۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
روز شمار تاریخ/

بحرین مستقل شد و شاه تبریک گفت!

تشکیل پلیس جنوب در پی انعقاد قرارداد 1915 میان روسیه و انگلیس (1294 ش) و شیخ نشین بحرین اعلام استقلال کرد. شاه ایران استقلال بحرین را تبریک گفت از رویداد‌های تاریخی امروزاند.
کد خبر : ۲۵۱۷۶۸
صراط: امروز 13 مرداد 1394 خورشیدی برابر با 18 شوال 1436 هجری و 4 آگوست 2015 میلادی است و رویداد‌های تاریخی زیر رخ داده‌اند.

*تشکیل پلیس جنوب در پی انعقاد قرارداد 1915 میان روسیه و انگلیس (1294 ش)

با گسترش شعله‌‏های جنگ جهانی اول، دولت‌‏های روس و انگلیس که نفوذ آلمان‌‏ها را در ایران بر خلاف منافع خود می‌‏دیدند، در قراردادی محرمانه، منطقه بی‌‏طرف ایران را که در قرارداد 1907 م پیش ‏بینی شده بود، میان خود تقسیم و توافق کردند برای حفظ منافع خود در ایران، قشونی تشکیل دهند.

از این رو، روس‌‏ها نیروی قزاق را به استعداد یازده هزار نفر با فرماندهی خود ایجاد کردند و دولت انگلستان، قوایی درجنوب کشور به نام پلیس جنوب تشکیل داد.

افسران انگلیسی در رأس پلیس جنوب و افراد داوطلب هندی و ایرانی، سربازان آن را تشکیل می‌‏دادند. وظیفه اصلی این پلیس، تخلیه جنوب ایران از آلمان‏‌ها و عوامل آنها بود. پس از این قرارداد محرمانه، روس‏ها تا اصفهان پیش روی کردند و قلمرو نفوذ خود را از تهران به اصفهان گسترش دادند.

*افتتاح فرودگاه بین ‏المللی "مهرآباد" در تهران (1337 ش)

*حزب ایران نوین برای مطبوعات وابسته به خود باشگاه دائر کرد(1349ش)

*شیخ نشین بحرین اعلام استقلال کرد. شاه ایران استقلال بحرین را تبریک گفت.(1350ش)

*در ساعت 18، مراسم بزرگداشتی در کرمانشاه به مناسبت درگذشت آیت الله معصومی همدانی(1357ش)


با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر و سخنرانی آقای عبدالخالق عبداللهی در مسجد بروجردی برگزار گردید و در پایان ضمن برپایی تظاهرات، تعدادی از شیشه های چندین شعب بانک صادرات و سپه شکسته شد و حدود 4 نفر دستگیر شدند.


*رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 18 شوال 1436 )

*تولد "میرزا حسین نوری" عالم و فقیه شهیر مسلمان(1254 ق)

میرزا حسین نوری، عالم وفقیه مشهور مسلمان در شهر نور از شهرهای شمالی ایران در استان مازندران به دنیا آمد. میرزای نوری پس از پایان تحصیلات مقدماتی در محضر عالمان بزرگی همچون حضرات آیات: ملامحمدعلی محلاتی، شیخ عبدالرحیم بروجردی، شیخ العراقین عبدالحسین تهرانی، میرزای بزرگ شیرازی، شیخ مرتضی انصاری، ملاشیخ علی خلیلی، سیدمهدی قزوینی و... حاضر شد و به جایگاه رفیعی در علم دست یافت.

وی پس از طی مدارج عالی علمی، سعی و کوشش خود را در جهت کسب حدیث و جمع‏ آوری آن متمرکز کرد. میرزا حسین نوری به تدریج یکی از محدثین توانای اسلام شد و از آن پس به تالیف کتبِ ارزشمند پرداخت.

اخبار حفظ القرآن و شاخه‏ طوبی از جمله آثار میرزای نوری می‌‏باشند. همچنین ده‏ها عالم فاضل در محضر این محدث بزرگوار حاضر شده که حضرات آیات شیخ آقا بزرگ تهرانی، شیخ عباس قمی، محمدحسین کاشف الغطاء، سیدعبدالحسین شرف الدین عاملی، شیخ فضل اللَّه نوری، شیخ محمدتقی بافقی، میرزا جواد ملکی تبریزی و... از آن جمله‏‌اند. سرانجام این عالم بزرگوار در سال 1320 ق در 66 سالگی رخ در نقاب خاک کشید و در حرم امام علی(ع) مدفون گردید.

*ولادت شیخ حسین بحرانی،عالم نام ‏آشنای مسلمان(1302ق)

شیخ حسین بحرانی قطیفی از نوادگان شیخ احمد آل بحرانی، هجدهم شوال سال 1302 هجری قمری در نجف اشرف قدم به عرصه حیات گذاشت.

شیخ حسین مدت‌ها همراه پدر خود در قدیح زندگی می‎کرد؛ از این‏رو به قدیحی نیز مشهور است. شیخ حسین بحرانی قطیفی در قدیح کتابخانه‎ای تأسیس کرد و آثار متعددی به نظم و نثر به رشته تحریر درآورد.


از جمله آثار و تألیفات شیخ حسین بحرانی قطیفی می‏توان به «ریاض المدح و الرثاء لسادات النجبا»، «نزهة الناظر»، «تصریح القلوب»، منظومه‎هایی در امامت و دیوان اشعاری در رثای ائمه اطهار علیهم ‏السلام اشاره داشت.


شیخ حسین بحرانی قطیفی پیرامون اهمیت کتاب «تحف‌العقول»، در رساله اخلاق و سلوک خود، ضمن سخنانش می‌گوید: "خوشحالم که در این باب، حدیث عجیب و وافی و شافی از کتاب «تحف‏العقول»، تألیف «ابن شعبه حرانی» نقل می‌کنم. او از قدمای اصحاب ماست که شیخ مفید از او روایت نقل کرده و روزگار مانندش را نیاورده است."


از جمله آثار شیخ حسین بحرانی، می‌توان «ریاض المدح و الرثاء لسادات النجبا»، «نزهة الناظر»، «تصریح القلوب»، منظومه‎هایی در امامت و دیوان اشعاری در رثای ائمه اطهار (ع) اشاره داشت.

*رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 4 آگوست 2015 )

*آغاز قدرت بلامنازع و دیکتاتوری "آدولف هیتلر" در آلمان (1934م)

پس از آنکه آدولْفْ هیتلر در سال 1925م حزب نازی را تأسیس کرد، درصدد برآمد تا رفته رفته در ارکان قدرت آلمان نفوذ کندو کشور را در اختیار بگیرد. از این رو با به راه انداختن تبلیغات وسیع و دامنه‏ دار ضد کمونیستی و ضد یهودی و سر دادن شعارهای نژادپرستانه، خیل کثیری را در شمار طرفداران خود گرد آورد و طی سال‏های 1928 تا 1932م، کرسی‏‌های فراوانی را در پارلمان آلمان به دست گرفت.

هیتلر در ادامه کار، خود را نامزد احراز ریاست جمهوری در سال 1932م نمود ولی از هینْدِنْ‏بورگ، رئیس جمهور وقت شکست خورد، با این حال در 30 ژانویه 1932م، به صدراعظمی آلمان برگزیده شد.

هیتلر با وجود احراز این مقام، هنوز راه درازی برای رسیدن به قدرت مطلقه در پیش داشت. بنابراین با اعمال نفوذ خود توانست اختیارات فوق‏العاده‏ای از پارلمان دریافت کند و راه را برای کسب قدرت بیشتر خود هموار سازد.

مرگ هیندبورگ، رئیس جمهور سالخورده آلمان در روز دوم اوت 1934م، آخرین مانع را در راه قدرت مطلقه و بلامنازع هیتلر از میان برداشت و هیتلر همان روز، قانونی را به تصویب هیأت دولت و سپس رایْشتاک یا پارلمان آلمان نازی رساند که به موجب آن، وظایف رئیس جمهور و صدراعظم آلمان در یک‏دیگر ادغام شده و رهبر کشور از آن پس، عنوان پیشوا را داشت. این همان عنوانی بود که هیتلر در مقام رهبری حزب نازی برای خود انتخاب کرده بود.

هیتلر برای تثبیت این مقام و عنوان تازه، روز 19 اوت 1934م یک رفراندوم دیگر ترتیب داد و این بار نیز بیش از 90 درصد رای دهندگان، او را به عنوان پیشوای خود انتخاب کردند. (ر.ک: 1 مه)

*آغاز رسمی جنگ ویتنام با امریکا در پی وقوع حادثه خلیج تونکن (1964م)

بعد از جنگ جهانی دوم و ناتوانی فرانسه در حفظ سلطه خود در منطقه ویتنام، در جنوب شرق آسیا، امریکا ابتدا در پوشش اعزام مستشاران نظامی به کمک فرانسه آمد. اما پس از ناتوانی نیروهای امریکایى و بالا رفتن هزینه حضور غیرمستقیم و بدون نتیجه، در سال 1963م ایالات متحده به صورت آشکار و رسمی قوای خود را وارد ویتنام نمود و هر روز بر تعداد آنها افزود.

از سوی دیگر برخوردهای چریکی و گسترش مبارزات استقلال طلبانه مردم ویتنام باعث شد نه تنها افکار عمومی در سراسر جهان به حمایت از مردم ویتنام عمل نماید بلکه نیروهای نظامی امریکا نیز در مقاطع گوناگون دچار شکست‏های مفتضحانه‏ای شوند. در چهارم اوت 1964م، دو ناوشکن امریکایى که در خلیج تونْکَن در ویتنام شمالی مشغول گشت‏زنی بودند از سوی قایق‏های ویتنامی موسوم به "پی.تی" مورد حمله قرار گرفتند و هر دو ناوشکن غرق شدند.

قایق‏ه‌ای ویتنام سپس پایگاه‏‌های امریکا در اطراف این منطقه را با توپ‏های خود مورد هدف قرار دادند.

این حمله آن‏چنان به کارایى نیروهای نظامی و حیثیت بین‏المللی امریکا ضربه وارد ساخت که سه روز بعد در 7 اوت 1964م، کنگره امریکا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا برای دفع هر نوع حمله و خطر نسبت به نیروهای امریکایى دست به هر اقدامی بزند.

وارد شدن نیروهای فراوان امریکایى به منطقه ویتنام نیز در راستای اجرای این قانون صورت گرفت اما بدیهی‏ترین نتیجه این اقدام، رسوایى و آشکار شدن ماهیت تجاوزکارانه امریکا در عرصه بین‏المللی بود. واقعه خلیج تونکن در واقع آغازی بر جنگ خونین نه ساله در ویتنام بود که تلفاتی بسیار بر جای نهاد.

آن گونه که اسناد محرمانه وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، نشان می‏‌دهد و در ژوئن سال 1971م توسط روزنامه‏‌های عمده انتشار یافت، سوء استفاده از حادثه خلیج تونکن باعث شد تا یک توطئه سازمان یافته برای توسعه جنگ علیه مردم ویتنام و به منظور سرنگون ساختن دولت ویتنام شمالی شکل گیرد.

*تولد "نیلْسْ هنریک آبِلْ" ریاضی‏دان نابغه نروژی (1802م)

نیلْسْ هنریک آبل، ریاضی دان نروژی در چهارم اوت 1802م در خانواده‏ای فقیر در شهر فیندو در کشور نروژ به دنیا آمد. او از کودکی به ریاضی علاقه زیادی داشت و از همان زمان به حل مسائل دشوار ریاضی می‏‌پرداخت به طوری که در 20 سالگی به تدریس در ریاضی مشغول شد.

در این میان، فقر و بیماری در طول زندگی آبل، خللی در همت و کوشش وی وارد نساخت و علم تحلیل ریاضی را بدان پایه از دقت رسانید که به اتفاق، او را از پدیدآورندگان ریاضیات جدید می‏‌شمارند.

آبل به دلیل تحقیقاتش در زمینه حساب استدلالی، توابع بیضوی و عالی یا توابع آبلی، شهرت یافته است. یکی از عمده ‏ترین اکتشافات وی، اثبات حل معادلات درجه چهار و بالاتر به طریق معمولی جبر بود. نیلس هنریک آبل سرانجام در سیزدهم اوت 1829م در 27 سالگی درگذشت.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط بحرین شاه