۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵

درآمد داعش از فروش گندم مسروقه

گزارش‌ها نشان می‌دهد که گروه تروریستی تکفیری «داعش» از فروش گندم سرقت کرده از کشاورزان مناطق تحت تصرفش، سالیانه 200 میلیون دلار کسب می‌کند.
کد خبر : ۲۵۱۶۵۱
صراط: گندم مهمترین غذا و اصطلاحا قوت غالب ساکنان مناطقی است که گروه تروریستی تکفیری «داعش» آنها را تصرف می‌کند.

این موضوعی است که داعش نیز به آن واقف است، به همین منظور به محض آنکه منطقه‌ای به تصرف این گروه تکفیری درآمد، برای تثبیت نفوذ خود، اقدام به دست گذاشتن روی این محصول می‌کند.

همچنین در برخی مناطق تحت سیطره‌اش در سوریه و عراق پس از تثبیت مواضع و تحکیم موقعیت خود اقدام کشت گندم در بخشی از زمین‌های زراعی آن مناطق می‌کند.
اما اغلب گندمی که در اختیار این گروه تکفیری قرار دارد، گندم‌های سرقت شده از کشاورزان و یا سیلوهایی است که در مناطق تصرف شده بدست این گروه قرار دارد، به گونه‌ای که عناصر داعش در ژوئن سال 2014 در حمله به 2 استان نینوا و صلاح الدین انبارهای گندم این 2 استان را نیز تصرف کردند.

2 استان نینوا و صلاح الدین بیش از یک سوم گندم و 40 درصد جو کشور عراق را تولید می‌کنند و به این طریق داعش بر یک سوم گندم و 40 درصد جو عراق سیطره پیدا کرد.

افزون بر اینکه در مناطق تحت تصرف داعش سیلوهای گندم و جو بسیاری وجود داشت که گندم و جو کشت شده در مناطق  شمالی عراق و شمال شرقی سوریه را نگهداری می‌کرد.

در سوریه داعش بر 30 درصد تولید گندم در دو استان رقه و دیر الزور سیطره دارد که تحت نفوذ این گروه است.

این گروه تکفیری همچنین 75 درصد تولید پنبه سوریه را نیز در دست گرفته است. سوریه تا پیش از آغاز بحران در این کشور، از جمله بزرگترین تولید کنندگان پنبه جهان بود.

داعش همانند نفت مسروقه از میدان‌های نفتی سوریه و عراق، در خصوص گندم و جو نیز اقدام به فروش آنها به خارج از طریق کشور ترکیه نمود و گزارش‌ها در این خصوص نشان می‌دهد که فروش این گندم سالیانه 200 میلیون دلار برای داعش درآمد زایی داشته است.

منبع: فارس