۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
از سوی دادگاه فدرال آرژانتین

پنهان‌کاران پرونده آمیا محاکمه می‌شوند

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.
کد خبر : ۲۵۱۹۳۵
صراط: آرژانتین روند قضایی محاکمه متهمین به پنهان‌کاری در پرونده سوء‌قصد به مرکز یهودیان موسوم به آمیا را فردا آغاز می‌کند.

به نقل از «ته‌لام»، آرژانتین روند قضایی در مورد جرائم صورت گرفته در راستای پنهان کاری در مورد پرونده سوء‌قصد به مرکز یهودیان این کشور موسوم به «آمیا» را فردا ( پنجشنبه) آغاز خواهد کرد.

متهمین به پنهان‌کاری در این پرونده که در مجموع 13 نفر می‌باشند، فردا صبح ( پنجشنبه) در دادگاه شفاهی فدرال آرژانتین مورد قضاوت قرار خواهند گرفت.

در میان این 13 متهم نام افرادی همچون «کارلوس منم» رئیس‌جمهور سابق آرژانتین و «خوآن خوزه گالآنو» قاضی فدرال عزل شده نیز دیده می‌شود.

قضات این پرونده موظف به بررسی دو موضوع در این رابطه هستند؛ ابتدا موضوع پرداخت غیرقانونی 400 هزار دلار به «کارلوس تیلدین» برای اعتراف در نزد پلیس «بوینوس آیرس» (پایتخت آرژانتین) و سپس موضوع پنهان‌کاری موسوم به «سرنخ سوری» که شامل اشخاص مرتبط با خانواده «منم» می‌باشد.

حمله علیه «آمیا» در «بوینوس آیرس» پایتخت آرژانتین در 18 جولای 1994 (27 تیر 1373) 85 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت.

«آلبرتو نیسمن» که دادستان ویژه پرونده «آمیا» بود، کمی قبل از مرگ خود «کریستاینا فرناندز» رئیس‌جمهور آرژانتین و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن بر اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به «آمیا» محکوم کرده بود.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.

جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده «آمیا» شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد.

مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ویژه پرونده «آمیا» نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینوس آیرس» افشا کردند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط اتهام آمیا