۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
بدهی تاریخی پورتوریکو پرداخت نشد

آمریکا مستعمره‌اش را به خاک سیاه نشاند!

نظام سیاسی و حکومتی پورتوریکو به گونه‌ای است که در مسائل مالی، اقتصادی، دفاعی، روابط خارجی و تجاری تحت نظارت و حاکمیت سیاسی آمریکا قرار دارد و به این دلیل این کشور بدون اجازه آمریکا توانایی قانونی در اجرای فصل اعلام ورشکستگی را ندارد.
کد خبر : ۲۵۱۸۱۷
صراط: دولت پورتوریکو نتوانست بدهی خارجی هنگفت 73 میلیارد دلاری خود را پرداخت کند.

به نقل از «تله سور»، دولت پورتوریکو اعلام کرد که با وجود فشار شدید طلبکاران قادر به پرداخت بدهی 73 میلیارد دلاری خود نمی‌باشد.

در همین رابطه و در پاسخ به انتقادات صورت گرفته به دولت پورتوریکو، «ملبا اکوستا» رئیس بانک توسعه حکومتی این کشور اعلام کرد که به علت عدم تأمین منابع در سال مالی جاری قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیستیم.

«آلخاندرو گارسیا پادیا» فرماندار پورتوریکو نیز در ماه گذشته ضمن اعلام ورشکستگی این کشور، اعتراف کرد که پورتوریکو توانایی پرداخت بدهی‌های 73 میلیارد دلاری این کشور و عمل به تعهداتش را ندارد.

با توجه به این که پورتوریکو کاملاً تحت قیمومیت سیاسی ایالات متحده آمریکا عمل می‌کند، بنابراین قانون اساسی آمریکا نیز امور جاری داخلی پورتوریکو را تبیین می‌نماید؛ نظام سیاسی و حکومتی پورتوریکو به گونه‌ای است که در مسائل مالی، اقتصادی، دفاعی، روابط خارجی و تجاری تحت نظارت و حاکمیت سیاسی آمریکا قرار دارد و به این دلیل این کشور بدون اجازه آمریکا توانایی قانونی در اجرای فصل اعلام ورشکستگی را ندارد؛ در واقع مناطق تحت سیطره آمریکا به‌مانند ایالات نیستند که بتوانند به دلیل عدم امکان پرداخت بدهی‌های خود اعلام ورشکستگی نموده و از کمک‌های دولتی بهره ببرند.

بنابراین ترمیم اقتصاد پورتوریکو در گرو موافقت دولت آمریکا با اعلام ورشکستی فدرالی این کشور و همچنین ایجاد تغییراتی در قانون فعلی آن می‌باشد.

گفته می‌شود که بحران اقتصادی موجود در ایالات متحده سبب شده است تا کشور مشترک‌المنافع پورتوریکو با آمریکا هم آسیب‌های جدی ببیند.

بسیاری از مردم پورتوریکو و سایر قلمروهای تحت سیطره آمریکا اعتقاد دارند قوانین ایالات متحده آمریکا، باعث می‌گردد کنگره این کشور، قدرت تحمیل برنامه‌های خود به این قلمروها را داشته باشند و به عبارت دیگر این قلمروها در عین استقلال، به گونه‌ای مستعمره ایالات متحده هستند که سیاست‌های دیکته شده آن‌ها را اجرایی می‌کنند.

فرماندار پورتوریکو می‌گوید با توجه به عدم رسیدگی دولت آمریکا به این کشور، پورتوریکو بدترین شرایط مالی خود از دهه 40 میلادی را می گذراند.

پورتوریکو مجمع‌الجزایری است در شمال شرقی منطقه کارائیب که از نواحی غیر ضمیمه به خاک ایالات متحده به‌شمار آمده و تحت حاکمیت سیاسی آمریکا قرار دارد.

جمعیت پورتوریکو سه میلیون و 667 هزار نفر و زبان‌های رسمی آن اسپانیایی و انگلیسی است.

جزیره پورتوریکو هم‌اکنون تحت حاکمیت سیاسی ایالات متحده آمریکا قرار دارد، دلار آمریکا پول رایج آن است و شهروندانش با گذرنامه آمریکایی سفر می‌کنند، با این وجود مجمع‌الجزایر پورتوریکو در سنای آمریکا سناتور ندارد و تنها یک «نماینده بدون حق رای» در کنگره ایالات متحده آمریکا دارد.

این کشور در حال حاضر یک بدهی 73 میلیارد دلاری خارجی دارد که سرانه آن برای هر پورتوریکویی بیش از 19هزار دلار می‌شود.

نرخ بیکاری در این کشور 14 درصد بوده و قشر جوان آن با هدف رسیدن به شرایط مالی مناسب، اغلب راهی آمریکا می‌شود.

کارشناسان اقتصادی تنها راه خروج این کشور از این بحران را استقلال مالی و چاپ پول داخلی می‌دانند.
منبع: فارس