۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵

توضیح سرافراز درباره سامی‌‌ یوسف و شایعه پاسخش به یك زندانی سیاسی

رییس رسانه ملی اعلام کرد دشمنان از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای دروغ و شایعه‌پراکنی استفاده می‌کنند و مصداق آن هم تولید خبر دروغ ممنوعیت پخش آثار سامی یوسف از صدا و سیمای ایران است.
کد خبر : ۲۵۱۹۱۳
توضیح سرافراز درباره پخش‌آثار سامی‌‌یوسف
صراط: محمد سرافراز رییس رسانه ملی در دومین نشست سراسری مدیران صدا و سیما كه صبح روز سه شنبه سیزدهم مرداد در مركز همایش‌های بین المللی این رسانه برگزار شد، در سخنانی ضمن گرامیداشت خاطره بازدید تاریخی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ از این سازمان و تبریك فرارسیدن روز خبرنگار، با اشاره به عملكرد رسانه ملی در موضوع هسته ای گفت: رفتار رسانه ای در موضوع مذاكرات هسته‌ای به دلیل اهمیت و حیاتی بودن موضوع، از رویكردی حرفه ای برخوردار بوده است، به گونه ای كه آحاد جامعه با توجه به عملكرد این رسانه نسبت به موضوع، اطلاعات و ارزیابی درستی پیدا كردند.

وی در ادامه با اشاره به اینكه موضوع هسته ای كشورمان در ماه های اخیر چهار مرحله را پشت سر گذاشته است، افزود: مرحله اول توافق لوزان، دوره دوم از لوزان تا وین، دوره بعد از جمع بندی مذاكرات تا زمان اعلام نتیجه و دوره چهارم دوره پس از توافقات است.

سرافراز بیان کرد: در مرحله اول طرف‌های مذاكره، بیشتر به مباحث شكلی می‌پرداختند و وارد محتوای مذاكرات نمی‌شدند، اگرچه در انتها اعلام شد كه توافقاتی صورت گرفته است. پس از آن بود كه به دلیل رفتار‌ها و موضع‌گیری های مقامات سیاسی و نظامی امریكا با رویكرد تهدید و تحقیر ملت ایران، مقام معظم رهبری، مواضع و خطوط قرمز نظام را تبیین و تشریح كردند. در این مرحله، سازمان صدا و سیما با تبیین مواضع نظام، به طرح دیدگاه‌های موافق و مخالف درباره پرونده هسته‌ای پرداخت و زمینه رسانه‌ای را هم برای تیم مذاكره كننده فراهم كرد. ضمن آنكه در این مرحله، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد افكار عمومی، درك درستی از مواضع كشور دارند و به آمریكا بی‌اعتمادند.

رییس سازمان صدا‌و‌سیما با بیان اینكه در مرحله دوم توانستیم موضوع را برای افكار عمومی تبیین كنیم در تشریح رفتار رسانه‌ای سازمان گفت: در این مرحله چندین گروه خبری، مذاكرات را در محل و نیز در پشت صحنه به‌ صورت گسترده پوشش دادند. صدا ‌و‌ سیما توانست در دو بعد مباحث پیچیده حقوق بین الملل و نیز خود پرونده پیچیده هسته‌ای را از نظر فنی، توانایی‌های دو طرف و ظرفیت‌ها آگاهی بخشی كند و افكار عمومی را در جریان مذاكرات قرار دهد و به توفیقات خوبی دست یابد.

سرافراز سپس با تشریح عملكرد سازمان صدا و سیما در مرحله سوم مذاكرات گفت: مرحله سوم، مرحله تصمیم گیری بود. این مرحله در دو جبهه پیش می‌رود، در امریكا و در ایران. در آمریكا برجام باید به كنگره برود. كنگره نیز مخالفت خواهد كرد و البته دولت امریكا نیز عنوان كرده است آن را وتو می‌كند. در چنین وضعیتی سوال این جاست كه آیا لابی صهیونیستی، مخالفان جدی كنگره و پول‌های عربستان، می توانند با رأی دو سوم اعضای كنگره، وتوی اوباما را بی اثر كنند؟ در دیگر سو، در جمهوری اسلامی، مراحل قانونی درباره پرونده هسته‌ای طی شده و شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، وارد این پروسه شده اند.

وی در ادامه تصریح كرد: در نگاه رسانه‌ای، جمع بندی پس از مذاكرات وین این بود كه این نه یك پیروزی بزرگ است و نه یك شكست خفت بار و نكات مثبت و منفی‌ ای هم در جمع‌بندی وجود دارد.

سرافراز در ادامه به تشریح ویژگی‌های مرحله چهارم پرداخت و گفت: در این مرحله، موضوع مهم و اساسی، بحث گفتمانی است. در ادبیات مقامات امریكایی و رسانه‌های غرب، یك بحث گفتمانی شكل گرفته كه از طرف امریكایی‌ها و دنباله‌روهای آنها تعقیب می‌شود و آن، اینكه جمهوری اسلامی باید اصول و مبانی خود را تغییر دهد تا در نهایت به تغییر ساختار حكومت منجر شود.

رییس رسانه ملی در ادامه با اشاره به فرمایش های مقام معظم رهبری در تبیین اصول امام خمینی (ره)، اعتماد به نیروی اراده مردم را در كارها از اصول ایشان برشمرد.

وی در ادامه حوزه اقتصاد و موضوعات علمی را از مباحثی برشمرد كه باید قدرت اراده مردم را برای حل مشكلات اقتصادی كشور در نظر داشت، همانگونه كه نظام در موضوعات علمی به جوانان اعتماد كرد و پیشرفت‌هایی را در شاخه‌های علمی شاهد بود.

سرافراز مخالفت با نابرابری اقتصادی و اشرافی‌گری و طرفداری جدی از مستضعفین را از اصول امام خمینی (ره) دانست و گفت: نظام و انقلاب همواره باید به این امر توجه كند و یكی از راه‌های موفقیت انقلاب و حفظ گفتمانی نظام همین اصل است. همچنین حمایت از مظلومان در مقابل مستكبران نكته دیگری است كه به  سیاست‌های كشور در حوزه منطقه ای برمی گردد و باید آن را مثل یك پرچم حفظ كنیم.

رییس سازمان صداوسیما زمان فعلی را مرحله جنگ نرم نوین رسانه‌ای دشمن نامید و گفت: دشمن با استفاده از ابزار نوین رسانه‌ای قصد دارد ادراك جامعه را مدیریت و كاری كند كه عوامل خودی در مسیر نقشه دشمن حركت كنند. آنها درحال الگوسازی جدید رفتاری با استفاده از رسانه های نوین هستند و آن را الگوی جهانی می‌نامند در حالی كه این، الگویی غربی و امریكایی است و در تقابل با الگوی بومی و ملی قرار می گیرد.

وی افزود: از دیگر اقدامات دشمن، برای رسیدن به جهانی سازی تولید پیام، جنگ نرم است. این ابزارهای نوین، اینترنت، شبكه های اجتماعی و وب سایت‌ها، توزیع پیام را جهانی می كنند. ابزارهایی كه اختیار بهره برداری و پردازش آنها در دست ما نیست. این روش‌ها و ابزار، به آنها امكان و قدرت می‌دهد تا دقیقا بفهمند كه افراد جامعه، چگونه فكر می‌كنند؟ چه رفتار و علایق و سلایقی دارند و برای آنها طراحی، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی می‌كنند كه اگر در مخالفت با منافعشان حركت كنند، چه كاری باید انجام دهند. دشمنان، برای دستیابی به این اهداف، با قلب واقعیت‌ها و حقیقت، یک جامعه‌ شبكه‌ای ایجاد می‌كنند تا گروه‌های شبكه‌ای با كاركرد خاص مد نظرشان شكل بگیرد. آنها قصد دارند با شكل دهی این كاربران و گروه‌های شبكه ای، پیام های «فریب» را در شبكه های اجتماعی مجازی و مطالب دروغ و جنگ نرم دشمن را باز نشر دهند و البته برای آن، مكانیزم‌هایی نیز پیش بینی شده است.

سرافراز با افشای پشت پرده شكل‌گیری این جامعه‌های شبكه‌ای عنوان کرد: وزارت خارجه آمریكا با همین هدف آموزشكده جامعه مدنی را با بودجه دفتر دموكراسی و حقوق بشر امریكا راه اندازی كرده است.

وی سپس به مصادیقی از این فضاسازی اشاره كرد و گفت: برای نمونه در شبكه‌های اجتماعی، خبری كذب بارگذاری می شود و در ادامه هم روزنامه ها و سایت‌های خبری، آن فضاسازی را دنبال می كنند مثل خبر كذب ممنوعیت پخش آثار خواننده ایرانی الاصل، سامی یوسف در رسانه ملی كه بلافاصله یك روزنامه انگلیسی و یك روزنامه آمریكایی با درج گزارش و وادار كردن همان فرد به موضع گیری، سعی در فضاسازی داشتند.

پاسخ دهی رییس صدا وسیما به یكی از زندانیان سیاسی از دیگر مصادیق خبرپراكنی كذب بود كه سرافراز به آن اشاره كرد و آن را ناشی از همین فریب كاری شبكه‌های اجتماعی دانست.

منبع: مهر