۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸

در دیدار وزرای خارجه ایران و ایتالیا چه گذشت؟

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که مردم ایران به اجرای کامل تعهدات طرف‌های مذاکرت بر اساس برجام کاملا هوشیار و حساس هستند.
کد خبر : ۲۵۱۸۷۰
صراط: بعد از ظهر امروز وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در مذاکراتی که متعاقب ورود هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی ایتالیا به تهران انجام شد؛ ابعاد محتلف روابط دوجانبه تهران و رم و همچنین زمینه های همکاریها و مشورت های منظم  پیرامون بحران های منطقه ای و موضوعات مختلف بین المللی مورد علاقه را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

دو طرف با تاکید بر اینکه ایران و ایتالیا همواره  از مناسبات سنتی خوبی برخوردار بوده اند؛ لزوم  توسعه روابط و برنامه ریزی برای  روابط  بلند مدت  مبتنی بر تنوع بخشیدن به حوزه های همکاری بمنظور استفاده ازهمه  ظرفیت ها را مورد توافق قرار دادند

ظریف و جنتیلونه روابط ایران و ایتالیا را نمونه ای از روابط چند بعدی شامل مناسبات سیاسی؛ اقتصادی و فرهنگی و آموزشی که مشترکات  و حوزه های فراوان مورد علاقه  را نیز  در برمی گیرد، توصیف کردند.

دکتر ظریف با  تاکید بر اینکه مردم ایران نسبت به اجرای کامل و دقیق تعهدات  طرف های مذاکراتی ما بر اساس برجام کاملا هوشیار و حساس هستند و سابقه تاریخی نیز زمینه های  بد بینی را فراهم کرده است ؛  توجه کشورهای غربی به خواست مردم ایران و تلاش برای تغییر این ذهنیت در دوره جدید همکاریها میان ایران و کشورهای اروپایی را عنصری اساسی در شکل دهی به مناسبات  از این پس توصیف کرد.

ایشان همچنین با تشریح سیاست ایران درتقویت  مناسبات  با همسایگان و کشورهای منطقه و لزوم همکاری و  تلاش جمعی برای حل و فصل بحران ها و استقرار ثبات خاطرنشان ساخت: بی ثباتی و ناامنی و تروریسم و افراط خلاف مصالح و منافع همه کشورهای منطقه است .

وزیر خارجه ایتالیا در این مذاکرات علاقمندی  وعزم  ایتالیا برای  ارتقاء سطح تماس ها میان دوکشور و شروع دوره جدیدی از همکاری  برپایه  مشترکات و روابط خوب سنتی را  اعلام و ابراز امیدواری کرد توافق هسته ای  براساس  مسیر و نقشه را ه پیش بینی شده بخوبی وبطورکامل طی گردد ونمونه موفقی برای حل و فصل موضوعات اختلافی گردد.

آقای جنتیلونه  همچنین اظهار امیدواری نمود همکاری  دو جانبه  و تماس و مشورت های  مستمر میان دوکشور در موضوعات مختلف منطقه ای در  تقویت و ثبات منطقه ای و بین المللی موثر و کمک کننده باشد.

وزرای خارجه ایران و ایتالیا دراین مذاکرات همچنین  مشورت های منظم و دوره ای  دو وزیر درتهران و رم  را مورد توافق قرار دادند.

آقایان ظریف و جنتیلونه  در مذاکرات عصر امروز تبادل هیات های  پارلمانی؛ قضایی همچنین گفتگو  و همکاری در زمینه های  مواد مخدر ؛ حقوق بشر؛ جرایم سازمان یافته و موضوعات متعدد فرهنگی و اموزشی و میراث فرهنگی را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

منبع: تسنیم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز