۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

پروشنکو: پوتین تمام اروپا را می‌‌خواهد

رئیس‌جمهور اوکراین در اظهاراتی با محتمل دانستن تهاجم روسیه به فنلاند و کشورهای حوزه دریای بالتیک مدعی شد که پوتین تمام اروپا را می‌خواهد و الحاق کریمه به روسیه نظام امنیت بین‌المللی را درهم شکسته است.
کد خبر : ۲۵۱۶۴۵
صراط: رئیس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگو با رادیو بین‌المللی فرانسه، با محتمل دانستن تهاجم روسیه به فنلاند و کشورهای حوزه دریای بالتیک مدعی شد: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تمام اروپا را می‌خواهد.

بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه، «پترو پروشنکو» طی این گفت‌وگو مدعی شد: «پوتین تا جایی که به وی اجازه داده شود، پیش خواهد رفت. او تمام اروپا را می‌خواهد.»

وی افزود: «با الحاق کریمه به روسیه و تجاوزات صورت گرفته در شرق اوکراین، پوتین سیستم امنیت بین‌المللی را درهم شکسته و نقض کرده است.»

پروشنکو ادامه داد: «احتمال تهاجم روسیه به فنلاند وجود دارد و فنلاند از این مسئله به خوبی آگاه است. تهاجم روسیه علیه کشورهای حوزه دریای بالتیک و حوزه دریای سیاه نیز محتمل است. به همین دلیل زمانیکه ما از اوکراینی‌هایی که در شرق کشورمان مبارزه می‌کنند، صحبت می‌کنیم، تنها از مبارزه برای تمامیت و استقلال اوکراین سخن نمی‌گوییم بلکه بحث مبارزه آنها برای دموکراسی، آزادی و امنیت تمام قاره اروپا مطرح است.»

بر اساس این گزارش، شبه‌جزیره کریمه در ماه مارس سال گذشته پس از آنکه ناآرامی‌ها و شورش خیابانی مورد حمایت غرب به سقوط دولت یانوکوویچ منجر شد، طی یک همه‌پرسی از اوکراین جدا شده و به فدراسیون روسیه پیوست.

دو سوم ساکنان این شبه‌جزیره روس هستند. کریمه تا چند دهه قبل و تا پیش از آنکه رهبر وقت شوروی آن را عنوان «نشان حسن نیت» به اوکراین ببخشد، بخشی از خاک جمهوری روسیه بود.
منبع: فارس