۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹

رمزگشایی از پاسخ فیفا به استعلام وضعیت پروپیچ

امروز بالاخره فیفا پاسخ رسمی استعلام باشگاه استقلال درباره پروپیچ را داد.
کد خبر : ۲۵۱۸۵۵
صراط: نامه فیفا در پاسخ به استعلام استقلالی ها حاوی هیچ نکته جدیدی نیست. فیفا در نامه خود فقط قوانین را یادآور شده و به هیچ وجه حاضر نشده مسئولیت انتقال پروپیچ به استقلال را قبول کند. فیفا در نامه خود فقط نوشته که طبق قوانین نقل و انتقالات بازیکنی که در خارج از زمان قانونی پنجره نقل و انتقالات قصد جابجایی داشته باشد، مجاز به این امر نیست مگر در برخی استثنائات. اما در بند 2 توضیح داده شده با توجه به اینکه هر دو باشگاه برای این انتقال با هم تفاهم دارند این جابجایی «به نظر می‌ تواند صورت بگیرد». در نهایت در نامه اعلام شده باشگاه استقلال بعد از ثبت قرارداد این بازیکن درخواست آی تی سی (رضایتنامه بین المللی) کند و آن را در سیستم تی ام اس بگذارد تا در نهایت آنها در این باره تصمیم بگیرند.»

با این حساب فیفا صحت مدارک پروپیچ را تایید نکرده و حتی انتقال این بازیکن را هم صحیح یا اشتباه نمی داند. اما حالا استقلالی ها باید تصمیم بگیرند که قصد دارند از این بازیکن استفاده کنند یا برای عدم تکرار یک ماجرای مشابه موتومبا، قید حضور این بازیکن آلبانیایی را می زنند.

استقلال در حال حاضر با استناد به این نامه فیفا می تواند قراردادش را با پروپیچ ثبت کند و او را به میدان بفرستد. اما در صورتی که مدرکی علیه این بازیکن منتشر شود و به تایید مراجع قانونی برسد، همان اتفاقی که در پرونده موتومبا و راه آهن رخ داد می تواند در پرونده استقلال و پروپیچ تکرار شود.

البته در این میان فدراسیون فوتبال به صورت مشروط اجازه ثبت قرارداد به پروپیچ داده است. مهدی تاج به دنبال ثبت قرارداد او طی نامه از دبیرکل خواست که فدراسیون فوتبال وضعیت این بازیکن اهل آلبانی را روشن کند. اسدی نیز موضوع را به کمیته تدوین و مقررات ارجاع داد و این کمیته به صورت مشروط عقد قرارداد با بازیکن آلبانیایی را پذیرفت. در تاریخ 23 جولای پنجره ایران توسط فیفا برای نقل و انتقال بسته می شود. اما 23 جولای به دلیل تغییر ساعت بین ایران و آلبانی، زمانی که پروپیچ با باشگاه سابقش فسخ قرارداد کرد، تقویم در ایران، روز 24 جولای را نشان می داد. این در حالی بود که در آلبانی هنوز روز 23 جولای به پایان نرسیده بود. اگر تاریخ و ساعت محل فسخ قرارداد ملاک باشد، می توان گفت که این بازیکن در زمان مقرر فسخ قرارداد خود را انجام داده است. اما ترس استقلال و فدراسیون فوتبال از تکرار شدن ماجرای موتومبا باعث شد آن ها از فیفا استعلام بگیرند و کسب تکلیف کنند.

حسن زاده، کارشناس امور حقوقی فوتبال در این مورد می گوید: «فیفا در پاسخی که ارسال کرده، جوابی مبهم داده. همان چیزی که در آیین نامه نوشته شده را ذکر کرده. باز هم تاکید کرده که مطابق قانون، شما می توانید در این بازه زمانی قرارداد را فسخ کنید. البته فیفا خودش را وارد این مسائل نمی کند چراکه اگر در این میان جعلی صورت گرفته باشد، فیفا هم باید پاسخگو باشد. به نظرم نامه ای که فیفا زده، مجوزی برای ثبت و عقد قرارداد با پروپیچ نیست. اگر مدارک این بازیکن مشکل داشته باشد می تواند مثل ماجرای موتومبا و حتی بدتر از آن شود.»

او می گوید در این ماجرا، حتی صدور آی تی سی هم نمی تواند مجوزی برای قانونی بودن حضور پروپیچ در استقلال باشد: «فدراسیون وقتی کارت بازی را صادر می کند، کاری با این مباحث ندارد. اگر یادتان باشد آقای رحیمی هم در برنامه نود گفت که باشگاه راه آهن آی تی سی موتومبا را گرفته و این یعنی عقد قرارداد با این بازیکن مشکلی نداشته. اما در انتها دیدیم که این طور نبود. گرفتن آی تی سی بر اساس مدارکی است که شما ارائه می دهید. ولی اینکه مدارک درست باشند یا نه، بحثش متفاوت است. باشگاه استقلال می خواست مجوز فیفا را بگیرد اما فیفا زرنگ تر است و فقط آیین نامه را نوشت و به ایران فرستاد. با این حساب همچنان مسئولیت حضور پروپیچ در ترکیب استقلال بر گردن خود باشگاه است.»

با این حساب حالا استقلال باید یک تصمیم بسیار مهم بگیرد. آبی پوشان باید تصمیم بگیرند که پروپیچ در تیمشان بماند و استرس ابهام های قرارداد او را به جان بخرند یا اینکه قید حضورش را بزنند و به دنبال گزینه ای دیگر باشند.