۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳

انتقاد از رفتار روحانی در کردستان

رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان گفت: آقای روحانی در جلسه شورای اداری استان هم هیچ واقعیتی در خصوص استان مطرح نکرد و بنده احساس کردم که رئیس جمهور اطلاعات کلی در خصوص استان کردستان ندارد.
کد خبر : ۲۵۱۷۳۳

صراط: سید احسن علوی دوشنبه شب در مصاحبه با خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: استان کردستان به دلیل دارا بودن شرایط خاص، از سایر استان‌های کشور متمایز است و حتی به دلیل دیدگاه‌های کارشناسی تنگ‌نظرانه‌ای که در استان وجود دارد، با مشکلات زیادی روبروست.

به گفته رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، عدالت دو سویه است که باید هم بیت‌المال و هم حقوق مردم را در نظر گرفت اما متاسفانه بدنه ادارات در کردستان به مانند ترمز عمل می‌کنند و طوری هم به ذهن مردم القا شده است که دیگر معترض نباشند.

وی برای این گفته خود، مثال اخذ مالیات در کردستان را به میان آورد که با وجود درآمد کم مردم، اما مالیات‌های بالایی از مردم می‌گیرند و با این وجود، شأن مودی مالیاتی هم رعایت نمی‌شود.

به مسئله مناطق آزاد بانه و مریوان توجهی نشد

علوی در ادامه سخنان خود به سفر رئیس جمهور به کردستان اشاره کرد و گفت: قبل از انجام این سفر، جلساتی با معاونین آقای روحانی در خصوص مطالبات و مشکلات استان برگزار شد هر چند ما از رئیس جمهور گلایه داریم که حداقل باید نیم ساعت از وقت خود را برای شنیدن درددل‌های مردم کردستان از زبان نمایندگان آنها اختصاص می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که مشکل عمده کردستان، بحث اشتغالزایی و بیکاری است و از 124 هزار درخواست مردم استان در سامانه 111، حدود 70 درصد آن به بحث اشتغال مربوط می شود، از رئیس جمهور درخواست داشتیم که حداقل یک کلنگ‌زنی در یکی از شهرستان‌ها و یا به طور خاص در سنندج داشته باشد تا امیدی در دل این جوانان ایجاد و در آینده زمینه‌ای برای اشتغال آنان فراهم شود که متاسفانه این مسئله انجام نشد.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: بحث تبدیل مناطق ویژه بانه و مریوان به مناطق آزاد یکی دیگر از درخواست‌های وکلای مردم استان از آقای روحانی بود که در این سفر به این موارد هم اشاره‌ای نشد.

وی اضافه کرد: آقای روحانی در جلسه شورای اداری استان هم هیچ واقعیتی در خصوص استان مطرح نکرد و حتی انتظار نمایندگان مردم در اثربخشی سفر رئیس جمهور در توسعه کردستان محقق نشد و بنده احساس کردم که رئیس جمهور اطلاعات کلی در خصوص استان کردستان ندارد.

علوی، عدم اجازه به حضور خبرنگاران در شورای اداری، برخوردهای نامناسب اکیپ‌های همراه رئیس جمهور و بسته عمل‌کردن و حتی محاصره رئیس جمهوری و عدم اجازه به وی برای شنیدن صدای طیف‌های مختلف در این سفر را از جمله مواردی نام برد که جای انتقاد دارد.

وی همچنین به اعتبارات مصوب این سفر اشاره کرد و گفت: در صورتی که تخصیص‌ها به صورت 100 درصد انجام شود در اجرای پروژه‌ها امیدی هست اما اگر تخصیص نباشد، این اعتبارات در حد حرف می‌ماند.

مطالبات مردم استان برآورده نشده است

این نماینده مجلس عنوان کرد: مردم کردستان رأی بالایی به آقای روحانی دادند که تاکنون چنین موردی اتفاق نیفتاده بود اما تا امروز آنچنان که شاید و باید، مطالبات مردم استان برآورده نشده است.

وی تصریح کرد: کردستان اکنون متوقف انتخابات 7 اسفند سال جاری است و بسیاری از کارها متاثر از این انتخابات است در صورتی که نباید اجازه داد چنین وضعیتی ایجاد شود.

رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی تاکید داشت: اگر مسئولان به این منوال کار کنند، وضعیت کردستان بهتر نمی‌شود و این در حالی است که اکنون بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس، کار فرماندار، شهردار و بخشدار را پیگیری می‌کنم و انجام می‌دهم.

علوی گفت: مسئولان دولتی در کردستان کاری کرده‌اند که بنده درگیر یک سری قضایا و مطالبات مردم شوم و از اصل کار خود دور بمانم و باید متذکر شوم که دود درگیری مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس به چشم مردم می‌رود.

استان کردستان در بخش‌های زیادی تعطیل است

وی تصریح کرد: استان کردستان در بخش‌های زیادی تعطیل است و اگر مسئولان در استان خوب عمل می‌کردند اکنون مسکن مهر به چنین سرنوشتی دچار نمی‌شد.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این موضوع که کردستان از نظر زیرساخت فناوری اطلاعات، استان آخر کشور است، گفت: کردستان هر روز تحلیل می‌رود و مسئولان هر آن وعده جدید از فرآوری طلای استخراج شده در کردستان می‌دهند و حتی اطلاعات کافی هم در زمینه‌های مختلف به نمایندگان نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت: در استان کردستان قابلیت‌های زیادی وجود دارد که به ارزش افزوده تبدیل نمی‌شود و حتی خارج از این موضوع، با وجود اینکه کارگاه‌های تولیدی در استان وجود دارد اما مسئولان برخی ادارات نیازمندی‌های خود را از استان‌های دیگر خریداری می‌کنند چون منفعت آنها در این مسئله است و مسئولان استان هم نسبت به این قضیه بی‌تفاوت هستند.

اراده‌ای برای کار در استان کردستان وجود ندارد

این نماینده مجلس تصریح کرد: اراده‌ای برای کار در استان کردستان وجود ندارد و ظرفیت‌های استان در توسعه آن استفاده نمی‌شود.

علوی همچنین افزود: اطلاعات کافی در خصوص استان به آقای استاندار در یک اتاق بسته نمی‌رسد در صورتی که استاندار باید با سفر به شهرستان‌ها و تشکیل جلسات، مسائل و مشکلات شهرستان‌ها را به صورت مستقیم از زبان مردم بشنود.

رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه استفاده از برخی نیروهای غیربومی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر در بدنه مدیریتی استان از نیروهای غیربومی استفاده می‌شود باید یک سر و گردن از نیروهای بومی بالاتر باشد نه اینکه یک نیروی غیربومی از چند استان آن طرف‌تر بکارگیری شود که توانایی لازم را ندارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: شرایط کردستان به گونه‌ای است که صحبت از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی دردی از آن دوا نمی‌کند بلکه باید همه به فکر توسعه و پیشرفت استان و منفعت اساسی مردم باشند.

منبع: فارس