۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

عراق: عملیات الانبار به موصل اولویت دارد

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق با تاکید بر اینکه بغداد هرگز از آزادسازی استان نینوا صرف‌نظر نکرده است، گفت که عملیات آزادسازی الانبار و صلاح الدین به طور خودجوش آزادسازی نینوا را جلو خواهد انداخت.
کد خبر : ۲۵۱۹۳۶
صراط: سوال‌های زیادی درباره دلیل به تاخیر افتادن عملیات آزادسازی استان نینوا از چنگ تروریست‌های داعش مطرح می‌شود به خصوص که این استان از یک سال پیش در اشغال تروریست‌های تکفیری است.

«سعد الحدیثی» سخنگوی حیدر العبادی نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد در پاسخ به این سوال‌ها تاکید کرد: بغداد هرگز از آزادسازی استان نینوا از چنگ داعش دست نمی‌کشد و بازپس‌گیری آن از اهداف اصلی دولت عراق است.

الحدیثی افزود: از آغازین روزهای تشکیل دولت عراق، حیدر العبادی، نخست وزیر و همه فرماندهان امنیتی به طور جدی برای تحقق دستاوردی مهم همچون بازپس گیری موصل از چنگ تروریست‌های داعش تلاش می‌کنند.

وی تاکید کرد: آمادگی‌های لجستیک و نظامی برای آزادسازی استان نینوا آماده شده است اما بر اساس نظر فرماندهان نظامی اولویت با عملیات نظامی در 2 استان الانبار و صلاح الدین است.

سخنگوی نخست وزیر عراق گفت: تکمیل عملیات آزادسازی صلاح الدین به طور خودجوش عملیات آزادسازی نینوا را جلو خواهد انداخت.

«نور الدین قبلان» نائب رئیس شورای استانی نینوا و یکی از رهبران ترکمان‌های عراق، دولت العبادی را متهم کرده که با دست کشیدن از آزادسازی موصل، ساکنان آن را زیر یوغ داعش رها کرده است.

نورالدین قبلان تاکید کرد: ساکنان موصل در شرایط سخت و در ترس و نگرانی به سر می‌برند و تقریبا از خدماتی همانند برق  وآب محروم هستند.

وی همچنین بر لزوم آغاز عملیات نظامی برای بازپس‌گیری شهرستان ترکمان‌نشین تلعفر از داعش تاکید کرد و گفت: در صورتی که این شهرستان آزاد نشود ترکمن‌ها مناطقشان را از دست می‌دهند.

مسئولان عراقی و برخی فرماندهان نظامی آمریکا قبلا اعلام کرده بودند که عملیات آزاد سازی موصل در اوایل بهار و پیش از رسیدن ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد.

تروریست‌های داعش در ژوئن 2014 کنترل شهر موصل، مرکز استان نینوا را در دست گرفتند و این شهر اکنون بزرگترین منطقه شهری محسوب می‌شود که در اشغال داعش است، کنترل داعش بر شهرستان تلعفر نیز موجب آواره شدن هزاران ترکمان عراقی شده است.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط عراق داعش