۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴

درخواست محاکمه بلر به عنوان جنایتکار جنگی

'جرمی کوربین' عضو مجلس عوام و نامزد رهبری حزب کارگر انگلیس گفت که تونی بلر نخست وزیر پیشین این کشور بدلیل نقش آفرینی در حمله 'نامشروع ' علیه عراق در سال 2003 میلادی، می تواند به عنوان یک جنایتکار جنگی، محاکمه شود.
کد خبر : ۲۵۱۹۰۸
صراط: کوربین سه شنبه شب در گفت وگو با برنامه شامگاهی 'بی بی سی' گفت: حمله به عراق در سال 2003 میلادی ازنظر من یک 'حمله نامشروع ' شمرده می شود و دخالت انگلیس در این جنگ نیز 'فاجعه بار ' بوده است.

این سیاستمدار کهنه کار انگلیسی افزود: ورود انگلیس به 'جنگ نامشروع 'عراق سبب از بین رفتن منابع انسانی و مالی زیادی شد .

جرمی کوربین اضافه کرد: نتایج این جنگ را هنوز نیز می توان شاهد بود. پناه جویان زیادی براثر این جنگ وارد کشورهای منطقه شدند و شماری از آنها هم اینک در دریای مدیترانه جان می بازند.

وی در پاسخ به این سووال آیا تونی بلر بایستی به عنوان یک جنایتکار جنگی محاکمه شود، گفت: اگر تحقیقات ثابت کند که او مرتکب جنایت جنگی شده، باید مورد محاکمه قرار گیرد. هرکسی که مرتکب این جنایت شود بایستی به دست عدالت سپرده شود.

کوربین با اشاره به بررسی مشارکت انگلیس در جنگ عراق توسط یک کمیته فرا حزبی معروف به 'کمیته چیلکات 'گفت: 'گزارش چیلکات بالاخره روزی منتشر خواهد شد و امیدوارم هرچه سریع تر این مساله تحقق یابد. فکر می کنم در آنجا باید مشخص شود که چگونه تونی بلر تصمیم برای ورود به جنگ گرفت و واقعا در 'کرافورد' تگزاس در سال 2002 میلادی در جریان ملاقات خصوصی اش با جورج بوش ، چه مسائلی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تاخیر صورت گرفته در ارایه گزارش توسط کمیته چیلکات گفت: یکی از دلایل این تاخیر می تواند در مورد انتشار اطلاعات مربوط به کشور آمریکا باشد .

'جان چیلکات' در زمان تشکیل این کمیته در سال 2009 میلادی ابراز امیدواری کرده بود که گزارش نهایی در مورد مشارکت انگلیس در جنگ عراق تا پایان سال 2010 میلادی آماده شود اما این وعده تاکنون تحقق نیافته است.

مأموریت این گروه تحقیق تحت ریاست قاضی بازنشسته جان چیلکات، بررسی این موضوع بوده است که چگونه تصمیم شرکت انگلیس در جنگ عراق گرفته شد، ضمن اینکه نحوه برخورد لندن با مناقشه عراق و شش سال اشغال این کشور از دیگر موضوعاتی است که این گروه قرار بوده است آن را بررسی کند.

جرمی کوربین سیاستمدار کهنه کار انگلیسی، که عضو گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران نیز هست، مواضعی ضد جنگ طلبانه و ضد صهیونیستی دارد و مخالف تسلیحات هسته ای است.

جرمی کوربین که برای اولین بار در سال 1983 میلادی وارد مجلس عوام شده است دارای پیشینه اتحادیه کارگری بوده و از فعالان کارزارهای خلع سلاح هسته ای و ضد جنگ و از ستون نویس های روزنامه چپ گرای 'مورنینگ استار ' است.

وی از مخالفان جدی تجاوز نظامی انگلیس به عراق در سال 2003 میلادی (در دوران نخست وزیری تونی بلر رهبر پیشین حزب کارگر) و نیز سایر مداخلات نظامی این کشور در سایر کشورها و نیز از حامیان مردم فلسطین بشمار می آید.

بر اساس آخرین نظرسنجی های صورت گرفته جرمی کوربین، نماینده مجلس عوام در منطقه نورث ایزلینگتون، بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات رهبری حزب کارگر و رسیدن به مقام رهبری این حزب دارد.

به دنبال شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات پارلمانی انگلیس که در هفدهم اردیبهشت برگزار شد، 'اد میلیبند ' با قبول مسوولیت این شکست ، از رهبری این حزب استعفا داد.

به دنبال کناره گیری 'اد میلیبند'، رهبری موقت این حزب که با داشتن 232 کرسی در مجلس عوام اصلی ترین حزب مخالف دولت به حساب می آید ، بر عهده خانم 'هریت هرمن' است.

تونی بلر پیش ازاین نیز به دلیل حمله انگلیس به عراق و افغانستان از سوی فعالان مدنی و سازمان های ضد جنگ به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شده ، اما این از موارد نادر است که یکی از اعضای شناخته شده حزب کارگر این اتهام را علیه نخست وزیر پیشین انگلیس و رهبر اسبق این حزب وارد می کند.

اگرچه شماری از اعضای ارشد حزب کارگر حتی نزدیک ترین یاران تونی بلر، وی را در رویگردانی مردم انگلیس از این حزب مقصر می دانند.

'جان پرسکات' یک مقام ارشد پیشین انگلیس و نماینده مجلس اعیان اخیرا تصریح کرد که حمله به کشور عراق که در زمان 'تونی بلر' صورت گرفت، سبب شد که مردم کشورش به حزب کارگر رأی ندهند.

جان پرسکات که از 1997 تا 2007 میلادی معاون تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس بوده است، گفت دلیل شکست حزب کارگر در انتخابات را باید در حمله به عراق جستجو کرد.

این عضو مجلس اعیان انگلیس در گفت وگو با برنامه چهار رادیو 'بی بی سی'، خطاب به رییس سابقش گفت تصمیم برای حمله به عراق در سال 2003 میلادی سبب شد که انگلیسی ها به حزب کارگر پشت بکنند.
منبع: ایرنا