اشاره به حضور نوازنده‌های جدید در این ارکستر گفت: در ترکیب ارکستر یک سری نوازنده‌های جدید وجود دارد که برای اولین بار است در ارکستر می‌نوازند، هر چند که آماده شدن یک نوازنده برای حضور در ارکستر زمانی نزدیک به 20 یا 30 سال نیاز دارد. به هر ترتیب، ما دو تمرین را تا به امروز انجام دادیم و تا روز اجرا، دو تمرین دیگر را نیز انجام می‌دهیم. مایستر این ارکستر نیز همایون رحیمیان خواهد بود.

روحانی در خصوص نوازنده‌های این ارکستر و حضورشان در دیگر ارکسترهای فعال گفت: اینکه شما مدام اسم‌های مشترک می‌شنوید برای این است که نوازنده حرفه‌ای کمتر داریم. من هر وقت به ایران می‌آیم، با چهره‌ها و نوازنده‌های جدیدی آشنا می‌شوم و این خیلی مثبت است، اما همین نوازنده‌ها باید سال‌ها در کنسرواتورها و آنسامبل‌های مختلف ساز بزند تا به یک نوازنده حرفه‌ای تبدیل شوند.

وی افزود: برای کشور 80 میلیونی این تعداد نوازنده حرفه‌ای، بسیار کم است. می‌گویند در کشور چین یک و نیم میلیون نفر پیانیست وجود دارد، من نمی‌گویم خودمان را با چین مقایسه کنیم، اما نسبت به تعداد جمعیت جوان کشورمان، این تعداد نوازنده کم است. من امیدوارم روزی برسد که چند ارکستر فعال همزمان با یکدیگر کار بکنند.

روحانی ادامه داد: نوازنده هر چه تجربه بیشتری داشته باشد و در سبک‌های مختلف کار کرده باشد، به نوازنده حرفه‌ای تبدیل خواهد شد. مطمئن باشید اگر تعداد نوازنده‌های حرفه‌ای ما به اندازه مناسبی بود، این افراد در ارکسترهای جداگانه فعالیت می‌کردند و همزمان در چند ارکستر ساز نمی‌زدند.

این آهنگساز تصریح کرد: در شهر لس‌آنجلس که من ساکن آنجا هستم 10 ارکستر حرفه‌ای داریم، جمعیت این شهر نسبت به تهران بسیار کم است، اما در این شهر 10 ارکستر حرفه‌ای یعنی ارکستری که تمام‌وقت کار می‌کنند وجود دارد و در هر کدام از این ارکسترها بین 70 تا 100 نوازنده فعالیت می‌کنند.

روحانی با اشاره به محدودیت زمانی که برای برگزاری این کنسرت وجود داشته، گفت: ما چون محدودیت زمانی داشتیم، باید می‌دیدیم که کدام نوازنده وقتش آزاد است، به همین خاطر بخشی از نوازنده‌ها از ارکستر سمفونیک، بخش یاز ارکسترهای دیگر و بخشی دیگر هم از نوازنده‌های آزاد انتخاب شدند.

حمید اسفندیاری تهیه‌کننده این کنسرت نیز در پایان این نشست خبری گفت: مراحل کسب مجوز این کنسرت در زمان مدیریت آقای ارجمند طی شده بود، اما با جابجایی در دفتر موسیقی، دوستان خواستند که دوباره این مراحل طی شود. از طرفی، اماکن نیز باید نوازنده‌ها را استعلام می‌کرد که پروسه همین کار باعث تأخیر در رود کسب مجوز شد.
منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز